-
1. Data: 2012-06-01 15:03:57
Temat: niezgodność z umową - pytania
Od: "Cpl" <n...@s...com>
Kupiłem wysyłkowo (jako konsument, nie firma) część, która zgodnie z opisem
powinna pasować do mojego komputera.
Nie pasowała. Zapakowałem więc i odesłałem do sprzedawcy. Dołączyłem
oświadczenie, że ze wględu na niezgodność z umową rezygnuję z zakupu (nie
mylić z prawem do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni). Zgodnie z prawem (w
każdym razie tak słyszałem) sprzedawca powinien ponieść wszystkie koszty
przesyłek - do mnie i zwrotnej. Były one niemałe. Firma zwróciła mi jedynie
za przedmiot traktujac sprawę
jako zwrot w ciągu 10 dni. Jestem ignorowany przez nich. Chcę wystąpić z
powództwa cywilnego z roszczeniem o zwrot kasy za te przesyłki. Niestety
sprzedawca ma do mnie 450 km, nie uśmiecha mi się do sądu jechać. Pytania:
1) Czy można bez mojego w rozprawie udziału złożyć pozew?
2) Czy muszę spełniać jakieś wymagania by zrobić to przez e-sąd?
3) Czy wogóle mam prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów przesyłek w
wypadku niezgodności z umową i niemożnoścy wymiany na sprzętu na zgodny z
umową?
Dziękuję za pomoc!
-
2. Data: 2012-06-01 22:31:28
Temat: Re: niezgodność z umową - pytania
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Fri, 1 Jun 2012, Cpl wrote:
> Kupiłem wysyłkowo (jako konsument, nie firma) część, która zgodnie z opisem
> powinna pasować do mojego komputera.
Z opisem TEJ CZESCI?
Pułapka leży w tym miejscu, że do uprawnień konsumenta "zalicza się"
wszelkie oswiadczenia producenta, dostawców i sprzedawcy (z dokładnoscia
do "powinien był wiedzieć"), w tym reklamę, ale *ich* i tylko ich.
A widziałem już kwiatki takie, że np. jest drukarka do której pasuje
"typowa" pamięć komputerowa. Pic w tym, że nie każda - z jednej strony
do połowy wysokosci złacza nie może być nic.
Sprawa o "niepasowanie", skierowana do sprzedawcy pamięci, będzie więc
z góry przegrana (zakładajac że nie wskazał, że do tej konkretnej
drukarki owa pamięć pasuje).
Nie piszesz o powodach "niepasowania".
A to IMO jest krytyczne.
Jeszcze raz: Z CZEGO wywiodłes założenie że bedzie pasować, oraz
CO nie pasuje: mechanicznie, elektrycznie, logicznie (8GB do
slotu który łapie max 2 GB) czy co?
> Nie pasowała. Zapakowałem więc i odesłałem do sprzedawcy.
Tu powiem tak.
Z jednej strony, akceptuję poglad, że "chłopska logika" wysłania
takim samym rodzajem transportu który oferował sprzedawca, wydaje
się być uzasadniona.
Z haczykiem na "oferował".
Popatrz na to tak: sprzedawca proponuje transport drobiazgu
dajac 5 zł za list polecony lub 25 zł za kuriera.
Ty aplikujesz kuriera, Twój wybór.
Zakładajac zwrot kosztów, sprzedawca "wisi" 25 zł, jego wina
(że oferował kurierem :>).
Ale skoro uważamy, że zwrot jest "sprawa sprzedawcy", to chyba
nie od rzeczy byłoby mieć jego oswiadczenie w jaki sposób
mu to wysłać i jak się uprzez na "5 zł poleconym", to w tym
jakas logika jest.
Zreszta widywałem już zastrzeżenia, że wysyłanie przesyłek przed
uprzednim powiadomieniem spotka się z nieodebraniem.
Ale to taka uwaga na boku, bo od lat nie widzę jasnego
rozstrzygnięcia tego problemu.
Wersja "sprzedaj mi cos a ja Cię załatwię odsyłajac taksówka"
jakos mi się nie widzi.
> Dołączyłem
> oświadczenie, że ze wględu na niezgodność z umową rezygnuję z zakupu (nie
> mylić z prawem do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni).
Jasne.
Mi idzie o pytanie, czy "oni" się wypowiedzieli w sprawie zwrotu
z tytułu niezgodnosci.
Ew. czy ichni regulamin (np. sklepu) cos wspomina na ten temat
(patrz uwaga wyżej - ze widywałem już takie zastrzeżenia co do
wymogu wczesniejszego uzgodnienia i IMVHO wcale nie jest oczywiste,
że dałoby się podważyć taki wymóg)
No i cos jeszcze: jak uzasadniłes, bardzo konkretnie, fakt
"niedziałania" zupełnie sprawnej (tego jak rozumiem nie podważasz)
czesci?
Jak sprzedawcy napisałes tyle samo co nam, czyli "nie pasuje", bez
podania szczegółów, to postaw się w jego roli.
Zwyczajnie nie uznał Twojej tezy za "dowód"!
> 3) Czy wogóle mam prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów przesyłek
> w wypadku niezgodności z umową
Pokaz umowę.
Nie żartuję
(jesli to sklep, ma jakis regulamin, do tego KONIECZNIE wskaż, na
podstawie jakiego *publikowanego* opisu uznałes, że znany Ci *przed*
zakupem opis pozwala wyciagnac oczywisty wniosek że "będzie pasowało")
Bo to nie jest tak, że możesz "niezgodnosc" dedukowac ze swoich
domniemań, w rachubę wchodza "oswiadczenia" (producenta, sprzedawcy)
tudzież "zwykły użytek".
Pic w tym, że to np. Twoja płyta główna w komputerze może być
"nietypowa", a nie to co kupiłes.
Jak dla mnie, podejrzewam że sprzedawca uznał że nie obronisz tezy
o "niezgodnosci z umowa".
A nuż ma rację.
pzdr, Gotfryd
-
3. Data: 2012-06-02 13:14:27
Temat: Re: niezgodność z umową - pytania
Od: "Cpl" <n...@s...com>
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1206012213280.3724@quad...
(...)
Dzięki za wyczerpujacą odpowiedź. Przedmiotem który zakupiłem (allegro) była
ramka mocujaca dysk do laptopa. Laptopa nabyłem bez takowej (więc nie mam
obowiązku wiedzieć, jak wygląda oryginał). W tytule aukcji wyraźnie
zaznaczyli, że ramka pasuje do mojego modelu, tym czasem jest inaczej.
http://tinypic.com/r/ibxpwp/6
http://tinypic.com/r/vh6gpd/6
Kilka milimetrów wystaje poza obudowę, nie daje się założyć plastikowej
maskownicy. Widać to czarno na białym.
Ich odpowiedź na mój mail:
"Witam!
Przedmiot wysłany do Pana nie jest niezgodny z umową, ponieważ jest on od
laptopa Asus X51 tak jak podano to w opisie aukcji, dodatkowo do każdej
aukcji jest dołączane zdjęcie sprzedawanego przedmiotu, a w razie
jakichkolwiek pytań nr telefonu. Jeżeli miał Pan jakiekolwiek wątpliwości
przed zakupem można było do nas zadzwonić, bądz też napisać e-maila.
Oczywiście zwroty przedmiotu z którego jest Pan niezadowolony a jest w 100%
sprawny przyjmujemy.
Zgodnie z regulamin znajdującym sie na stronie "o mnie" pkt 6. Podczas
zwrotu przedmiotu 100% sprawnego wszystkie koszty przesyłek pokrywa
kupujący. "
Oczywiście odesłałem ramkę zgodnie z ich regulminem paczką poczt.
ekonomiczną za potwierdzeniem odbioru wraz z rezygnacją z powodu
niezgodności z umową (bo przez telefon stwiedzili że innej ramki niż ta nie
mają) i z ządaniem zwrotu wszystkich poniesionych kosztów. Liczę po cichu na
to, że jeśli mi poleconym nie odpowiedzą na pismo w ciągu 14 dni to tak
jakby uznali moje roszczenia.
W międzyczasie natknąłem się jeszcze na ciekawy artykuł w "Rzepie"
http://www.rp.pl/artykul/7,618304_E-sklepy-musza-odd
ac--koszty-przesylki-.html
-
4. Data: 2012-06-02 20:21:02
Temat: Re: niezgodność z umową - pytania
Od: "_ąćęłńóśźż." <j...@g...pl>
Najczęstszy wariant:
Sprzedawca kasuje 25 zł za kuriera, a wysyła za 5 zł poleconym.
-----
> Popatrz na to tak: sprzedawca proponuje transport drobiazgu dajac 5 zł za
list polecony lub 25 zł za kuriera.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
5. Data: 2012-06-03 20:50:09
Temat: Re: niezgodność z umową - pytania
Od: "Piotr" <a...@p...tp.pl>
Użytkownik "Cpl" <n...@s...com> napisał w wiadomości
news:jqcsn3$nnp$1@mx1.internetia.pl...
>
> Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
> wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1206012213280.3724@quad...
>
> (...)
>
> Dzięki za wyczerpujacą odpowiedź. Przedmiotem który zakupiłem (allegro)
> była ramka mocujaca dysk do laptopa. Laptopa nabyłem bez takowej (więc nie
> mam obowiązku wiedzieć, jak wygląda oryginał). W tytule aukcji wyraźnie
> zaznaczyli, że ramka pasuje do mojego modelu, tym czasem jest inaczej.
>
> http://tinypic.com/r/ibxpwp/6
>
> http://tinypic.com/r/vh6gpd/6
>
> Kilka milimetrów wystaje poza obudowę, nie daje się założyć plastikowej
> maskownicy. Widać to czarno na białym.
>
> Ich odpowiedź na mój mail:
>
> "Witam!
>
> Przedmiot wysłany do Pana nie jest niezgodny z umową, ponieważ jest on od
> laptopa Asus X51 tak jak podano to w opisie aukcji, dodatkowo do każdej
> aukcji jest dołączane zdjęcie sprzedawanego przedmiotu, a w razie
> jakichkolwiek pytań nr telefonu. Jeżeli miał Pan jakiekolwiek wątpliwości
> przed zakupem można było do nas zadzwonić, bądz też napisać e-maila.
> Oczywiście zwroty przedmiotu z którego jest Pan niezadowolony a jest w
> 100% sprawny przyjmujemy.
> Zgodnie z regulamin znajdującym sie na stronie "o mnie" pkt 6. Podczas
> zwrotu przedmiotu 100% sprawnego wszystkie koszty przesyłek pokrywa
> kupujący. "
>
> Oczywiście odesłałem ramkę zgodnie z ich regulminem paczką poczt.
> ekonomiczną za potwierdzeniem odbioru wraz z rezygnacją z powodu
> niezgodności z umową (bo przez telefon stwiedzili że innej ramki niż ta
> nie mają) i z ządaniem zwrotu wszystkich poniesionych kosztów. Liczę po
> cichu na to, że jeśli mi poleconym nie odpowiedzą na pismo w ciągu 14 dni
> to tak jakby uznali moje roszczenia.
>
> W międzyczasie natknąłem się jeszcze na ciekawy artykuł w "Rzepie"
>
> http://www.rp.pl/artykul/7,618304_E-sklepy-musza-odd
ac--koszty-przesylki-.html
>
>
>
Zgłoś sie do rzecnika konsymentów, to ci poradzi, gratis.
Pozdrawiam,