  • 21. Data: 2003-10-29 21:34:04
    Temat: Re: Czym sie rozni "lub" od "albo"???
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości
    news:3FA02958.9010805@Xop.plX...

    > no cóż, mozna zauwazyć, że _sprawiedliwego_, a nie zgodnego z prawem ;)

    :-)

  • 22. Data: 2003-10-29 21:38:03
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Rrzecz w tym, że sędzia miał w d... prawo.

    Z tego co zrozumialem to ma on w d... dane orzeczenie SN. I ma do tego prawo
    :-)). Chociaz przez wzglad na poszanowanie godnosci funkcji sedziego nie
    powinien tego glosno wyrazic...

  • 23. Data: 2003-10-29 22:35:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    [ciach]
    Proponuję nieśmiało wrócić do tematu.
    Jaka zatem jest różnica w zdaniach:

    " Kto robi to i tamto podlega karze grzywny
    do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności
    do lat 3, albo obu tym karom łącznie"

    " Kto robi to i tamto podlega karze grzywny
    do 720 stawek dziennych lub karze pozbawienia wolności
    do lat 3 lub obu tym karom łącznie"

  • 24. Data: 2003-10-30 05:25:12
    Od: kam <X...@X...plX>

    cef wrote:
> [...]
    > do lat 3, albo obu tym karom łącznie"
    > " Kto robi to i tamto podlega karze grzywny
    > do 720 stawek dziennych lub karze pozbawienia wolności

    żadna
    tylko czy istnieje ta druga wersja (z lub)?

    KG

  • 25. Data: 2003-10-30 05:46:01
    Temat: niezawislosc sedziegol; ==> było: Re: Czym sie rozni "lub" od "albo"???
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com>

    > Art. 87.
    > 1. Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej
    > są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz
    > rozporządzenia.
    > ... a nie widzimisię sędziów- frustratów i "bywających różnymi";
    > ... powszechnie, a nie powszechnie z wyłączeniem sędziów.
    no wlasnie - wyroki m.in. SN nie sa zrodlami prawa

    > Dobry jest przymiotnikiem wartościującym. Fakt, że sędzia nie
    > "podporządkował się" orzecznictwu jest zgodne z ustawą - jednakże
    > nastąpiło to po decyzji merytorycznie wadliwej, sprzecznej z
    > obowiązującym prawem
    to sedzia jest od tego, aby ocenic, czy ta decyzja jest merytorycznie
    wadliwa czy nie. jesli jego poglad w tej sprawie jest inny niz SN to wrecz
    powinien w swej niezawislosci wydac wyrok zgodnie z wlasnym poczuciem
    sprawiedliwosci - gdyby tak nie bylo to w Konstytucji bylby zapis o prawie
    precendensowym...

    pozdrawiam
    W,

  • 26. Data: 2003-10-30 05:56:33
    Temat: gdzie sedziowie wiedza lepiej; było --> Re: Czym sie rozni "lub" od "albo"???
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com>

    > Wow! Może masz jakąś ściągę, co do których ustaw sędziowie "wiedzą
    lepiej"?
    to nie jest takie bez sensu jakim sie mieni - nazywa sie to "interpretacja
    celowa" - kiedys mnie o tym w szkole uczyli :) ustawy czesto zawieraja wady
    np. KK w Art. 224 par.2 (bledne uzycie slowa "albo" nota bene...)

    "kto stosuje przemoc lub grozbe bezprawna w celu zmuszenia funkcjonariusz
    ALBO osoby do pomocy mu przybranej do przedsiewziecia lub zaniechania
    prawnej czynnosci sluzbowej"

    no wlasnie, stosujac przemoc zarówno w stosunku do funkcjonariusza jak i
    osoby do pomocy mu przybranej nie popelniamy czynu zabronionego... sad
    dokonuja interpretacji celowej uzna, ze to ALBO nalezy traktowac jak LUB i
    wyda wyrok skazujacy...

    pozdrawiam
    Tomasz

  • 27. Data: 2003-10-30 06:02:24
    Od: "Wirtualna" <p...@s...com>

    Użytkownik "cvix" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Dreczy mnie pytanie:
    > Czym, w jezyku prawniczym (tak mi powiedziano), rozni sie slowo "lub"
    > od "albo"??????

    chyba doroslem juz do udzielenia JASNEJ, przystepnej odpowiedzi:

    Art 216 Kodeksu Karnego
    par.1
    "Kto zniewaza inna osobe w jej obecnosci albo chocby pod jej nieobecnosc,
    lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do tej osoby dotarla,
    podlega grzywnie ABLO karze ograniczenia wolnosci"

    poniewaz jest tu ALBO a nie LUB nie mozna wymierzyc kary 300pln grzywny I
    ograniczyc wolnosci na 1 rok. Gdyby zamiast ALBO bylo LUB, mozna by tak
    zrobic.

    pozdrawiam
    W,

  • 28. Data: 2003-10-30 08:25:28
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > no wlasnie - wyroki m.in. SN nie sa zrodlami prawa

    Nie napisałem, że sędzia miał podporządkować się wyrokowi SN, tylko, że
    wypowiadał sie pejoratywnie o wyrokach innych sędziów.
    Napisałem natomiast, że nie podporządkował sie ustawie, która jest
    źródłem powszechnie obowiązującego prawa - otrzymałem komentarz, że
    dobrze uczynił.

> [...]
    > powinien w swej niezawislosci wydac wyrok zgodnie z wlasnym poczuciem
    > sprawiedliwosci - gdyby tak nie bylo to w Konstytucji bylby zapis o prawie

    Idąc tym tokiem rozumowania można powiedzieć, że w każdej innej sprawie
    sędzia może kierować się "własnym poczuciem sprawiedliwości" w oderwaniu
    od ustaw, bo dlaczego nie.

    Pzdr; Catbert, EHRM

  • 29. Data: 2003-10-30 08:55:30
    Od: Catbert <v...@w...pl>

> [...]
    > osoby do pomocy mu przybranej nie popelniamy czynu zabronionego... sad
    > dokonuja interpretacji celowej uzna, ze to ALBO nalezy traktowac jak LUB i

    Błędne użycie "albo" w konkretnym artykule nie czyni pozostałych błędnymi.

    Przykład chybiony, bo pisałem o zamianie słowa "i" z "lub", a nie "lub"
    z "albo" - "albo" i "lub" bywają mylone, jak chociażby w Twoim
    przykładzie - natomiast "i" oznacza jednoczesność zawsze i raczej
    kontrowersji nie budzi.

    Gdyby było napisane: "...funkcjonariusza lub osoby (nie "albo")..." to
    jest wątpliwe, że sąd wydałby wyrok uniewinniający, dlatego, że przemoc
    nie była zastosowana równocześnie wobec funkcjonariusza i osoby do pomocy.
    Chociaż, w Twojej interpretacji pewnie i to jest możliwe ;-)

    Pzdr: Catbert, EHRM

  • 30. Data: 2003-10-30 10:43:06
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > Z tego co zrozumialem to ma on w d... dane orzeczenie SN. I ma do tego prawo
    > :-)). Chociaz przez wzglad na poszanowanie godnosci funkcji sedziego nie
    > powinien tego glosno wyrazic...

    Meritum:

    "Widziałem pismo pewnego sędziego, w którym "lub" było zinterpretowane
    jako "i" - tzn. stwierdzał on, że musiały zajść obie okoliczności dla
    ważności czynności, chociaż ze słowa "lub" zawartego w ustawie wynika,
    że wystarczyła jedna."

    Uzasadnienie zmiany spójnika "lub" na "i":

    "W uzasadnieniu użyto zwrotu, że wniosek powoda odwołuje sie do "zbędnie
    perfekcyjnej interpretacji normy prawnej".

    (powód napisał, że zrobił "A", więc mu się należy)

    Następnie:

    "Strona podparła się orzeczeniem SN, na co ów sędzia w formie ustnego
    komentarza oświadczył, że orzeczenia SN ma w d... "

    Być może uzyłem skrótu myślowego - wydawało mi sie oczywiste, że strona
    nie mogła odwołać się do wyroku SN, zanim znała wyrok z uzasadnieniem -
    trudno przytaczać argument przeciwny do rozstrzygnięcia, które nie jest
    znane.

    pacjent: - chcę "A"
    sąd: - "A" nie można , bo...
    pacjent: - mozna, bo ustawa, bo SN,...