  • 1. Data: 2002-03-20 17:47:32
    Temat: medycyna
    Od: "Darek Radomski" <D...@e...pw.edu.pl>

    Drodzy Panstwo,

    Zwracam sie z nietypowym problemem, ktory nurtuje mnie od dawna, poniekad
    sam sobie jestem temu winny, ale to trudno...
    Otoz na skutek mojej oryginalnej drogi edukacjyjnej, napierw konczylem
    kierunek automatyka na PW, rownogle z nim studiowalem jako wlny sluchacz na
    AM. Natepnie zdobylem dr n tech w inzynierii med, a obecnie przygotuwuje
    dystertacje na stopien dr n med na AM. Jest bowiem prawnie dopuszczalnie
    zdoybcie stopnia naukowego dr n med nie bedac lekarzem. Oczywiscie nie
    upowaznia to do wykopnanywania zawofu lekarza.
    I z tym wiaze sie pytanie. Z uwagi na moja wiedze duzo ludzi zglasza sie do
    mnie o podpowiedz w jakies sprawie zwiazanej ze zdrowiem. Aby rzetelnie
    udzielic odpowiedzi czasem musze osluchac kogos, obejrzec brzuch itd. Wiem
    napewni ze nie mam prowa ordynowac kategorycznego lezenia, ani (co nigdy nie
    czynie!) brac pieniadze.
    Ale czy mam prowo udzielic pewnej rady medycznej , jesli wiem ze moja wiedza
    na to pozwala, i jednoczesnie zbadac zainteresowanego jesli sytuacja tego
    wymaga a on wyraza zgode?
    Usciislajac, napewno prawne leczenie jest zarezerwowane dla lekarza, ale czy
    diagnoza i porada moze sluzyc nie lekarz? Jaka jest granica porady? Czy
    jesli widze ze dana kobieta ma nadczynnosc tarczycy (a mialem takie
    przypadki) moge zasuerowac oznaczenie hormonw tarczycy...lub tez zachecic
    dziewczyne do cwiczen jesli sa ewidentny obraz skoliozy?
    Zawsze mam tu wewnetrzny konflikt miedzy wiedza moja,. stanem prawnym, a
    normami etycznymi.
    Dodam, ze ograniczenie studiow medycznych do wolontariutu i zajmowania sie
    medycyna naukowo (mam ponad 30 publikacji) wynika za faktu, iz jestem osoba
    niepelnosprawna.

    Bede wdzieczny za udzielona pomoc i rozwianie mych rozterek

    Z wyrazami szacunku
    Darek Radomski