  • 1. Data: 2007-05-26 21:27:03
    Temat: emulowany klucz sprzętowy
    Od: Waldu <l...@o...pl>

    Witam,

    W ramach ćwiczeń w programowaniu napisałem emulator kluczy sprzętowych
    (kilka rodzajów). Pytanie : Czy wolno taki emulator sprzedawać?
    Jest to program który można uruchomić na dowolnym komputerze i pracować
    bez klucza sprzętowego. W zasadzie chyba nie ma zakazu pisania i
    rozpowszechniania programów które emulują dowolny sprzęt (patrz :
    emulatory ZX Spectrum, Atari, C64 itp).

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-05-26 23:34:38
    Temat: Re: emulowany klucz sprzętowy
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Waldu" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    Zależy co emulujesz. Klucz sprzętowy akurat przeważnie ma zabezpieczyć
    przed użyciem jakiegoś programu przez niepowołaną osobę. to trochę co
    innego, niż emulacja innego typu komputera.

  • 3. Data: 2007-05-27 08:24:53
    Od: karamba <k...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > przed użyciem jakiegoś programu przez niepowołaną osobę. to trochę co
    > innego, niż emulacja innego typu komputera.
    Myślę, że większy problem z prawem miałby używający niż
    sprzedający....chociaż coś mi ten twój klucz podpada pod kodeks wykroczeń...

  • 4. Data: 2007-05-27 09:22:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "karamba" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Myślę, że większy problem z prawem miałby używający niż
    > sprzedający....chociaż coś mi ten twój klucz podpada pod kodeks
    > wykroczeń...

    Nie, pod kodeks karny: art. 269b kk

  • 5. Data: 2007-05-27 09:57:00
    Od: karamba <k...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):
    > Użytkownik "karamba" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie, pod kodeks karny: art. 269b kk

    Oj no nie wiem, zależy jak rozumieć
    "umożliwiające dostęp do informacji przechowywanych w systemie
    komputerowym lub sieci teleinformatycznej"
    Ergo - odpowiedź na pytanie Waldu zależy od tego do czego (nawet
    teoretycznie) może być ten program wykorzystany, a możliwości
    interpretacji powyższego cytatu z KK dają spore pole do popisu w
    ewentualnym procesie.

  • 6. Data: 2007-05-27 10:05:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > teoretycznie) może być ten program wykorzystany, a możliwości
    > interpretacji powyższego cytatu z KK dają spore pole do popisu w

    O tych wątpliwościach pisałem w poprzednim poście. Ale jeśli już klucz ma
    podlegać pod prawo karne (czyli stwierdziliśmy, że stworzono go jako
    złamanie zabezpieczenia), to nie kodeks wykroczeń, a kodeks karny.

  • 7. Data: 2007-05-27 14:55:54
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela, 27 maja 2007 12:05
    (autor Robert Tomasik
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <f3bl62$hk8$1@atlantis.news.tpi.pl>):

    > O tych wątpliwościach pisałem w poprzednim poście. Ale jeśli już klucz ma
    > podlegać pod prawo karne (czyli stwierdziliśmy, że stworzono go jako
    > złamanie zabezpieczenia), to nie kodeks wykroczeń, a kodeks karny.

    Ale kto mówi, że po to go stworzono? Np. jest sobie klucz HASP i wisi przy
    porcie LPT. A zamiast tego np. bierzesz emulator. Zadaniem klucza jest
    szyfrowanie i przechowywanie niektórych danych. To urządzenie. Czy
    wyprodukowanie jego emulatora jest od razu łamaniem czegokolwiek?

    Taki emulator może być zastosowany np. w laptopach bez LPT....

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    Jeśli chcesz się dowiedzieć jak nieskutecznie spamować,
    napisz tu: s...@s...net.pl lub t...@...pl

  • 8. Data: 2007-05-27 15:40:16
    Od: Waldu <l...@o...pl>

    > Myślę, że większy problem z prawem miałby używający niż
    > sprzedający....chociaż coś mi ten twój klucz podpada pod kodeks
    > wykroczeń...

    A czy mógłby mi ktoś napisać z jakiego artykułu napisanie programu
    omijającego zabezpieczenia byłoby nielegalne?
    Np Clone CD wykonuje kopie płyt CD nawet zabezpieczonych. Czy jest to
    program używany/pisany legalnie?

  • 9. Data: 2007-05-27 19:07:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Waldu" <l...@o...pl> napisał w wiadomości

    Pisałem już w tym wątku.

  • 10. Data: 2007-05-28 09:18:01
    Od: Waldu <l...@o...pl>

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Napisałem go aby poznać zasady
    działania takich zabezpieczeń. Szkoda że nie będę mógł go używać, ale to
    ma mniejsze znaczenie. Ważne jest to ile się nauczyłem...

    Jeszcze jedno pytanie w tym temacie - czy muszę wykasować wszystkie
    źródła i program, czy też mogę sobie go nagrać na płytę i niech leży w
    archiwum moich nieskończonych rzeczy. Czy jak przyjdzie jakaś kontrola
    to stwierdzi, że posiadam program łamiący zabezpieczenia i będzie źle?