  • 1. Data: 2007-05-29 10:04:17
    Temat: darowizna polowy domu jednorodzinnego - podzial czy wspolwlasnosc
    Od: "F.Desk" <j...@...desk.com.inv>

    Jest taka sytuacja: matka chce podarowac synowi polowe domu jednorodzinnego.
    Dom ma parter i pietro, syn z zona faktycznie mieszka na pietrze a matka na
    parterze. Pietro nie ma osobnego wejscia - wchodzi sie przez parter. Matka
    dowiedziala sie u znajomego notariusza ze konieczne jest podzielenie domu
    przez architekta, co ma kostowac okolo 12.000 zl, poza tym nie wiadomo czy
    sie uda bo nie ma osobnego wejscia.
    Z tego co czytalem mozliwa jest rowniez wspolwlasnosc np 50%/50% bez
    podzialu domu. W zasadzie jest im wszystko jedno czy beda to dzielic czy
    nie.
    - czy da sie przekazac polowe domu bez drogiego podzialu przez architekta?
    - co radzicie - dzielic, nie dzielic i miec wspolwlansnoc 50/50?
    - czy od takiej darowizny (tzw. grupa zerowa pokrewienstwa) moze byc jakis
    podatek? O ile wiem trzeba to zglosic do US?
    - jakie moga byc koszty calej operacji? hipoteka, notariusz (minimalnie),
    inne?

  • 2. Data: 2007-05-29 11:42:08
    Od: l...@i...eu

> [...]
    > podatek? O ile wiem trzeba to zglosic do US?
    > - jakie moga byc koszty calej operacji? hipoteka, notariusz (minimalnie),

    można ustanowić np współwłasność łączną

  • 3. Data: 2007-05-29 16:40:19
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    l...@i...eu napisał(a):
    > można ustanowić np współwłasność łączną

    jak?

    KG

  • 4. Data: 2007-05-30 07:20:52
    Od: "Anna S." <a...@N...gazeta.pl>

    kam <x#k...@w...pl#x> napisał(a):

    > jak?
    >
    > KG

    a najlepiej by było gdyby mama podarowała 1/2 części w domu na rzecz syna i
    synowej ewentualnie (to już jest decyzja darczyńcy) i określić sposób
    korzystania z nieruchomości, wpisać to wszystko o sposobie korzystania do
    KW, dla bezpieczeństwa i już:)
    z podział geodezyjny byłby napewno wygodniejszy, bo powstały by wtedy dwa
    całkiem odrębne lokale.... ale możliwości tego dokonania i koszty,
    biutokracja tjaaa może lepiej tego nie ruszać....