  • 1. Data: 2005-06-02 19:01:09
    Temat: chcę być prawnym opiekunem siostry.
    Od: "Kasia" <k...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam 24 lata,wlaśnie skończyłam studia.Zaczynam niedługo pracę.Mieszkam 800
    km od domu rodzinnego. Moja mama nie żyje. Opiekunem siostry jest
    ojciec.Chcę, aby od wrześna moja siostra mieszkała ze mną i chodziła tutaj
    do szkoły.Siostra ma 15 lat.
    Czy jest jakaś możliwość, abym była prawnym opiekunem siostry bez
    "krzywdzenia" ojca?Co mam zrobić, gdzie się udać?Chodzi mi tylko o możliwość
    decyzji np. w szpitalu czy w szkole.Ojciec będzie przecież setki kilometrów
    od nas.
    Proszę, poradźcie co mogę zrobić??
    Pozdrawiam serdecznie
    Kasia

  • 2. Data: 2005-06-03 15:03:11
    Temat: Re: chcę być prawnym opiekunem siostry.
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    On 6/2/2005 9:01 PM, Kasia wrote :
> [...]
    > decyzji np. w szpitalu czy w szkole.Ojciec będzie przecież setki kilometrów

    Jeśli ojciec jest ojcem (a nie ojczymem) to trzeba by go pozbawić praw
    rodzicielskich -- a tego jak piszesz, nie chcesz uczynić.
    Wydaje mi się, że w tej sytuacji jedynym rozsądnym wyjściem jest
    wystawienie przez ojca pełnomocnictwa dla Ciebie na sprawowanie władzy
    rodzicielskiej nad mał. siostrą. (Nie znam jakiegoś wyłączenia odnośnie
    wykonywania władzy rodzicielskiej przez pełnomocnika...) Tak więc
    odpowiednio sformułowany dokument wystawiony przez ojca -- dodatkowo z
    potwierdzeniem notarialnym podpisu, żeby były magiczne pieczątki dla nie
    znających prawa powinien wystarczyć.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have

  • 3. Data: 2005-06-03 19:45:56
    Od: "Kasia" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki"

> [...]
    > odpowiednio sformułowany dokument wystawiony przez ojca -- dodatkowo z
    > potwierdzeniem notarialnym podpisu, żeby były magiczne pieczątki dla nie

    A jakiej treści powinien być ten dokument? Do jego prawnej mocy potrzebna
    jest jakaś zgoda sądu czy wystarczy tylko pieczątka notariusza?
    Proszę, poradźcie jak to zrobić:)))
    Pozdrawiam i dziękuję
    Kasia

    penalty)

  • 4. Data: 2005-06-03 19:49:30
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kasia wrote:

    > A jakiej treści powinien być ten dokument? Do jego prawnej mocy potrzebna
    > jest jakaś zgoda sądu czy wystarczy tylko pieczątka notariusza?
> [...]

    Najlepiej pozostaw to notariuszowi.
    Po prostu umów się z notariuszem, a on to napisze tak jak trzeba.
    Od razu poproś notariusza o dwa odpisy.
    Jeden zapewne zechcą w szkole. Co prawda spokojnie powinno im wystarczyć
    obejrzenie odpisu i zrobienie sobie ksera. I tego staraj się trzymać.
    A jak już bardzo się nie da, to wówczas zostawisz im oryginał.
    Drugi przyda się wszędzie indziej.

  • 5. Data: 2005-06-03 21:12:01
    Od: "Kasia" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > obejrzenie odpisu i zrobienie sobie ksera. I tego staraj się trzymać.
    > A jak już bardzo się nie da, to wówczas zostawisz im oryginał.

    Dzięki bardzo za pomoc:))))
    Jeszcze jedno: U notariusza przy podpisywaniu powinnam być ja i tata, tak?
    Pozdrawiam serdecznie
    Kasia

  • 6. Data: 2005-06-03 21:14:50
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki napisał(a):

> [...]
    > rodzicielskiej nad mał. siostrą. (Nie znam jakiegoś wyłączenia odnośnie
    > wykonywania władzy rodzicielskiej przez pełnomocnika...)

    Brak możliwości ustanowienia pełnomocnika do wykonywania władzy
    rodzicielskiej wynika z istoty tej władzy (to nie tylko prawo, lecz
    szereg obowiązków) i z istoty pełnomocnictwa (można kogoś zasadniczo
    umocować do składania lub przyjmowania oświadczeń woli, a nie do
    czynności faktycznych)
    Tak więc władza rodzicielska nie może być przekazana w formie
    pełnomocnictwa.

    Może do pojedynczych czynności, ale na pewno nie generalnie.

    By zrobić to generalnie musiałby to zrobić sąd rodzinny poprzez
    zawieszenie (nie koniecznie pozbawienie) władzy rodzicielskiej ojca i
    powierzenie opieki siostrze.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 7. Data: 2005-06-04 02:46:00
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kasia wrote:

    > Dzięki bardzo za pomoc:))))
    > Jeszcze jedno: U notariusza przy podpisywaniu powinnam być ja i tata, tak?
    > Pozdrawiam serdecznie
    > Kasia

    tak.
    i weź kasę, tanie to nie będzie.
    ja bym stawiał na jakieś 150 - 200 zł.

  • 8. Data: 2005-06-04 02:47:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Johnson wrote:

    > Może do pojedynczych czynności, ale na pewno nie generalnie.

    i tyle wystarczy. Np. aby w pełnomocnictwie było wspomniane o szkole,
    decyzjach lekarskich i tyle w 99% w normalnym życiu wystarcza.