  • 1. Data: 2011-09-15 19:58:17
    Temat: brutto netto
    Od: mokpl <m...@g...pl>

    Pytanie tak gdzieś na poziomie podstawówki, bo się pogubiłem.

    Jak coś kupuję, to płacę kwotę brutto.
    Dlaczego więc, jak pracodawca kupuje ode mnie moją pracę, to płaci mi netto?

  • 2. Data: 2011-09-15 20:19:10
    Temat: Re: brutto netto
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "mokpl" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Pytanie tak gdzieś na poziomie podstawówki, bo się pogubiłem.
    >
    > Jak coś kupuję, to płacę kwotę brutto.
    > Dlaczego więc, jak pracodawca kupuje ode mnie moją pracę, to płaci mi
    > netto?

    Dlatego, ze pracodawca, jako osoba prowadzaca dzialalnosc gospodarcza jest -
    zdaniem panstwa - bardziej godna zaufania niz Ty, i to on jest upowaznioiny
    do potracania Twoich podatkow i skladek.

    Gdybys byl firma (chocby i samozatrudnionym), to wowczas Twoj kontrahent (o
    ile wykonywalbys popularne skadinad uslugi na rzecz jednego podmiotu)
    placilby Ci wlasnie w kwocie brutto - i Ty sam bys byl obowiazany oplacac
    daniny publiczne zwiazane z osoaganym przchodem.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2011-09-15 20:26:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    >
    > Jak coś kupuję, to płacę kwotę brutto.
    > Dlaczego więc, jak pracodawca kupuje ode mnie moją pracę, to płaci mi

    Spojrz na to z innej strony - Ty placisz kwote brutto, a sprzedawca musi
    wypelniac cala mase papierkow i pilnowac terminow itp., zeby z tej kwoty
    brutto oplacic nalezne podakt.

    Chcialbys prowadzic ewidewncje, srencje i dupencje, zalatwiac sprawy z
    ZUS-em i US-em, pilnowac terminow wplat podatek, skladek itp?

    Nie lepiej, ze za Ciebie robi to platnik - a Ty tylko musisz sie rozliczyc z
    fiskusem raz w roku - i nawet to tez moze za Ciebie zrobic pracodawca, jesli
    tego od niego zazadasz.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2011-09-15 20:36:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 9/15/2011 2:58 PM, mokpl wrote:
    > Pytanie tak gdzieś na poziomie podstawówki, bo się pogubiłem.
    >
    > Jak coś kupuję, to płacę kwotę brutto.
    > Dlaczego więc, jak pracodawca kupuje ode mnie moją pracę, to płaci mi
    > netto?

    teraz tez w zasadzie placi ci brutto tylko na zadanie panstwa od razu
    zabiera ci nalezną państwu kasę a oddaje reszte

  • 5. Data: 2011-09-16 06:54:05
    Od: "stabillo" <c...@o...eu>

> [...]
    >
    > Jak coś kupuję, to płacę kwotę brutto.
    > Dlaczego więc, jak pracodawca kupuje ode mnie moją pracę, to płaci mi

    to chyba najmniejszy problem:

    19% dochodowego + ZUS to jakies ~ 23% dochodu
    potem Ty placisz VAT w sklepie ~ 20% netto
    do tego zatankuj jeszcze paliwko 2x w miesiacu to daje jakies 350zl podatku
    to ile mamy?

    45-50% ???

    Pol roku siedzisz w robocie robiac na panstwo... fajnie???

  • 6. Data: 2011-09-16 07:04:29
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (16.09.2011 08:54), stabillo wrote:
> [...]
    > potem Ty placisz VAT w sklepie ~ 20% netto
    > do tego zatankuj jeszcze paliwko 2x w miesiacu to daje jakies 350zl podatku

    Bez paliwa, pracownik dostaje ~50% tego, co klient płaci jego pracodawcy
    brutto za jego pracę (przy założeniu że pracodawca jest VATowcem i
    sprzedaje efekty jego pracy ze stawką 22%).

    p. m.

  • 7. Data: 2011-09-16 07:28:32
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > sprzedaje efekty jego pracy ze stawką 22%).

    żyjesz w jakimś niedoczasie ;)
    od stycznia jest 23%

  • 8. Data: 2011-09-16 07:30:36
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...pl> napisał w wiadomości grup

    > Chcialbys prowadzic ewidewncje, srencje i dupencje, zalatwiac sprawy z
    > ZUS-em i US-em, pilnowac terminow wplat podatek, skladek itp?

    prowadzenie tego ma swoje plusy, możesz sobie w koszta uzyskania dochodu
    wrzucać rozmaite wydatki, co skutecznie obniża podstawę opodatkowania, ale
    co tam kto lubi

  • 9. Data: 2011-09-16 07:30:46
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 16 Sep 2011 09:28:32 +0200, szerszen napisał(a):

    > żyjesz w jakimś niedoczasie
    > od stycznia jest 23%

    Ale premier obiecał, że jak wygrają wybory, to obniżą VAT do 22%. Już w
    2014 r.

    --
    :-) Olgierd
    Lege Artis == http://olgierd.bblog.pl

  • 10. Data: 2011-09-16 08:45:00
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (16.09.2011 09:28), szerszen wrote:

    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > żyjesz w jakimś niedoczasie ;)
    > od stycznia jest 23%

    Nie zmienia to wiele. Ale fakt, jakoś mi ta stawka utkwiła w pamięci
    (niektórym nawet do dzisiaj utkwiła w oprogramowaniu i to nie w plikach
    konfiguracyjnych :D)

    p. m.