  • 1. Data: 2006-01-08 18:02:45
    Temat: Zgłoszenie wykroczenia - kto jest kim w takiej sprawie?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Ostatnio czytam o roznych pomyslach zglaszania wykroczen przez obywateli.

    Zastanawia mnie kilka rzeczy:

    - wiadomo ze mozna isc na Policje. Ale co sie wtedy dzieje? Jakie
    procedury rozpoczyna Policja po otrzymaniu takiego doniesienia -
    dochodzenie?

    - podobno mozna od razu isc do sadu (grodzkiego), zglaszajacy zeznaje
    tam jako swiadek, ale kto jest wtedy oskarzycielem? Prokurator?

  • 2. Data: 2006-01-08 19:01:00
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tomasz Pyra [###h...@s...spam.spam.###] napisał:
> [...]
    > - wiadomo ze mozna isc na Policje. Ale co sie wtedy dzieje? Jakie
    > procedury rozpoczyna Policja po otrzymaniu takiego doniesienia -

    Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, bo to różnie bywa w zależności
    od rodzaju wykroczenia.

    > - podobno mozna od razu isc do sadu (grodzkiego), zglaszajacy
    zeznaje
    > tam jako swiadek, ale kto jest wtedy oskarzycielem? Prokurator?

    "Zgłaszający".

  • 3. Data: 2006-01-08 19:52:06
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> napisał:

    >- podobno mozna od razu isc do sadu (grodzkiego)
    Ee, do sądu ws o wykroczenie z pominięciem policji ?
    To nie proces cywilny.

    Artur Golański

  • 4. Data: 2006-01-08 19:54:59
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Artur Golanski napisał(a):
    > Ee, do sądu ws o wykroczenie z pominięciem policji ?
    > To nie proces cywilny.

    art.27§1 i 2 kpw - w sprawach ściganych na żądanie pokrzywdzonego można
    od razu, w innych - przy bierności policji

    KG

  • 5. Data: 2006-01-08 20:13:42
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    kam napisał(a):

    > art.27§1 i 2 kpw - w sprawach ściganych na żądanie pokrzywdzonego można
    > od razu, w innych - przy bierności policji

    Ale tam pisze, o skladaniu wniosku przez pokrzywdzonego.
    Natomiast mi chodzi o sytuacjie kiedy zglaszajacy nie jest
    pokrzywdzonym. Po prostu widzial popelniane wykroczenie, nie wymierzone
    bezposrednio w niego.

    (np. stojac przed skrzyzowaniem widzial i sfilmowal innego kierowce
    przejezdzajacego na czerwonym swietle).

  • 6. Data: 2006-01-08 20:15:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > obywateli.

    > Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, bo to różnie bywa w zależności
    > od rodzaju wykroczenia.

    Chodzi o wykroczenia w ruchu drogowym.

    Zglaszajacy nie jest pokrzywdzonym - popelniane wykroczenie nie
    zagrozilo mu w sposob bezposredni.

    Np. widzial kogos przejezdzajacego na skrzyzowaniu na czerwonym swietle,
    wyprzedzajacego w niedozwolonym miejscu itp itd.

  • 7. Data: 2006-01-08 20:15:23
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    kam <#k...@w...pl#> napisał:

    >art.27§1 i 2 kpw - w sprawach ściganych na żądanie pokrzywdzonego można
    >od razu, w innych - przy bierności policji
    No tak, ale tam potrzebny jest pokrzywdzony, a ja miałem na myśli
    wniosek składany przez osobę widzącą wykroczenie. Może z rozpędu temat
    zawęziłem, bo mam wrażenie, ze Tomasz taką własnie sytuacje miał na
    myśli - ostatnio zawzięcie dyskutowaną na pl.misc.samochody (np.
    zgłaszam wykroczenie popełnione przez innego kierowcę [nieprawidłowo
    zaparkował lub przekroczył ciągłą linię itp]).

    Artur Golański

  • 8. Data: 2006-01-08 20:32:41
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Artur Golanski napisał(a):

    > No tak, ale tam potrzebny jest pokrzywdzony, a ja miałem na myśli
    > wniosek składany przez osobę widzącą wykroczenie.

    Zastanawiam sie czy art. 4 PoRD "Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca
    się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu
    przestrzegają przepisów ruchu drogowego[...]", nie jest tym dobrem
    prawnym ktore zostalo naruszone i ktore robi poszkodowanego ze swiadka
    wykroczenia w ruchu drogowym.

    Ale to tylko moje luzne mysli, bo nie wiem co to jest "dobro prawne".

    Dokladnie o to mi chodzi :)

  • 9. Data: 2006-01-08 20:57:22
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> napisał:

    >Zastanawiam sie czy art. 4 PoRD
    IMHO nie, ponieważ dotyczy on bezpośrednio jego jako uczestnika tego
    ruchu, ale nie jako biernego obserwatora. Do tego trudno tu by
    doszukiwać krzywdy.

    Artur Golański

  • 10. Data: 2006-01-08 21:54:41
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Artur Golanski napisał(a):

    > IMHO nie, ponieważ dotyczy on bezpośrednio jego jako uczestnika tego
    > ruchu, ale nie jako biernego obserwatora. Do tego trudno tu by
    > doszukiwać krzywdy.

    Ale z drugiej strony czym sie rozni (poza goracym uczynkiem) sytuacja,
    kiedy "niepokrzywdzony" dzwoni na policje informaujac o popelnianym
    wykroczeniu (np. niezgodnie z przepisani zaparkowany samochod),
    policja przyjezdza, zastaje samochod, ustala fakty i dalej kieruje
    postepowaniem,
    od sytuacji kiedy policja przyjezdza, ustala fakty na podstawie zeznan
    swiadkow (nieposzkodowanych), materialu viedo (np. jakiegos monitoringu,
    lub mniej lub bardziej przypadkowo wykonanych nagran przez tych
    nieposzkodowanych swiadkow) ?

    Po trzymajac sie scisle prawa, to policja rowniez powinna ignorowac
    wezwania do innych wykroczen, jezeli te sa zglaszane nie przez
    poszkodowanych.