  • 1. Data: 2011-03-16 17:33:32
    Temat: Zapis o przekazaniu pomysłów na własność spółki
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    Witam,

    Zamierzam współpracować z jedną bardzo dużą firmą międzynarodową na
    podstawie umowy o dzieło. Jeszcze tej umowy nie podpisałem, ale już
    dostałem z tej firmy kilka dokumentów do podpisu. Jeden nazywa się
    "Oświadczenie o ochronie informacji poufnych" i zawiera głównie całkiem
    rozsądne zapisy o moich zobowiązaniach co do nierozpowszechnienia
    informacji uzyskanej w trakcie realizacji umowy. Mój niepokój wywołał
    natomiast ostatni akapit tego dokumentu:

    "Wyrażam zgodę na to, żeby rezultaty pracy przygotowane przeze mnie dla
    ********* stanowiły własność tej spółki, co dotyczy również pomysłów i
    rozwiązań stanowiących część wykonanej przeze mnie pracy."

    Pomijając nieprecyzyjne sformułowania (przecież chyba chodzi o prawa
    autorskie majątkowe?) i brak logiki w tym, że ten zapis znalazł się nie
    wiedzieć czemu w oświadczeniu o poufności, mam pytanie do szanownych
    grupowiczów - czy ten zapis może zawierać jakiś nieoczywisty dla mnie
    haczyk? Na przykład jakieś bardzo szerokie traktowanie tego, co może
    zostać uznane za "pomysły"? Czy ten zapis będzie miał jakąkolwiek moc
    prawną, jeżeli nie dojdzie do podpisania umowy? (Pewne prace
    przygotowawcze zostały już wykonane - np. ustalono koncepcję wykonania
    zadania).

    A może się niepotrzebnie czepiam?

    Będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie.

    Pozdrawiam serdecznie,

    Piotr

  • 2. Data: 2011-03-16 17:46:11
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    Wyobraź sobie, że pracujesz w microsofcie. Piszesz sobie jakiś tam
    algorytm. Gdyby nie było takiego zapisu w umowie to microsoft nie miałby
    prawa do swoich produktów. A ty byś opatentował algorytm, który dla nich
    napisałeś.

  • 3. Data: 2011-03-16 18:20:22
    Od: Stefan <s...@c...wp.pl>

    PesTYcyD pisze:
> [...]
    > algorytm. Gdyby nie było takiego zapisu w umowie to microsoft nie miałby
    > prawa do swoich produktów. A ty byś opatentował algorytm, który dla nich

    Tylko, że prawa autorskie są niezbywalne i żaden zapis tego nie zmieni.
    Co innego zgoda na 'rezygnacje z ich korzystania' w zamian za
    odpowiednią gratyfikację finansową (np. co miesiąc).

    --
    Zadam Latajacego Potwora Spaghetti obok kazdego krzyza w szkolach!

  • 4. Data: 2011-03-16 18:36:31
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    On 2011-03-16 18:46, PesTYcyD wrote:
> [...]
    > algorytm. Gdyby nie było takiego zapisu w umowie to microsoft nie miałby
    > prawa do swoich produktów. A ty byś opatentował algorytm, który dla nich

    Nie, generalnie rozumiem o co chodzi, ale czy "pomysł" to nie jest zbyt
    szerokie pojęcie? Mam np. pomysł, że raport końcowy w projekcie będzie
    się składał z przeglądu literatury, budowy modelu, jego weryfikacji i
    wniosków z rekomendacjami. I co, nigdzie więcej nie będę już mógł pisać
    prac z taką strukturą? Algorytm jest pojęciem bardziej konkretnym, można
    go formalnie opisać.

    Piotr

  • 5. Data: 2011-03-16 22:59:10
    Od: Piotr <m...@k...com>

    W dniu 16.03.2011 19:20, Stefan pisze:
    > Tylko, że prawa autorskie są niezbywalne i żaden zapis tego nie zmieni.
    Autorskie prawa majątkowe są jak najbardziej zbywalne:
    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych Art. 41.
    1. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:
    1) *autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby* w drodze
    dziedziczenia lub na podstawie umowy;
    2) nabywca autorskich praw majątkowych może przenieść je na inne osoby,
    chyba że umowa stanowi inaczej.

    Co ciekawe w przypadku umowy o prace, pracodawca nabywa je niejako
    automatycznie:
    Art. 12.
    1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca,
    którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze
    stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa
    majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego
    zamiaru stron.

    Jedynie autorskie prawa osobiste są niezbywalne:
    Art. 16.
    Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej, autorskie prawa osobiste chronią
    nieograniczoną w czasie i niepodlegającą zrzeczeniu się lub zbyciu więź
    twórcy z utworem...

    > Co innego zgoda na 'rezygnacje z ich korzystania' w zamian za
    > odpowiednią gratyfikację finansową (np. co miesiąc).
    Jak najbardziej możliwe w obu przypadkach, dla praw majątkowych nazywa
    się to licencją.

  • 6. Data: 2011-03-17 07:16:31
    Od: Uncle Pete <p...@i...waw.pl>

    > Tylko, że prawa autorskie są niezbywalne i żaden zapis tego nie zmieni.
    > Co innego zgoda na 'rezygnacje z ich korzystania' w zamian za
    > odpowiednią gratyfikację finansową (np. co miesiąc).

    Niezbywalne są autorskie prawa osobiste (czyli fakt mojego autorstwa,
    nikt nie może przypisać sobie, że to on, a nie ja, jest autorem dzieła).
    Autorskie prawa majątkowe (czyli prawo do korzystania z mojego dzieła)
    są jak najbardziej zbywalne. W moim przypadku martwi mnie to, że mam
    przekazać firmie właśnie te moje prawa autorskie majątkowe nie na
    podstawie umowy o dzieło, a jakiegoś oświadczenia o zachowaniu
    tajemnicy, poza tym według mnie przedmiot objęty prawami autorskimi jest
    sformułowany zbyt ogólnie.

    Pozdrawiam,

    Piotr

  • 7. Data: 2011-03-17 07:56:27
    Od: "NKAB -" <n...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Uncle Pete <p...@i...waw.pl> napisał(a):

> [...]
    > zadania).
    >
    > A może się niepotrzebnie czepiam?
    >
    > Będę wdzięczny za wszelkie opinie i sugestie.

    Według mnie pomysłami nie da się handlować.

    Natomiast da się handlować gotowymi rozwiązaniami.

    To co zrobisz na umowę o dzieło to nie pomysł tylko rozwiązanie.
    Unikaj w umowach słowa pomysł, bo pomysł to tylko pomysł.
    A czy ty chcesz robić coś na ich wyłączność to już twoja blaszka.

    Andrzej.

  • 8. Data: 2011-03-18 15:13:59
    Od: "Papa5murf" <d...@j...ru>

    Órzytkownik "Uncle Pete" napisał:
> [...]
    > strukturą? Algorytm jest pojęciem bardziej konkretnym, można go formalnie

    po prostu chcą cię wydymać i tyle, więc albo wykreślisz ten zapis z umowy i
    dopiero podpiszesz albo podpisz i w pracy nic nie wymyślaj tylko wykonuj
    polecenia szefa:O)