  • 1. Data: 2008-11-21 18:48:51
    Temat: Zaniżenie wartości odszkodowania z OC sprawcy [długie]
    Od: Kasper <j...@g...com>

    Witam,

    Mam pytanie związane ze szkodą zgłaszaną z OC sprawcy szkody
    komunikacyjnej. Szkoda jest bezsporna (zarówno ja, jak i sprawca
    złożyliśmy zgodne oświadczenia na miejscu zdarzenia jak i u
    ubezpieczyciela sprawcy). Po oględzinach samochodu - TU sprawcy i ASO
    potwierdziły konieczność wymiany drzwi kierowcy(i konieczność
    lakierowania drzwi tylnych, ale to chyba nie ma znaczenia dla
    opisywanej sprawy) . Po otrzymaniu wyceny szkody zaczęły się schody.
    TU sprawcy obniżyło wartość nowych drzwi i ich lakierowania o 25% ze
    względu na to, że drzwi były już naprawiane. Rzeczywiście, pomiar
    grubości lakieru wskazuje na wcześniejsze lakierowanie tych drzwi
    (poprzedni właściciel mnie o tym nie informował). Jednocześnie pomiary
    nie wykazały śladów "szpachlowania"(czy innych _poważnych_ napraw)
    drzwi. Najprawdopodobniej drzwi były lakierowane z powodu jakich
    drobnych rys bądź też korozji.
    W związku z powyższym pogooglałem trochę za przepisami pozwalającymi
    mi się domagać pokrycia całości kosztów przywrócenia auta do stanu
    sprzed zdarzenia. Poza bardzo ogólnym art. 415 k.c. (kto z winy swej
    wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia)
    znalazłem orzeczenie SN z dnia 1980.11.05 (III CRN 223/80 OSNC
    1981/10/186 -całość tutaj:
    http://www.rzu.gov.pl/art-363-naprawienie-szkody/wyr
    ok_SN___z_dnia_1980_11_05___________________III_CRN_
    223_80______OSNC_1981_10_186__845
    ). Pozwolę sobie przytoczyć jego najbardziej interesujący mnie
    fragment:
    "Odmienny pogląd Sądu Wojewódzkiego prowadzi do niemożliwego do
    przyjęcia wniosku, a mianowicie, że w sytuacji gdy uszkodzona została
    rzecz już częściowo używana, to ciężar przywrócenia jej do stanu
    poprzedniego rozkłada się pomiędzy osobę, z winy której powstała
    szkoda, i poszkodowanego. Do takiego obciążenia poszkodowanego
    skutkami zawinionego działania sprawcy szkody lub innej osoby
    odpowiedzialnej cywilne za tę szkodę nie ma uzasadnionych podstaw
    prawnych. Przywrócenie bowiem rzeczy uszkodzonej do stanu poprzedniego
    polega na doprowadzeniu jej do stanu używalności w takim zakresie,
    jaki istniał przed wyrządzeniem szkody. Jeżeli do osiągnięcia tego
    celu konieczne jest użycie nowych elementów, to poniesione na to
    wydatki wchodzą w skład kosztów naprawienia szkody przez przywrócenie
    rzeczy do stanu poprzedniego. W konsekwencji zaś tego wydatki te w
    ostatecznym wyniku obciążają osobę odpowiedzialną za szkodę."
    W związku z powyższym orzeczeniem mam pytanie, czy na jego podstawie
    mam prawo się domagać usunięcia całości szkody przez ubezpieczyciela
    sprawcy? Wiem, że w Polsce nie mamy prawa opartego na precedensach,
    ale na razie chciałbym sprawę załatwić polubownie.
    Jeśli powyższe orzeczenie nie ma zastosowania w ww. przypadku i
    lakierowanie drzwi w 5-letnim aucie nie jest pozostałością po jego
    "normalnym użyciu" prosiłbym o jakieś podpowiedzi gdzie szukać
    odpowiednich przepisów :)?

    Z góry dzięki za odpowiedzi!