  • 1. Data: 2009-04-09 11:28:20
    Temat: Zameldowanie lokatora na stałe
    Od: Tony <p...@g...com.zamiastkkkdajk>

    Witam, nie jestem bardzo obyty w temacie, przepraszam więc z góry za
    niefachowe słownictwo.

    Jest lokator, który w trakcie mieszkania na podstawie typowej umowy o
    wynajem chce zameldować się na stałe. Wcześniej nie było o tym mowy. Ja się
    tego obawiam, gdyż z tego co wiem może być później problem z jego
    wymeldowaniem.

    Czy wystarczy, że podpiszemy nową umowę, gdzie dodamy nowy paragraf
    mówiący, iż ja się zobowiązuję go zameldować na stałe, ale on się
    zobowiązuje do wymeldowania w ciągu miesiąca od momentu wypowiedzenia
    umowy? Okres wypowiedzenia umowy w normalnym trybie to 2 miesiące, jednak
    wolałbym, aby wymeldował się wcześniej, gdy umowa jest wypowiadana.

    Pytanie więc, czy taką umową mogę go "zmusić" do wymeldowania się, czy może
    on wtedy np. przyjść z policją twierdząc, że jest zameldowany i proszę mnie
    wpuścić.

    Kupując nieruchomość z zameldowaną osobą w umowie notarialnej jest
    obowiązek wymeldowania się właściciela i jego rodziny. Czy więc chcąc mieć
    pewność powinienem iść do notariusza spisać umowę wynajmu z koniecznością
    wymeldowania się w czasie wypowiedzenia umowy?

    Z lokatorem mieszkają rodzice, też byc chcieli się zameldować. Czy mogę
    potraktować ich analogicznie?

    W urzędzie im powiedzieli, że planowane jest zniesienie obowiązku
    meldunkowego, ale to nic pewnego, więc ten trop porzucam.

    W momencie podpisania umowy o wynajem nie było mowy o zameldowaniu, bo oni
    mieli własne mieszkanie, które chcieli wynajmować, ale znalazł się na nie
    kupiec.

    Wszelkie wskazówki będą mile widziane.

    Pozdrawiam
    Tony

  • 2. Data: 2009-04-09 12:13:39
    Temat: Re: Zameldowanie lokatora na stałe
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tony pisze:
> [...]
    > umowy? Okres wypowiedzenia umowy w normalnym trybie to 2 miesiące, jednak
    > wolałbym, aby wymeldował się wcześniej, gdy umowa jest wypowiadana.

    Jeśli lokator ma umowę, to może się zameldować samodzielnie i nie
    potrzebuje Twojej pomocy. Dodam, że nadal istnieje obowiązek meldunkowy,
    czyli jeśli lokator mieszka w Twoim mieszkaniu, to ma obowiązek się
    zameldować, a nie jak jaśnie właściciel pozwoli.

    Fakt zameldowania bądź nie, nic nie zmienia w kwestii ewentualnej
    eksmisji - nawet bez meldunku można osiąść w lokalu bez zgody
    właściciela i będzie trzeba takiego lokatora eksmitować sądownie, nie
    zapominając o lokalu zastępczym.

    > Pytanie więc, czy taką umową mogę go "zmusić" do wymeldowania się, czy może
    > on wtedy np. przyjść z policją twierdząc, że jest zameldowany i proszę mnie
    > wpuścić.

    Lokator ma prawo do przebywania w lokalu na tej podstawie, że jest w
    jego posiadaniu (mieszka tam). Fakt meldunku jest bez znaczenia.

> [...]
    > pewność powinienem iść do notariusza spisać umowę wynajmu z koniecznością
    > wymeldowania się w czasie wypowiedzenia umowy?

    Nie, ważne jest, żeby tam nikt nie mieszkał. Jeśli nie mieszka, to
    nikt nie wejdzie do mieszkania tylko na tej podstawie, że jest
    zameldowany. Z drugiej strony - może być mieszkanie bez zameldowanych w
    nim osób, ale może się okazać, że mieszka tam tabun ludzi. Nie można ich
    wyrzucić siłą, trzeba przeprowadzić eksmisję na drodze sądowej.

    > Z lokatorem mieszkają rodzice, też byc chcieli się zameldować. Czy mogę
    > potraktować ich analogicznie?

    Lokator mając tytuł prawny do lokalu (umowę najmu) sam może
    zameldować swoich rodziców.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-04-09 17:31:48
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Tony pisze:

    > Jest lokator, który w trakcie mieszkania na podstawie typowej umowy o
    > wynajem chce zameldować się na stałe.

    Nie chce a musi sie zameldowac. To zasadnicza roznica

    > Wcześniej nie było o tym mowy.

    On w ogole nie musi z TOba o tym rozmawiac :)

    > Ja się
    > tego obawiam, gdyż z tego co wiem może być później problem z jego
    > wymeldowaniem.

    Jaki problem? Skonczy mieszkac to bedzie mial taki sam obowiazek sie
    wymeldowac.

> [...]
    > mówiący, iż ja się zobowiązuję go zameldować na stałe, ale on się
    > zobowiązuje do wymeldowania w ciągu miesiąca od momentu wypowiedzenia

    Twoje zobowiazanie nie jest mu do niczego potrzebne. On na podstawie
    umowy sam sie ma zameldowac.

    > Okres wypowiedzenia umowy w normalnym trybie to 2 miesiące, jednak
    > wolałbym, aby wymeldował się wcześniej, gdy umowa jest wypowiadana.

    Jesli mieszka to nie moze sie wymeldowac :)

    > W momencie podpisania umowy o wynajem nie było mowy o zameldowaniu, bo oni
    > mieli własne mieszkanie, które chcieli wynajmować, ale znalazł się na nie
    > kupiec.

    Jak pisalem. Nikt z Toba rozmawiac nie musi, a Ciebie to wlasciwie w
    ogole nie powinno interesowac. Nie chcesz aby sie ktos meldowal w Twoim
    wynajmowanym mieszkaniu to po prostu go nie wynajmuj i bedziesz mial
    swiety spokoj.

    Jacek Kustra

  • 4. Data: 2009-04-09 17:45:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    castrol wrote:

    > Jak pisalem. Nikt z Toba rozmawiac nie musi, a Ciebie to wlasciwie w
    > ogole nie powinno interesowac.

    No prawie

    art 29

    2. Osoby wymienione w ust. 1 (właściciel, wybajmujący) są obowiązane do
    zawiadamiania właściwego organu gminy o stałym lub czasowym pobycie
    innej osoby w ich lokalach (pomieszczeniach) oraz o opuszczeniu przez
    nią tego lokalu (pomieszczenia), jeżeli osoba ta nie dopełniła obowiązku
    meldunkowego. Zawiadomienie powinno być dokonane niezwłocznie po upływie
    terminu określonego do wykonania obowiązku meldunkowego.

    Art. 56.

    Wykroczenia przeciwko obowiązkowi meldunkowemu podlegają ustawie z dnia
    20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń

  • 5. Data: 2009-04-10 18:01:12
    Od: "Piotr [trzykoty]" <trzykoty[usunTo]@o2.pl>

    Jak mieszka ma być zameldowany, na taki okres na jaki wskazuje jego zamiar
    pobytu. Melduenk nie ma nic wspolnego z uprawnieniami do zamieszkiwania, czy
    bedzie mial meldunek czy nie, to jak dobrowolnie nie pojdzie (po okresie
    zakonczenia najmu) - trzeba bedzie go eksmitowac sądownie.

  • 6. Data: 2009-04-11 10:59:57
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Tony napisal:
    [ ciach ]

    Absolutnie nie wyrazaj zgody. Mozesz sie zgodzic na zameldowanie
    tymczasowe na okres zgodny z umowa wynajmu. Wszyscy beda cie
    uswiadamiac, ze to tylko czysta ewidencja, ale pomimo tego
    urzedy kieruja sie meldunkiem jakby de facto byl prawem do lokalu.
    Lepiej dmuchaj na zimne. Przy tymczasowym zachowasz poprawnosc
    de iure, ale nie podlozysz sie de facto :)
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 7. Data: 2009-04-11 11:01:59
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Liwiusz napisal:
    > Lokator ma prawo do przebywania w lokalu na tej podstawie, że jest w
    > jego posiadaniu (mieszka tam).

    No i to jest patologia polskiego prawa wolajaca o pomste do nieba,
    a co najmniej o skarge do TK. Przy sprawnym systemie sadowniczym
    nie byloby to tak jaskrawym problemem, jak obecnie u nas jest.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 8. Data: 2009-04-11 15:08:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek_P wrote:
    > Tony napisal:
    > [ ciach ]
    >
    > Absolutnie nie wyrazaj zgody.

    jasne, lepiej poczekać aż dostanie się grzywnę do zapłacenia.

    > Mozesz sie zgodzic na zameldowanie
    > tymczasowe na okres zgodny z umowa wynajmu.

    nikt sie go o zgodę nie będzie pytał.

> [...]
    > Lepiej dmuchaj na zimne. Przy tymczasowym zachowasz poprawnosc
    > de iure, ale nie podlozysz sie de facto :)

    krótko: pierd..lisz

  • 9. Data: 2009-04-11 16:04:50
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    witek napisal:
    > jasne, lepiej poczekać aż dostanie się grzywnę do zapłacenia.

    Nawiazujac do twojego ponizszego komentarza: bredzisz.

    > nikt sie go o zgodę nie będzie pytał.

    Bredzisz po raz kolejny. Jezeli umowa najmu jest na czas okreslony,
    to lokator nie ma podstawy zglaszania meldunku na pobyt staly.

    > krótko: pierd..lisz

    Piszesz to patrzac w lustro? Zgadzam sie z toba. Bredzisz.
    --
    Bez pozdrowien,

    Jacek

  • 10. Data: 2009-04-11 16:20:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek_P wrote:

    > Nawiazujac do twojego ponizszego komentarza: bredzisz.

    > Bredzisz po raz kolejny. Jezeli umowa najmu jest na czas okreslony,
    > to lokator nie ma podstawy zglaszania meldunku na pobyt staly.

    Bredzisz po raz kolejny.

    Art. 8.

    1. Osoba zameldowana na pobyt czasowy i przebywająca w tej samej
    miejscowości nieprzerwanie dłużej niż 2 miesiące jest obowiązana
    zameldować się na pobyt stały, chyba że zachodzą okoliczności wskazujące
    na to, iż pobyt ten nie utracił charakteru pobytu czasowego. Za
    okoliczności uzasadniające zameldowanie na pobyt czasowy trwający ponad
    2 miesiące uważa się w szczególności:

    1) wykonywanie pracy poza miejscem pobytu stałego,

    2) pobyt związany z kształceniem się, leczeniem, wypoczynkiem lub ze
    względów rodzinnych,

    3) odbywanie czynnej służby wojskowej,

    4) pobyt w zakładach karnych i poprawczych, aresztach śledczych,
    schroniskach dla nieletnich i zakładach wychowawczych.

    2. Wątpliwości co do charakteru pobytu rozstrzyga właściwy organ gminy.

    długość i charakter umowy najmu nie ma to żadnego znaczenia.
    Liczą się okoliczności pobytu w danej miejscowości i o ile nie ma
    podstaw do przedłużenia zameldowania tymczasowego delikwent ma obowiązek
    zameldować się na pobyt stały.

    > Piszesz to patrzac w lustro? Zgadzam sie z toba. Bredzisz.

    może bądź łaskaw zapoznać się z ustawą zanim coś jeszcze napiszesz.