  • 1. Data: 2007-11-01 12:52:57
    Temat: Zakres odpowiedzialnosci - sprzedawca,kurier,klient
    Od: a...@g...pl

    Sprzedawca sprzedaje produkt przez allegro, koszt przesylki pokrywa
    kupujacy w aukcji zamieszczono informacje: "Wygodna wysyłka kurierem
    za jedyne 19,99 zł ,Ubezpieczona na 500zł"
    Przesylka dolatuje uszkodzona spisano protokol i zostala odeslana do
    sprzedajacego, protokol do kuriera.
    Podejrzenie ze sprzedawca sprzedaje uzywane produkty o wartosc 99zl i
    wysyla uszkodzone ale ubezpieczone na 500zl liczac na wyplate
    ubezpieczenia, a w razie odmowy przerzuca straty na kupujacego
    tlumaczac ze zrobil swoje wysylajac towar.

    1) Czy sprzedawca moze uzaleznic wyslanie nowej drukarki/zwrotu
    pieniedzy od wyniku postepowania reklamacyjnego?

    2) Kto jest faktycznie kupujacym usluge u kuriera, klient aukcji a
    sprzedawca posrednikiem czy sprzedajacy na allegro skoro kupujacy
    placi za kuriera?

    3) Kto jest w powyzszej sytuacji beneficjentem ubezpieczenia na kwote
    500zl?

    4) Czy w przypadku kiedy kurier odrzuci reklamacje, odpowiedzialnosc
    za przesylke ponosi sprzedajacy, gdy powodem odrzucenia bedzie brak
    zewnetrznych uszkodzen paczki sugerujace uszkodzenie przed wlozeniem
    lub w wyniku zlego zapakowania wewnatrz?

    5) Czy racja jest twierdzenie sprzedajacego ze wyslal produkt i
    niezaleznie od wynikow reklamacji nic mi sie nie nalezy?

    z gory dziekuje za pomoc i ewentualne podstawy prawne

  • 2. Data: 2007-11-01 13:55:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Nov 2007, a...@g...pl wrote:

> [...]
    >
    > 5) Czy racja jest twierdzenie sprzedajacego ze wyslal produkt i
    > niezaleznie od wynikow reklamacji nic mi sie nie nalezy?

    IMVHO - zdecydowanie kategoria "mało danych".
    Pierwsza sprawa - nie wiadomo czy transakcja podlega pod przepisy
    szczególne, czyli np. "umowę konsumencką", bo w takich przepisach
    bywają zastrzeżenia w stylu np. "prawa do wymiany bez kosztów",
    a wtedy to kto jest stroną umowy nie jest równoznaczne z określeniem
    kto je ma pokryć (NAWET jeśli byłby to kupujący, to pokrywającym
    może być sprzedawca, tak dla przykładu).
    Druga - w 544 KC, leży np. tu:
    _117.html
    ...jest zapis: "poczytuje się w razie wštpliwoœci, że wydanie zostało
    dokonane..."
    W RAZIE WĄTPLIWOŚCI.
    Jak na mój gust, uzależnia to wnioski z rozważań od TREŚCI UMOWY.

    Inaczej mówiąc, zapodając pół strony pytan zapodajesz "mało danych",
    a książki obejmującej wszystkie możliwe przypadki pewnie nikt na
    grupę nie napisze :)
    FYI: nie jestem prawnikiem, ale to czego NIE napisałeś widać z daleka.

    pzdr, Gotfryd