-
1. Data: 2005-08-31 08:38:42
Temat: Zakaz konkurencji
Od: MM <s...@a...gda.pl.invalid>
Po dość długim czasie pracy (umowa na czas nieokreślony) pracodawca daje
pracownikowi do podpisania umowę o zakazie konkurencji, wzór poniżej.
Pytania:
- Czy definicja, co uważa się za działalność konkurencyjną, nie jest
zbyt szeroka? (Pracownik może nie znać całego zakresu działalności
pracodawcy, a pracodawca może ten zakres rozszerzyć później, przez co
pracownik może nieświadomie zacząć łamać zawartą umowę - czy ten zakres
nie powinien być wprost zapisany w umowie o zakazie konkurencji?)
- Czy z tytułu takiej umowy nie powinno być jakiegoś wynagrodzenia?
- Co może grozić pracownikowi za odmowę podpisania umowy? (Zakładając,
że pracownik nie robi niczego, co faktycznie szkodziłoby pracodawcy.)
pozdrawiam
MM
UMOWA O ZAKAZIE KONKURENCJI
Zawarta dnia ..... w ..... pomiędzy ..... zwanym dalej Pracownikiem,
a ..... zwanym dalej Pracodawcą, o następującej treści:
§ 1. Przedmiot umowy
Przedmiotem niniejszej umowy o zakazie konkurencji, zwanej dalej "Umową",
jest ustalenie obowiązków stron związanych z zatrudnieniem Pracownika na
podstawie umowy o pracę zawartej z pracodawcą dnia ..... w zakresie
dotyczącym działalności konkurencyjnej Pracownika w czasie trwania
stosunku pracy.
§ 2. Zakaz konkurencji
1. W czasie trwania Umowy pracownik nie może prowadzić działalności
konkurencyjnej wobec pracodawcy, tj.:
1) wykonywać pracy (usług) na rzecz innych osób lub ich przedsiębiorstw
zorganizowanych w dowolnej formie prawnej w Polsce i za granicą,
bezpośrednio lub pośrednio, samodzielnie lub niesamodzielnie,
odpłatnie lub nieodpłatnie, na podstawie stosunku pracy lub innego
stosunku prawnego, jeżeli osoby te lub ich przedsiębiorstwa
prowadzą działalność konkurencyjną wobec Pracodawcy;
2) obejmować funkcji w organach zarządzających, kontrolnych lub nadzorczych
u innych osób lub w ich przedsiębiorstwie w Polsce i za granicą, a także
wykonywać funkcji doradczych u tych osób i w tych przedsiębiorstwach
które prowadzą działalność konkurencyjną wobec Pracodawcy;
3) podejmować i/lub prowadzić działalność gospodarczą, bezpośrednio lub
pośrednio, na własny lub cudzy rachunek lub wykonywać wolny zawód,
jeżeli jest to działalność konkurencyjna wobec Pracodawcy;
4) zatrudniać na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego
osób spośród władz lub personelu Pracodawcy na własny lub cudzy
rachunek lub powierzać tym osobom funkcji w organach zarządzających,
kontrolnych lub nadzorczych, a także funkcji doradczych - u osób lub
w przedsiębiorstwach, które prowadzą działalność konkurencyjną wobec
Pracodawcy, jeżeli zagraża to lub narusza interesy Pracodawcy.
2. Za działalność konkurencyjną uważa się działalność każdej osoby lub
każdego przedsiębiorstwa w Polsce i za granicą, zorganizowaną
w dowolnej formie prawnej, której zakres obejmuje działalność z zakresu
przedmiotu przedsiębiorstwa Pracodawcy.
§ 3. Podejmowanie dodatkowej działalności zarobkowej
1. Pracownik zobowiązany jest zawiadomić na piśmie Pracodawcę o podjęciu
i/lub prowadzeniu w czasie trwania umowy dodatkowej działalności
zarobkowej.
2. Przez dodatkową działalność zarobkową rozumie się odpłatne wykonywanie
pracy (usług) na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego
lub osiąganie dochodów z tytułu sprawowania funkcji w organach
zarządzających, kontrolnych lub nadzorczych osób trzecich, samodzielnie
lub niesamodzielnie, bezpośrednio lub pośrednio oraz niezależnie od
miejsca jej wykonywania (świadczenia).
§ 4. Czas trwania, wejście w życie, rozwiązanie i wygaśnięcie Umowy
1. Umowa zostaje zawarta na czas trwania umowy o pracę, o której mowa
w § 1 Umowy, z zastrzeżeniem postanowień poniższych.
2. Umowa rozwiązuje się:
1) w przypadku rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, za porozumieniem
stron z chwilą ustaloną w tym porozumieniu,
2) w przypadku rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, bez zachowania
okresu wypowiedzenia z chwilą rozwiązania umowy o pracę,
3) w przypadku rozwiązania umowy, o której mowa w ust. 1, za wypowiedzeniem
z chwilą upływu okresu wypowiedzenia.
3. Umowa wygasa z chwilą wygaśnięcia umowy, o której mowa w ust. 1.
§ 5. Postanowienia końcowe
Strony zgodnie oświadczają, że tekst Umowy został przez nie przeczytany,
w pełni zrozumiany i zaakceptowany, po czym składają swoje podpisy
i potwierdzają, że otrzymały taki sam egzemplarz Umowy jak niniejszy.
(podpisy: pracodawcy i pracownika)