  • 1. Data: 2009-01-16 13:49:12
    Temat: Z cyklu "urzedasom w tym kraju wolno wszystko" i finał sprawy przed sądem europejskim...
    Od: futszaK <f...@g...com>

    78,Policja_pobila__panstwo_zaplaci.html?nltxx=856991
    &nltdt=2009-01-16-08-13

    Dziesięć tysięcy euro zapłaci skarb państwa rodzicom pobitego przez
    policję chłopaka - taki wyrok wydał we wtorek Trybunał Praw Człowieka w
    Strasburgu

    Sam pobity - Paweł Lewandowski - nie żyje. Niecały rok po pobiciu
    popełnił samobójstwo.

    Sprawę do Strasburga z pomocą Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka
    wnieśli jego rodzice. Zadośćuczynienie jest za to, że władza publiczna
    nie dochowała obowiązku rzetelnego wyjaśnienia sprawy, w której
    zachodziło podejrzenie naruszenia zakazu tortur i okrutnego lub
    poniżającego traktowania.

    Wieczorem 3 sierpnia 2000 r. w podwarszawskim Legionowie Lewandowski
    siedział z kolegami na przystanku i pił piwo. Jeden z jego kolegów zbił
    szybę tablicy ogłoszeniowej. Przyjechała policja, zatrzymała wszystkich.

    W czasie zatrzymania Lewandowski został przewrócony i skopany przez
    policjantów. Potem zawieziono go na komendę. Badanie krwi wykazało 1,38
    promila alkoholu we krwi. Na komendzie przetrzymano go do 5 sierpnia. Po
    uwolnieniu zrobił obdukcję. Lekarz stwierdził "stan po pobiciu".

    11 sierpnia złożył w Prokuraturze Rejonowej w Legionowie doniesienie, a
    policja wszczęła postępowanie o znieważenie przez niego funkcjonariuszy.
    Opinia lekarska sporządzona na zlecenie prokuratury nie wykluczyła, że
    obrażenia mogły powstać w sposób opisany w doniesieniu. Mimo to
    prokurator pod koniec marca następnego roku umorzył postępowanie, nie
    dopatrując się przekroczenia uprawnień przez policjantów. 23 maja 2001
    r. prokurator okręgowy w Warszawie podtrzymał tę decyzję. Trzy dni
    później Lewandowski popełnił samobójstwo.

    Sąd Rejonowy w Legionowie nie znalazł podstaw do uchylenia decyzji
    prokuratury o umorzeniu sprawy.

    To kończyło możliwość dochodzenia sprawiedliwości w kraju. Państwo
    Lewandowscy poskarżyli się do Strasburga. Twierdzili, że policjanci
    użyli siły, chociaż nie było to konieczne. A prokuratura nie wyjaśniła
    rzetelnie sprawy: nie ustaliła przyczyny doznanych przez syna obrażeń i
    okoliczności zdarzenia, pominęła zeznania naocznego świadka.

    Rząd twierdził, że policjanci musieli użyć siły, bo zatrzymany szamotał
    się i kopał funkcjonariuszy.

    Ale Trybunał w Strasburgu uznał we wtorek, że nie ma na to dowodów,
    ponieważ organy państwa nie dopełniły obowiązku rzetelnego zbadania
    sprawy. Dały wiarę zeznaniom policjantów. Tym samym naruszyły zakaz
    tortur i okrutnego traktowania, który nakłada na nie obowiązek
    wszechstronnego wyjaśniania wszelkich podejrzeń o nadużyciu siły przez
    funkcjonariuszy.

    Z opublikowanego trzy lata temu raportu Fundacji Helsińskiej wynika, że
    policja nie ma niezależnego trybu badania skarg na pobicia i nadużywanie
    władzy przez funkcjonariuszy, a prokuratura z reguły takie sprawy
    umarza. Najczęstszą reakcją policji na skargę jest oskarżenie skarżącego
    o napaść na policjantów.

    tylko że nikt nie zwróci rodzicom dzieciaka, który widząc że jest bez
    szans wobec aparatu urzędniczego, niby niezawisłych sądów którzy
    przyznają racje urzedasom wpadł w schizy i popełnił samobójstwo :/

  • 2. Data: 2009-01-16 14:05:36
    Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>

    >To kończyło możliwość dochodzenia sprawiedliwości w kraju.

    bzdura, nasteony krok to prywatny akt oskarzenia

    --
    http://ProgramPartnerski.detalowiec.pl - zarób kilka tysięcy miesięcznie!
    zobacz też http://Wspolna-Flaszka.PL i

  • 3. Data: 2009-01-16 14:26:36
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    "Kotlet mielony" <w...@d...mnie> pisze:

    > bzdura, nasteony krok to prywatny akt oskarzenia

    Sprawa w Sztrasburgu doktyczyła (jak rozumiem) decyzji o zakończeniu
    prokuratorskiego śledztwa/dochodzenia. Czy sugerujesz że powinni
    zaskarżyć do sądu w Polsce decyzje sądu uznającą/potwierdzającą decyzję
    prokuratury o zakończeniu śledztwa/dochodzenia?

    A sformułowanie którego się czepiłeś rzeczywiście nie grzeszyło precyzją.

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : a...@x...wp.pl
    Co dwie głowy, to nie jedna.

  • 4. Data: 2009-01-16 15:04:52
    Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>

    Użytkownik "Andrzej Adam Filip" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > prokuratury o zakończeniu śledztwa/dochodzenia?
    >
    > A sformułowanie którego się czepiłeś rzeczywiście nie grzeszyło precyzją.

    no wlasnie sformulowania. Az dziwne ze nie naglasniaja przepisu, malo kto
    wie ze
    jezeli komus naprawde zalezy sprawa zawsze trafi pod sad, niezaleznie od
    dzialan
    organow scigania.

  • 5. Data: 2009-01-16 15:31:33
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Kotlet mielony napisał:
    > no wlasnie sformulowania. Az dziwne ze nie naglasniaja przepisu, malo
    > kto wie ze jezeli komus naprawde zalezy sprawa zawsze trafi pod sad, niezaleznie od

    > dzialan organow scigania.

    Taaa... ale wiesz jak sąd podchodzi do takich spraw?

    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 6. Data: 2009-01-16 17:02:14
    Od: Andrzej Adam Filip <a...@p...onet.pl>

    Arek <a...@e...net> pisze:

    > Taaa... ale wiesz jak sąd podchodzi do takich spraw?
    >
    > Arek

    Według teorii czy według praktyki? ;-)
    W teorii nie ma różnicy między praktyką a teorią, w praktyce jest :-)

    --
    Andrzej Adam Filip : a...@o...eu : a...@x...wp.pl
    Kto mieczem wojuje, ten od miecza ginie.

  • 7. Data: 2009-01-16 19:56:33
    Od: "Kotlet mielony" <w...@d...mnie>

    > Taaa... ale wiesz jak sąd podchodzi do takich spraw?

    masz trzy proby

  • 8. Data: 2009-01-17 16:38:07
    Temat: Re: Z cyklu "urzedasom w tym kraju wolno wszystko" [OT]
    Od: "mike" <d...@n...com>

    "futszaK" <f...@g...com> wrote in message
> [...]
    > szans wobec aparatu urzędniczego, niby niezawisłych sądów którzy
    > przyznają racje urzedasom wpadł w schizy i popełnił samobójstwo :/

    Moje serce jest ostatnio nieczułe. Biedne dziecko popijające z kolegami
    piwko, przebywające w towarzystwie, które dla zabawy rozpieprza co popadnie,
    nagle czuje się bezsilne wobec aparatu urzędniczego i popełnia samobójstwo z
    tego powodu... BZDURA