  • 1. Data: 2024-10-25 20:55:45
    Temat: Wypadek w Mucharzu
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Shreku, kto tu jest po złej stronie drogi

    https://wadowice.naszemiasto.pl/smiertelny-wypadek-w
    -mucharzu-na-dk28-w-zderzeniu-czolowym/ar/c1-9819267

    Bo w sprawę zamieszany policjant.

    "Jego koledzy proszą, by oddawać dla niego krew. Można to zrobić w
    każdym punkcie krwiodawstwa ..."

    No i nie wiem - czy to tak wypada policjantom prosic o krew tylko dla
    jednej ofiary, czy o innych, to niech się ich koledy troszczą.
    Znaczenia to i tak nie ma żadnego.

    wiecej informacji
    https://wadowice.naszemiasto.pl/ciezki-stan-policjan
    ta-rannego-w-wypadku-w-mucharzu-drugi/ar/c1-9820499
    https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/polska/ogrom-tr
    agedii-nie-%C5%BCyj%C4%85-narzeczeni-i-ich-przyjaci%
    C3%B3%C5%82ka-zgin%C4%99li-w-wypadku-w-mucharzu-gdy-
    wracali-z-wakacji-w-tunezji-dwie-osoby-w-szpitalu/ar
    -AA1sRCpQ

    J.

  • 2. Data: 2024-10-26 01:37:09
    Temat: Re: Wypadek w Mucharzu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-10-25, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > No i nie wiem - czy to tak wypada policjantom prosic o krew tylko dla
    > jednej ofiary, czy o innych, to niech się ich koledy troszczą.

    To tak jak z każdą tego typu akcją, gdzie zbiera się np. na leki czy
    operację dla konkretnej osoby. Czy to są jedyne osoby w tym czasie w
    Polsce/województwie/powiecie, które takich leków/opercji potrzebują? To
    MZ tylko pozornie wygląda źle. Poza tym może mieć rzadką grupę krwi.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2024-10-26 01:48:46
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > Polsce/województwie/powiecie, które takich leków/opercji potrzebują? To
    > MZ tylko pozornie wygląda źle. Poza tym może mieć rzadką grupę krwi.

    I zapomnieli napisać jaką?

  • 4. Data: 2024-10-26 17:56:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.10.2024 o 01:48, io pisze:

    > I zapomnieli napisać jaką?

    Bez znaczenia - i tak dostanie właściwą z banku. Przecież to nie jest
    tak, że podłączają rurkę od dawcy do biorcy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 5. Data: 2024-10-26 19:43:30
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 26.10.2024 o 17:56, Shrek pisze:

    > Bez znaczenia - i tak dostanie właściwą z banku. Przecież to nie jest
    > tak, że podłączają rurkę od dawcy do biorcy.

    No więc skoro nie ma znaczenia czy ma rzadką grupę krwi to nie ma sensu
    tego podnosić.

  • 6. Data: 2024-10-26 19:48:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.10.2024 o 19:43, io pisze:

    > No więc skoro nie ma znaczenia czy ma rzadką grupę krwi to nie ma sensu
    > tego podnosić.

    Zgadzam się. W sumie tak naprawdę nie ma sensu podnosić że dla
    konkretnego człowieka jest zbiórka... choć tak zacząłem oddawać.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 7. Data: 2024-10-26 19:49:16
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Bez znaczenia - i tak dostanie właściwą z banku. Przecież to nie jest
    > tak, że podłączają rurkę od dawcy do biorcy.

    Ogólnie masz rację, ale:

    1) Jak nie mają w banku jakiejś grupy, to nie dostanie i akurat Twoja
    się może przydać. Spotkałem się z tym, że lekarz pytał osoby obecne na
    miejscu o grupę krwi, bop był problem.

    2) Nie zawsze grupa krwi musi się zgadzać. Nie znam się na tym i nie
    będę się popisywał wiedzą internetową ale wiem, że jakieś tam grupy
    można zamienić.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 8. Data: 2024-10-26 19:59:01
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Ogólnie masz rację, ale:
    >
    > 1) Jak nie mają w banku jakiejś grupy, to nie dostanie i akurat Twoja
    > się może przydać. Spotkałem się z tym, że lekarz pytał osoby obecne na
    > miejscu o grupę krwi, bop był problem.

    Nie dostanie - to nie jest tak że się rurkę od pacjenta do pacjenta
    podłącza - najpierw się choćby bada, a to trwa. Coś musiałeś żle
    zinterpretować albo konfabulujesz.

    A jak krwi zaczyna brakować to z wyprzedzeniem... RCKiK dzwoni po
    rarejestrowanych krwiodawcach co ostatnio nie oddawali i są w "okienku"
    czasowym na następną donację - przynajmniej kiedyś dzwonili, ale nei
    podejrzewam, żeby tu RODO przeszkadzało.

    > 2) Nie zawsze grupa krwi musi się zgadzać. Nie znam się na tym i nie
    > będę się popisywał wiedzą internetową ale wiem, że jakieś tam grupy
    > można zamienić.

    Zgadza się. Co nie zmienia postaci rzeczy że jest praktycznie nie
    możliwe, żeby nawet przypadkiem tą krew ze zbiórki celowej dostał.

    Natomiast jakiś skutek jest, bo na przyszłość nie zabraknie, a część
    krwiodawców od takich zbiórek zaczynało. Więc nie mam z tym problemu,
    dopóki nie pojawiają się apele że ktoś pisze, że jak nie uzbiera to
    operacji nie będzie - i tu jestem w kropce, bo ludzie chyba sami takich
    bzdur nie zmyślają, więc boję się zastanawiać skąd to się bierze.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 9. Data: 2024-10-26 20:33:43
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 26.10.2024 o 19:59, Shrek pisze:

    > Nie dostanie - to nie jest tak że się rurkę od pacjenta do pacjenta
    > podłącza - najpierw się choćby bada, a to trwa. Coś musiałeś żle
    > zinterpretować albo konfabulujesz.

    Drogi Shreku! Po raz kolejny wymyślasz coś, czego nie napisałem, a teraz
    będziesz z tym ofiarnie walczył. Nigdzie nie pisałem, że się rureczką
    łączy pacjentów. Ale jak jesteś w szpitalu, to zapewne mogą po pobraniu
    krwi ją zbadać przed podaniem. Jeśli to rzadka grupa i jej nie ma na
    miejscu, to i tak będzie pewnie szybciej, niż szukać gdzieś w kraju.

    U nas brakująca krew wiezie się z dystansu ~100 km. Karetki jadą sobie
    na spotkanie (Kraków wysyła karetkę, która spotyka się z naszą gdzieś w
    okolicy połowy) i całe przedsięwzięcie wymaga około 2 godzin minimum.
    Ale jakby była powódź, mgła, czy jakieś inne przeszkody, to jestem w
    stanie sobie wyobrazić, że może szybciej wyjść pobranie i przebadanie
    krwi. No jeszcze pewnie udałoby się LPR poderwać, ale biorąc pod uwagę,
    ze trzeba krew na lądowisko przywieźć, a z drugiego do szpitala, to w
    normalnych warunkach wiele to nie przyspieszy.

> [...]
    > czasowym na następną donację - przynajmniej kiedyś dzwonili, ale nei
    > podejrzewam, żeby tu RODO przeszkadzało.

    Nie ma sensu, bym się tu popisywał elokwencją i wymyślał jakieś
    skomplikowane scenariusze. Najprostszy, to kolejny pacjent z rzadką
    grupą krwi. Te zasoby nie są nieprzebrane i to nie Warszawa, ze masz
    masę ludzi.

    > Zgadza się. Co nie zmienia postaci rzeczy że jest praktycznie nie
    > możliwe, żeby nawet przypadkiem tą krew ze zbiórki celowej dostał.

    Tego, to akurat nie wiem. Jak pobiorą w tym samym szpitalu, co leży
    pacjent, to możesz mi wskazać powód, by tak nie było? Bo
    zdroworozsądkowo przy rzadkiej grupie pewnie szansa spora, ale może jest
    coś, czego nie wiem.

> [...]
    > operacji nie będzie - i tu jestem w kropce, bo ludzie chyba sami takich
    > bzdur nie zmyślają, więc boję się zastanawiać skąd to się bierze.

    Tu akurat mogę pomóc. Jest część takich nadaktywnych osób, które muszą
    coś zrobić, jak się jakaś tragedia wydarzy. Zorganizować zbiórkę krwi.
    Zorganizować koncert z którego dochód pójdzie na leczenie ofiary. Zebrać
    kasę dla ofiary. Zrobić zadymę w mediach społecznościowych. To często
    odbywa się nie tylko bez uzgodnienia z samą ofiarą, czy jej rodziną, ale
    niejednokrotnie wbrew zdrowemu rozsądkowi. Ostatnio odkryliśmy taką
    aferę z rzekomo przywiązanych do drzewa psem, które uratowała jedna z
    organizacji prozwierzęcych. Okazało się, ze piesek faktycznie uciekł
    właścicielowi, ale do drzewa, to już uwiązała go aktywistka celem
    podniesienia dramaturgii. Pecha miała, bo tam był akurat monitoring.

    Próba zwrócenia uwagi takim osobom kończy się argumentacją, że masz mało
    empatii. Sam poszkodowany często nie za bardzo ma jak protestować nawet.
    Już nie chcę wspominać o sytuacjach, w których ostatecznie w ogóle te
    pieniądze gdzieś giną. Była taka afera wokół wypadku z udziałem Pani
    Premier RP, gdzie zbierano na nowy samochód dla kierowcy, w którego
    uderzyła limuzyna BOR i ostatecznie - o ile wiem - pieniądze do niego
    nie trafiły, a prokuratura uznała, że nie ma tu oszustwa. W wypadku krwi
    generalnie zawsze się komuś przyda.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2024-10-26 21:06:44
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Drogi Shreku! Po raz kolejny wymyślasz coś, czego nie napisałem, a teraz
    > będziesz z tym ofiarnie walczył. Nigdzie nie pisałem, że się rureczką
    > łączy pacjentów.

    Przecież wypowiedź dotyczyła tego, że to tak nie działa że weźmiesz
    sobie od jednego i dasz drugiemu. Rurka była metaforą.

    > Ale jak jesteś w szpitalu, to zapewne mogą po pobraniu
    > krwi ją zbadać przed podaniem.

    Nie bardzo - zaczynając od tego, że w "szpitalu" nie mają sprzętu do
    pobierania a w RCKiK (choć może być w szpitalu zlokalizowane) a kończąc
    na tym że to chwilę trwa. Jak będzie trzeba to przuwiozą na sygnale z
    innego centrum.

    Jeśli to rzadka grupa i jej nie ma na
    > miejscu, to i tak będzie pewnie szybciej, niż szukać gdzieś w kraju.

    Raczej nie. A przede wszystkim nie tak wygląda procedura.

> [...]
    > ze trzeba krew na lądowisko przywieźć, a z drugiego do szpitala, to w
    > normalnych warunkach wiele to nie przyspieszy.

    Być może jest to fizycznie możliwe, ale proceduralnie nie.

    > Nie ma sensu, bym się tu popisywał elokwencją i wymyślał jakieś
    > skomplikowane scenariusze.

    Dokładnie - nie ma sensu wymyślać koła. Jest i działa.

    > Najprostszy, to kolejny pacjent z rzadką
    > grupą krwi. Te zasoby nie są nieprzebrane i to nie Warszawa, ze masz
    > masę ludzi.

    Będzie potrzebna to się znajdzie. Z medycyny to oprócz biegłej obsługi
    AED od systemu krwiodawstwa też jesteś specjalistą?

    > Tego, to akurat nie wiem. Jak pobiorą w tym samym szpitalu, co leży
    > pacjent, to możesz mi wskazać powód, by tak nie było?

    Bo to chwilę trwa. Jak będzie "pilnie" potrzebował za parę dni to może...

> [...]
    > odbywa się nie tylko bez uzgodnienia z samą ofiarą, czy jej rodziną, ale
    > niejednokrotnie wbrew zdrowemu rozsądkowi.

    Pozastaje mieć nadzieję że masz rację, a nie jacyś nadaktywni lekarze
    straszą rodziny odroczeniem zabiegu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!