  • 1. Data: 2003-07-17 07:48:01
    Temat: Wyp?ata z bankomatu "nieuprawniona"
    Od: marek <f...@f...pl>

    W Polsce moz.na spotkac' trzy rodzaje bankomatów:

    1. Wykonuje jedna; operacje;, zwraca karte aby wykonac' naste;pna; operacje;
    nalez.y ponownie w?oz.yc' karte; i podac' PIN
    2. Wykonuje operacje;, nie zwraca karty, zadaje pytanie czy wykonac'
    naste;pna; operacje; . Jez.eli tak nalez.y ponownie podac PIN
    3. Wykonuje operacje;, nie zwraca karty, zadaje pytanie czy wykonac'
    naste;pna operacje;. Jez.eli tak to ja; wykonuje bez ponownego podawania
    PIN-u itd.

    Z.ona kolegi mia? nieszcze;s'cie skorzystac' z bankomatu wymienionego w
    punkcie 3 i po wyp?acie pieniedzy nie zabra?a karty. Co by?o dalej
    wiadomo przyszed? naste;pny klient i wykona? 5 operacji wyp?acaja;c max
    gotówki jaki sie; da?o.
    Sprawa oczywis'cie jest zg?oszona na Policji maja; nawet jakies' nagrania z
    bankomatu ale sami policjanci nie daja; duz.ych szanas na odzyskanie kasy.

    Mam w zwia;zku z tym pytanie czy istnieja; w Polsce jakies' przepisy, które
    okres'la?y by jak bankomaty powinny wykonywac' operacje moz.e jakies' normy
    albo chociaz. zalecenia NBP.

    Czy macie jakies' pomys?y jak spróbowac' odzyskac' utracone pienia;dze (2600z?)

    pzdr

  • 2. Data: 2003-07-17 10:02:23
    Temat: Re: Wyp?ata z bankomatu
    Od: "Szymon Bzoma" <s...@N...gazeta.pl>

    marek <f...@f...pl> napisał(a):

> [...]
    > albo chociaz. zalecenia NBP.
    >
    > Czy macie jakies' pomys?y jak spróbowac' odzyskac' utracone pienia;dze

    Wyślij pytanie na pl.biznes.banki podając jeszcze co to za bankomat i co to
    za karta.

  • 3. Data: 2003-07-17 13:30:16
    Od: marek <f...@f...pl>

    Szymon Bzoma wrote:

    > Wyślij pytanie na pl.biznes.banki podając jeszcze co to za bankomat i co to
    > za karta.

    Dzięki za sugestię rzeczywiście mozna po odpowiedziach na
    pl.biznes.banki zacząc wyciągać jakieś wnioski.

    Mam jednak pytanie także do prawników czy można zastosować w tej sprawie
    ten przepis

    "Bank jest jednak zobowiązany do zachowania bezpieczeństwa powierzonych
    mu środków pieniężnych, a w szczególności do zachowania należytej
    staranności przy dokonywaniu wypłat z rachunków bankowych (Prawo
    bankowe: art. 49, ust. 3; art. 65, ust. 1)"

    w/g tego co napisali koledzy z pl.biznes.banki to wydaje mi się, ze
    należytej staranności bank nie zachował umożliwiając zaistnienie takiej
    sytuacji jak opisana wcześniej.

    pzdr

  • 4. Data: 2003-07-17 13:36:14
    Temat: Re: Wyp?ata z bankomatu "nieuprawniona"
    Od: marek <f...@f...pl>

    Wygoogla?em jeszcze ze strony ebanki cos' takiego

    "Teoretycznie kod PIN jest znany tylko posiadaczowi karty. Banki
    udoste;pniaja; klientom kody w specjalnie zabezpieczonych kopertach i wg
    regulaminów nie biora; odpowiedzialnos'ci za transakcje wykonane z ich
    uz.yciem, nawet po zastrzez.eniu karty. Jes'li klient reklamuje transakcje
    wyp?aty gotówki (potwierdzonej PIN-em), zdaje sie; tylko na dobra; wole;
    banku. Pomocna dla klienta moz.e byc' próba udowadnienia bankowi, z.e w
    czasie wykonywanie transakcji nie znajdowalis'my sie; w okolicach danego
    bankomatu."

    jest nagranie, z.e wyp?aty nie dokonuje w?as'ciciel karty

    pzdr

  • 5. Data: 2003-07-17 13:46:27
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <3...@f...pl>, marek wrote:
    > w/g tego co napisali koledzy z pl.biznes.banki to wydaje mi się, ze
    > należytej staranności bank nie zachował umożliwiając zaistnienie takiej
    > sytuacji jak opisana wcześniej.

    A jak to jest, ta karta zostaje tam na wieki bez interwencji użytkownika,
    czy też po jakimś czasie jest blokowana w bankomacie?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2003-07-17 14:05:18
    Od: marek <f...@f...pl>

    Marcin Debowski wrote:

    > A jak to jest, ta karta zostaje tam na wieki bez interwencji użytkownika,
    > czy też po jakimś czasie jest blokowana w bankomacie?

    W/g wyjaśnień uzyskanych w banku jeżeli karta zostanie pozostawiona w
    bankomacie to bankomat ją "łyka" po jakimś chorym czasie 20 czy też 30
    minut. Opisane transakcje wypłaty pieniędzy zostały wykonane po ok. 2
    minutach od pozostawienia karty tak wynika z wydruku.

    pzdr