  • 1. Data: 2007-07-31 07:07:51
    Temat: Wykup mieszkania - haczyk?
    Od: "Kit" <k...@d...plwywal.to>

    Witam,

    Tak sie zastanawiam nad ukrytym haczykiem w tym calym zamieszaniu zwiazanym
    z wykupem mieszkan. Nie jestem specjalista w dziedzinie prawa, czy tez
    budownictwa wiec chcialbym tutaj rozwiac pewne watpliwosci.

    Bloki z 'wielkiej plyty' maja okreslony czas uzytkowania. O ile dobrze
    kiedys czytalem okres ten wynosi maksymalnie 60lat, natomiast po 45latach
    budynek musi przejsc 'badania techniczne'. Jako ze 'wielkoplytowce' byly
    stawiane na ogol pod presja czasu, tanim kosztem [ten kto mieszka w takich
    mieszkaniach wie ile czasem trzeba sie glowic nad elektryka podczas
    generalnego remonu]. Poki mieszkanie podlega pod gmine, to w razie
    negatywnego zaopiniowania 'lustracji budowlanej' [modne slowo ostatnio] to
    miasto ponosi koszta zwiazane z rozbiorka.

    Nauczony ze nie ma nic za darmo szukam spisku tak niezmiernie kuszacej
    ofercie. Byc moze niepotrzebnie, jednak kwestia 'wiekowosci' sporej czesci
    mieszkan z 'wielkiej plyty' pozostaje.

    W zwiazku z powyzszym, kieruje pytanie przede wszystkim do osob
    posiadajacych wiedze z zakresu prawa budowlanego - czy wizja rozbiorek
    blokowisk w ogole jest mozliwa? Na czyj koszt?

    Wizja moze nieciekawa i malowiarygodna, ale gdy stawka jest zycie wielu
    rodzin?

    Pawel

  • 2. Data: 2007-07-31 12:23:41
    Temat: Re: Wykup mieszkania - haczyk?
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Kit" <k...@d...plwywal.to> wrote in message
    pl...

    > W zwiazku z powyzszym, kieruje pytanie przede wszystkim do osob
    > posiadajacych wiedze z zakresu prawa budowlanego - czy wizja rozbiorek
    > blokowisk w ogole jest mozliwa? Na czyj koszt?

    Właściciela.

  • 3. Data: 2007-07-31 19:24:11
    Od: Circulus V. <b...@n...polbox.com>

    On Tue, 31 Jul 2007 07:23:41 -0500, "witek" <w...@g...pl.invalid>
    wrote:

    >"Kit" <k...@d...plwywal.to> wrote in message
    .pl...

    >Właściciela.

    No, nie można wykluczyć że gdy problem rozpadającej się wielkiej płyty
    stanie się palący, to jakieś wsparcie ze strony państwa zostanie uchwalone.
    Sądzę jednak, że jeszcze kilkadziesiąt lat większość blokowisk wytrzyma
    spokojnie. Współczesne budynki z cegły czy pustaka buduje się w nie
    mniejszym pośpiechu i wcale niekoniecznie solidniej niż gierkowskie
    osiedla... kiedyś przynajmniej stali nie żałowano, tania była.

    --
    Pozdrawiam, Bogdan.

  • 4. Data: 2007-07-31 19:30:33
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Circulus V." <b...@n...polbox.com> wrote in message
    > No, nie można wykluczyć że gdy problem rozpadającej się wielkiej płyty
    > stanie się palący, to jakieś wsparcie ze strony państwa zostanie
    > uchwalone.

    Acha.
    Zmieni się normy, tak żeby blokowiska przeszły.

  • 5. Data: 2007-07-31 20:04:29
    Od: "Kit" <k...@d...plwywal.to>

    Circulus V. <b...@n...polbox.com> napisał(a):

    > No, nie można wykluczyć że gdy problem rozpadającej się wielkiej płyty
    > stanie się palący, to jakieś wsparcie ze strony państwa zostanie
    > uchwalone.

    A jezeli nie to okaze sie ze teraz kupujac mieszkanie, szykujemy sobie
    klopot i to spory.
    Wszyscy na hura, jak to tanio, jak to super... obawiam sie jednak ze to
    tylko sposob na pozbycie sie przez miasta problemu.

> [...]
    > mniejszym pośpiechu i wcale niekoniecznie solidniej niż gierkowskie
    > osiedla... kiedyś przynajmniej stali nie żałowano, tania była.

    No ale wspolczesne budynki beda do 2050 nie do ruszenia przez ustawe, a
    obecnie wykupione za przyslowiowa zlotowke niekiedy juz teraz nadaja sie do
    'przegladu'.

    Czuje ze temat wybuchnie za kilka lat i nie bedzie wesolo. Obym sie jednak
    mylil.

  • 6. Data: 2007-07-31 22:01:37
    Od: k...@o...pl

    > Czuje ze temat wybuchnie za kilka lat i nie bedzie wesolo. Obym sie jednak
    > mylil.

    Nie mylisz się. Jakieś 10 lat temu w łodzi na najstarszym osiedlu z płyty ( nie
    wieżowce ) zrobiono ekspertyzy. Było trochę dymu bo okazało się że domy ogólnie
    są w złym stanie. Z opinii wynikało że za jakiś, niedługi czas, żeby ulżyć
    konstrukcji należy rozebrać ostatnie piętra. Sprawa przycichła bo mieszkania
    należało sprzedać lokatorom. Dzisiaj patrzyłem w dzienniku na tych biednych,
    starych i głupich ludzi stojących w kolejkach społecznych. Dziennikarz trąbi.
    Będzie można sprzedać. Tylko nie mówi komu. Kto dzisiaj kupi za duże pieniądze
    mieszkanie co ma 35 metrów i dwa pokoje. Pewno niektóre domy są w tak złym
    stanie ze rozbiórki są już prawie zaplanowane. Ci biedni ludzie nawet nie zdają
    sobie sprawy ze kupując mieszkanie w wyeksploatowanym prawie do końca bloku będą
    jeszcze biedniejsi. Ze strony rządzących to jest super interes. Część sprzedali
    za przyzwoite pieniądze. To co zostało oddadzą prawie darmo. Odpadnie państwu
    problem z rozbiórkami. Tomek

  • 7. Data: 2007-07-31 22:10:56
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    <k...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > sprzedali
    > za przyzwoite pieniądze. To co zostało oddadzą prawie darmo. Odpadnie

    czy to lokatorskie czy tez wlasnosciowe mieszkanie nalezy do spoldzielni i
    to byl i bedzie problem spoldzielni a nie panstwa i rzadzacych.
    dopiero jak spoldzielnia sprzeda grunt i pozbedzie sie mieszkan dopiero
    wowczas bedzie to problem wlascicieli.

  • 8. Data: 2007-08-01 03:15:39
    Od: "Kit" <k...@d...plwywal.to>

    k...@o...pl napisał(a):
    [...]
> [...]
    > sprzedali
    > za przyzwoite pieniądze. To co zostało oddadzą prawie darmo. Odpadnie

    Wlasnie dlatego rozpaczalem watek, aby poruszyc temat w ktorym, przyznaje,
    nie mam duzej wiedzy. Nie jestem prawnikiem, jednak z tego co czytam ro
    chyba najgorszy scenariusz dla przewaznie mniej zamoznych ludzi,
    decydujacych sie na wykup.

  • 9. Data: 2007-08-01 03:21:14
    Od: "Kit" <k...@d...plwywal.to>

    "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > i to byl i bedzie problem spoldzielni a nie panstwa i rzadzacych.
    > dopiero jak spoldzielnia sprzeda grunt i pozbedzie sie mieszkan dopiero

    Hmmm... nie wiem dokladnie jak to jest, ale mieszkajacy w bloku i placa
    corocznie podatek 'od ziemi'.

    A co do problemu panstwa... Lepiej uchwalic ustawe, ludzie rzuca sie jak
    glodne wilki (i nic dziwnego), a gminy odciazy sie z odpowiedzialnosci.
    Sprytne, sprytne. Cos mi tu smierdzi.

  • 10. Data: 2007-08-01 04:16:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.08.2007 Kit <k...@d...plwywal.to> napisał/a:
> [...]
    > nie mam duzej wiedzy. Nie jestem prawnikiem, jednak z tego co czytam ro
    > chyba najgorszy scenariusz dla przewaznie mniej zamoznych ludzi,

    Ta wasza argumentacja jest więcej niż odrobinę na pograniczu demagogii. MZ
    jest wystarczająco dużo czasu aby z taki mieszkaniem coś zrobić (sprzedać)
    jesli rzeczywiście zachodzą obawy, że zacznie się to za jakiś czas sypać.
    A jak ktos ma wątpliwości, czy już się nie sypie, to przecież przymusu
    wykupu nie ma - nikt z zewnątrz też takiego sypiacego się mieszkania nie
    kupi, więc i wykopanie lokatora w trybie szybkim nie zagraża.

    Mnie raczej ciekawi na ile ta cała sytuacja odbije się na całości rynku
    mieszkaniowego, ale to już nie temat na tę grupę.

    --
    Marcin