  • 1. Data: 2010-12-13 11:15:26
    Temat: Weksel: wykropkowane miejsce
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    Tłumaczę formularz weksla in blanco i nie wiem, jakie dane się wypełnia
    w pewne wykropkowane miejsce. Mianowicie jest "zapłac. bez protestu,
    za ten ........ weksel własny In blanco".

    Oto wzór takiego weksla, gdzie nie ma opisanej właśnie tej części:
    http://tnij.org/zatenwekselwlasny

    Co więc należy wpisać w miejsce kropek? Bo od tego może zależeć w języku
    docelowym przypadek gramatyczny lub może przyimek...

    Ludek

  • 2. Data: 2010-12-13 11:18:47
    Temat: Re: Weksel: wykropkowane miejsce
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-13 12:15, Ludek Vasta pisze:
> [...]
    >
    > Co więc należy wpisać w miejsce kropek? Bo od tego może zależeć w języku
    > docelowym przypadek gramatyczny lub może przyimek...

    "Zapłac." to będzie "zapłacę", "zapłacimy" w zależności od ilości
    wystawców danego weksla.

    "za ten ... ... weksel własny in blanco"

    Kropki mogą pozostać puste, ale też można dodać cechy opisujące weksel, np.

    "za ten kaucyjny weksel własny"

    Wyrzuć słowa "in blanco", bo są one tutaj bez sensu. Weksel przed
    przedstawieniem do zapłaty musi zostać uzupełniony, a tym samym nie
    będzie już wekslem in blanco.

    http://www.remitent.pl/darmowe-wzory-weksli

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2010-12-13 12:11:03
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 13/12/2010 12:18, Liwiusz wrote:
    > Kropki mogą pozostać puste, ale też można dodać cechy opisujące weksel, np.
    > "za ten kaucyjny weksel własny"

    Aha, o to chodzi, dziękuję bardzo, już wiem.

    > Wyrzuć słowa "in blanco", bo są one tutaj bez sensu. Weksel przed
    > przedstawieniem do zapłaty musi zostać uzupełniony, a tym samym nie
    > będzie już wekslem in blanco.

    Nie mogę, jestem tylko tłumaczem. Ja mogę co najwyżej dodać jakiś
    komentarz, ale nie mogę zmieniać treści.

    W każdym razie dziękuję za odpowiedź.

    Ludek

  • 4. Data: 2010-12-13 17:49:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Ludek Vasta" <q...@X...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Co więc należy wpisać w miejsce kropek? Bo od tego może zależeć w języku
    > docelowym przypadek gramatyczny lub może przyimek...

    Zacznij od tego, że zapewne w Twoim kraju (zdaje się Czechach) musi istnieć
    odpowiednik polskiej Ustawy Prawo Wekslowe. Musisz się z nim zapoznać, bo
    tam znajdziesz odpowiedzi na postawione pytania.

  • 5. Data: 2010-12-13 17:55:28
    Od: Ludek Vasta <q...@X...onet.pl>

    On 13/12/2010 18:49, Robert Tomasik wrote:
    > Zacznij od tego, że zapewne w Twoim kraju (zdaje się Czechach) musi
    > istnieć odpowiednik polskiej Ustawy Prawo Wekslowe. Musisz się z nim
    > zapoznać, bo tam znajdziesz odpowiedzi na postawione pytania.

    Oczywiście, że zapoznałem się z naszymi ustawami i wyjaśnieniami.
    Niemniej mnie chodziło tylko o to jedno jedyne wykropkowane miejsce,
    które nie było w wzorze opisane.

    Ludek

  • 6. Data: 2010-12-13 18:16:31
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Mon, 13 Dec 2010 12:15:26 +0100, Ludek Vasta napisał(a):

> [...]
    > za ten ........ weksel własny In blanco".
    >
    > Oto wzór takiego weksla, gdzie nie ma opisanej właśnie tej części:

    Albo "sola", albo "trata". To pierwsze przy wekslu własnym, to drugie
    przy trasowanym.

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 7. Data: 2010-12-13 18:24:08
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-13 19:16, MadMan pisze:

    > Albo "sola", albo "trata". To pierwsze przy wekslu własnym, to drugie
    > przy trasowanym.

    No nie trata, przecież to weksel własny.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2010-12-13 18:41:53
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Mon, 13 Dec 2010 19:24:08 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > No nie trata, przecież to weksel własny.

    Dlatego wyjaśniłem :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tlen: madman1985, GG: 2283138

  • 9. Data: 2010-12-13 19:09:01
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-12-13 19:41, MadMan pisze:

    > Dlatego wyjaśniłem :)

    Tak szczerze mówiąc - sola to potocznie weksel własny, ale tak
    naprawdę "sola" oznacza weksel wystawiony w 1 egzemplarzu - to może być
    też weksel trasowany.

    Generalnie zwroty "sola", "własny", to tylko szum informacyjny, nie
    wnoszący nic do samego weksla.

    Coś jak klauzula "bez protestu", którą każdy remitent chciałby mieć,
    choć jest dla niego niekorzystna (a nie wie co ona znaczy i po co jest).

    Porównałbym to do takich "arcydzieł" prawniczej nowomowy, jak "dwa
    egzemplarze, po jednej dla każdej ze stron", czy "w sprawach
    nieuregulowanych mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego / kodeksu
    pracy / whatever".

    Jak ktoś nie ma nic mądrego do powiedzenia, to lubi takie "zapychacze" ;)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2010-12-13 19:11:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 13.12.2010 20:09, Liwiusz pisze:

> [...]
    > pracy / whatever".
    >
    > Jak ktoś nie ma nic mądrego do powiedzenia, to lubi takie "zapychacze" ;)

    Ja tam nie narzekam - mi płacą od normatywnej strony, a ta zależy od
    liczby znaków ;->