  • 1. Data: 2004-08-16 18:55:14
    Temat: Wątpliwości w Sądzie pracy: na korzyść czy nie pracownika??
    Od: "kredytobiorca" <k...@o...pl>

    Sytuacja hipotetyczna, gdyż (jeszcze) nie ma miejsca, ale na to się zanosi.
    Pracownik pozywa pracodawcę za niesłuszne zwolnienie, bo pracownica była w
    ciąży. W momencie, gdy bezspornie udowodni, że była w ciąży w momencie
    zwalniania (umowa na czas nieokreślony), pracodawca musi ją przywrócić do
    pracy. To jest dla mnie jasne i jednoznaczne.
    Ale co jeśli biegły lekarz sądowy orzeknie, że np. pracownica zaszła w ciążę
    pomiędzy 28 lipca a 3 sierpnia? Nie wiem z jaką dokładnością lekarz może to
    stwierdzić, ale zapewne jest ona (tolerancja) większa niż 1 dzień - i co wtedy,
    jeśli pracownica do 31 lipca była pracownikiem i pracodawca nie mógł jej
    zwolnić ze względu na ciążę, ale 1 sierpnia to już co innego...???
    Czy jeśli Sąd ma wątpliwość w tym względzie, to rozpatruje to na korzyść
    pracownika (tak jak w sprawie jakiejś karnej na korzyść oskarżonego), czy
    wprost przeciwnie, czy.... nie wiem: wg uznania Sądu???
    Bardzo proszę o pomoc!

    P.S. Proszę NIE dyskutować nt. pierwszego akapitu: tutaj wiem na pewno i jest
    wszystko dla mnie jasne. Proszę o odpowiedź na postawiony problem!

    Pozdrawiam bardzo serdecznie:)

  • 2. Data: 2004-08-16 19:07:03
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Czy jeśli Sąd ma wątpliwość w tym względzie, to rozpatruje to na
    korzyść
    > pracownika (tak jak w sprawie jakiejś karnej na korzyść
    oskarżonego),

    Nie ma takiej zasady w procesie cywilnym ani w jego odmianie jaką
    jest proces w sprawach pracowniczych

    Sąd powinien dopytać tego biegłego jeśli by wydał taką
    niejednoznaczną opinię.

    Jeśli wszystkie dostępne dowody nie wystarczą by to jasno ustalić,
    wówczas negatywne konsekwencje braku takiego ustalenia poniesie ta
    strona procesu która musiał ten fakt udowodnić (czyli w tej sytuacji
    pracownica gdyż to ona ze stanu ciąży w określonym dniu wywodzi
    skutki prawne, a zatem to ona winna w procesie ten stan ciąży na
    dany dzień wykazać)

    -> http://usenet.pomocprawna.info