-
1. Data: 2004-07-30 08:45:26
Temat: Uzupełnienie wpisu w ewidencji działalności gospodarczej
Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>
W dniu 1 stycznia 2004 r weszła w życie ustawa o zmianie ustawy - Prawo
działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.
2125)
Zgodnie z art. 8. noweli przedsiębiorcy wpisani do ewidencji działalności
gospodarczej uzupełnią, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
ustawy, pod rygorem odmowy wydania zaświadczenia o wpisie przez organ
ewidencyjny, brakujące dane, o których mowa w art. 7b ust. 2 ustawy, o
której mowa w art. 1. Wpis wg nowych zasad winien zawierać następujące dane
:
1) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki
posiada,
2) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale
wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego
miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym
mowa w art. 11 ust. 1,
3) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z
Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),
4) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Podkreślam, że nowelizacja nakłada obowiązek UZUPEŁNIENIA danych i nie jest
do ZMIANA wpisu (która podlega opłacie skarbowej w wysokości 50,- zł).
Uzupełnienie dokonane przed 31 grudnia 2004 r jest BEZPŁATNE, co jasno
stwierdziło Ministerstwo Gospodarki
na swojej witrynie internetowej :
http://www.mpips.gov.pl/wiadomosci_szczegoly.php?nr=
3171&id_doc=3171&dokument=3171
cyt. : 6. Kwestia pobierania przez organ ewidencyjny opłaty za uzupełnienie
wpisu na mocy art. 8 noweli. Ponieważ powyższy artykuł nie definiuje
uzupełnienia w odniesieniu do pojęcia "zmiany wpisu" oraz nie łączy
uzupełnienia z określoną płatnością, dlatego należy przyjąć iż za
uzupełnienie nie pobiera się opłaty.
Podobnie jednoznaczne stanowisko zawarte jest w piśmie Departamentu Rozwoju
Przedsiębiorczości Ministerstwa Gospodarki nr DR-1474/II/MZ/04.
Dzisiaj przeprowadziłem sondaż w ponad 20 urzędach gmin województwa
lubelskiego. Okazało się, że tylko 3 urzędy nie pobierają opłat, zaś
pozostałe pobierają opłaty za uzupełnienie danych. Pozwalam sobie
podejrzewać, że sytuacja taka może wystąpić w innych województwach.
W skali kraju rzecz dotyczyć może kilku milionów przedsiębiorców.
W związku z tym pozwlam sobie zasugerować zainteresowanym :
1) Uzupełniając swoje dane w ewidencji działalności gospodarczej w żadnym
wypadku nie wykorzystujcie druku ZGŁOSZENIA lub ZMIANY ZGŁOSZENIA, a
uzupełniajcie dane PISMEM z wyraźnym stwierdzeniem, że jest to UZUPEŁNIENIE
DANYCH na zasadzie art. 8 noweli. Oczywiście należy egzekwować pokwitowanie
odbioru takiego pisma.
2) Nie wpłacajcie mimo żądania opłaty skarbowej 50,- zł. Takie żądanie jest
BEZPRAWNE. W przypadku wystąpienia żądania wpłaty informujcie o takim fakcie
właściwego wojewodę , Ministerstwo Gospodarki i regionalne izby
obrachunkowe.
3) Brak wpłaty 50,- zł w gminach, gdzie urzędnicy bezprawnie ich żądają,
będzie skutkował ustną odmową wydania zaświadczenia o wpisie do EDG (z
uzupełnionymi danymi). Na doręczenie zaświadczenia urząd gminy ma 14 dni.
Po upływie tego terminu kierujemy do właściwego prezydenta miasta,
burmistrza, wójta pismo z żądaniem natychmiastowego doręczenia
zaświadczenia oraz wyjaśnienia przyczyn, dla których zaświadczenie nie
zostało doręczone w terminie (pismo do wiadomości wojewody i ministerstwa).
4) Tym z Państwa, którzy opłaty już wnieśli - proponuję wystosowanie pism do
właściwego prezydenta miasta, burmistrza, wójta z żądaniem natychmiastowego
zwrodu bezprawnie pobranej opłaty skarbowej wraz z odsetkami urzędowymi
(uzasadnienie j.w.). W piśmie można dodatkowo poinformować, że brak zwrotu
wpłaconej kwoty w terminie np 7 dni będzie skutkowało wniesieniem powództwa
sądowego przeciwko prezydentowi, burmistrzowi, wójtowi, co tychże narazi na
dodatkowe koszty sądowe. Nie ma możliwości przegrania takiej sprawy przed
sądem.
Dość już urzędniczego debilizmu i łamania prawa przez urzędasów wszelakiego
szczebla !
Pozdrawiam AR