eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoUzupełnienie wpisu w ewidencji działalności gospodarczej
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2004-07-30 08:45:26
    Temat: Uzupełnienie wpisu w ewidencji działalności gospodarczej
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    W dniu 1 stycznia 2004 r weszła w życie ustawa o zmianie ustawy - Prawo
    działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz.
    2125)
    Zgodnie z art. 8. noweli przedsiębiorcy wpisani do ewidencji działalności
    gospodarczej uzupełnią, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie
    ustawy, pod rygorem odmowy wydania zaświadczenia o wpisie przez organ
    ewidencyjny, brakujące dane, o których mowa w art. 7b ust. 2 ustawy, o
    której mowa w art. 1. Wpis wg nowych zasad winien zawierać następujące dane
    :
    1) oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki
    posiada,

    2) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale
    wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego
    miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym
    mowa w art. 11 ust. 1,

    3) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z
    Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),

    4) wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej.

    Podkreślam, że nowelizacja nakłada obowiązek UZUPEŁNIENIA danych i nie jest
    do ZMIANA wpisu (która podlega opłacie skarbowej w wysokości 50,- zł).
    Uzupełnienie dokonane przed 31 grudnia 2004 r jest BEZPŁATNE, co jasno
    stwierdziło Ministerstwo Gospodarki
    na swojej witrynie internetowej :

    http://www.mpips.gov.pl/wiadomosci_szczegoly.php?nr=
    3171&id_doc=3171&dokument=3171

    cyt. : 6. Kwestia pobierania przez organ ewidencyjny opłaty za uzupełnienie
    wpisu na mocy art. 8 noweli. Ponieważ powyższy artykuł nie definiuje
    uzupełnienia w odniesieniu do pojęcia "zmiany wpisu" oraz nie łączy
    uzupełnienia z określoną płatnością, dlatego należy przyjąć iż za
    uzupełnienie nie pobiera się opłaty.

    Podobnie jednoznaczne stanowisko zawarte jest w piśmie Departamentu Rozwoju
    Przedsiębiorczości Ministerstwa Gospodarki nr DR-1474/II/MZ/04.

    Dzisiaj przeprowadziłem sondaż w ponad 20 urzędach gmin województwa
    lubelskiego. Okazało się, że tylko 3 urzędy nie pobierają opłat, zaś
    pozostałe pobierają opłaty za uzupełnienie danych. Pozwalam sobie
    podejrzewać, że sytuacja taka może wystąpić w innych województwach.
    W skali kraju rzecz dotyczyć może kilku milionów przedsiębiorców.

    W związku z tym pozwlam sobie zasugerować zainteresowanym :
    1) Uzupełniając swoje dane w ewidencji działalności gospodarczej w żadnym
    wypadku nie wykorzystujcie druku ZGŁOSZENIA lub ZMIANY ZGŁOSZENIA, a
    uzupełniajcie dane PISMEM z wyraźnym stwierdzeniem, że jest to UZUPEŁNIENIE
    DANYCH na zasadzie art. 8 noweli. Oczywiście należy egzekwować pokwitowanie
    odbioru takiego pisma.
    2) Nie wpłacajcie mimo żądania opłaty skarbowej 50,- zł. Takie żądanie jest
    BEZPRAWNE. W przypadku wystąpienia żądania wpłaty informujcie o takim fakcie
    właściwego wojewodę , Ministerstwo Gospodarki i regionalne izby
    obrachunkowe.
    3) Brak wpłaty 50,- zł w gminach, gdzie urzędnicy bezprawnie ich żądają,
    będzie skutkował ustną odmową wydania zaświadczenia o wpisie do EDG (z
    uzupełnionymi danymi). Na doręczenie zaświadczenia urząd gminy ma 14 dni.
    Po upływie tego terminu kierujemy do właściwego prezydenta miasta,
    burmistrza, wójta pismo z żądaniem natychmiastowego doręczenia
    zaświadczenia oraz wyjaśnienia przyczyn, dla których zaświadczenie nie
    zostało doręczone w terminie (pismo do wiadomości wojewody i ministerstwa).
    4) Tym z Państwa, którzy opłaty już wnieśli - proponuję wystosowanie pism do
    właściwego prezydenta miasta, burmistrza, wójta z żądaniem natychmiastowego
    zwrodu bezprawnie pobranej opłaty skarbowej wraz z odsetkami urzędowymi
    (uzasadnienie j.w.). W piśmie można dodatkowo poinformować, że brak zwrotu
    wpłaconej kwoty w terminie np 7 dni będzie skutkowało wniesieniem powództwa
    sądowego przeciwko prezydentowi, burmistrzowi, wójtowi, co tychże narazi na
    dodatkowe koszty sądowe. Nie ma możliwości przegrania takiej sprawy przed
    sądem.

    Dość już urzędniczego debilizmu i łamania prawa przez urzędasów wszelakiego
    szczebla !


    Pozdrawiam AR



strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1