  • 1. Data: 2005-05-29 15:44:32
    Temat: Ustawa o ochronie języka polskiego.
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    Jak to jest z tą ustawą w kontekście oprogramowania?

    Czy mogę się na przykład domagać, by umowa z firmą Sun Microsystems,
    którą zawieram w momencie pobrania ich programu komputerowego
    ze strony www.sun.com (ew. w momencie zainstalowania tego programu na
    komputerze) była napisana w języku polskim? Bo istnieje na przykład
    wersja francuska tej umowy (licencji).

    No i jak wygląda sprawa z instrukcją obsługi? Czy ta ustawa 'działa'
    również na oprogramowanie? W końcu producenci lodówek, pralek itepe
    dodawają instrukcję w języku polskim, to dlaczego nie miałoby tak być
    w przypadku systemów operacyjnych?

  • 2. Data: 2005-05-29 17:24:55
    Temat: Re: Ustawa o ochronie języka polskiego.
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotr Dembiński wrote:
> [...]
    > również na oprogramowanie? W końcu producenci lodówek, pralek itepe
    > dodawają instrukcję w języku polskim, to dlaczego nie miałoby tak być

    hmm, czy jeżeli jesteś w niemczech to oczekujesz, że produkt na półce
    będzie miał instrukcję po polsku?
    jeżeli pobierasz program ze strony sun.com, to czemu oczekujesz, że
    umowa będzie po polsku?
    Ewentualnie można się zastanawiać, czy umowa musi byc po polsku, jeżeli
    takie oprogramowanie dostępne jest na stronie polskiego oddziału Sun.

  • 3. Data: 2005-05-29 20:01:30
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> writes:

    > hmm, czy jeżeli jesteś w niemczech to oczekujesz, że produkt
    > na półce będzie miał instrukcję po polsku?

    IMO to niewłaściwe porównanie.

    > jeżeli pobierasz program ze strony sun.com, to czemu oczekujesz,
    > że umowa będzie po polsku?

    Może powinna być.

    > Ewentualnie można się zastanawiać, czy umowa musi byc po polsku,
    > jeżeli takie oprogramowanie dostępne jest na stronie polskiego
    > oddziału Sun.

    Prawdopodobnie nie musi być -- w końcu duża firma informatyczna
    nie popełniłaby takiego błędu, żeby działać niezgodnie z prawem
    kraju, w którym mają przedstawicielstwo :>

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 4. Data: 2005-05-30 03:48:17
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotr Dembiński wrote:

    > IMO to niewłaściwe porównanie.

    A dlaczego. domena sun.com ma się nijak do Polski.

    > Może powinna być.

    po chinsku, japońsku, suahilli czy jak to tam się pisze też?
    w sumie dostepna jest ze wszystkich krajów na świecie.
    A może powinni zablokować.

    > Prawdopodobnie nie musi być -- w końcu duża firma informatyczna
    > nie popełniłaby takiego błędu, żeby działać niezgodnie z prawem
    > kraju, w którym mają przedstawicielstwo :>

    jezeli oprogramowanie byłoby dostepne na stronie polskiego
    przedstawicielstwa, to conajmniej treść umowy licencyjnej powinna być w
    języku polskim.
    Ale to moje zdanie.

  • 5. Data: 2005-05-30 11:10:59
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    witek <w...@g...pl.spam.invalid> writes:

    > A dlaczego. domena sun.com ma się nijak do Polski.

    > po chinsku, japońsku, suahilli czy jak to tam się pisze też?

    Pisałem już, że jest wersja licencji po francusku, czyli Francuzi
    sobie 'wywalczyli' licencję we własnym języku. Może się zdziwisz,
    ale ZTCP taki Siemens do swojego SDK dla telefonów CX65 dołącza
    m.in. licencję w języku chińskim.

    > w sumie dostepna jest ze wszystkich krajów na świecie.
    > A może powinni zablokować.

    Wiele licencji na programy (np. licencja na darmową wersję DBMS Oracle
    10g) ustawia ograniczenia dla użytkowników pochodzących z krajów
    uznanych przez USA za należące do tzw. 'osi zła'. Generalnie: takie
    rzeczy się już robi :)

    > jezeli oprogramowanie byłoby dostepne na stronie polskiego
    > przedstawicielstwa, to conajmniej treść umowy licencyjnej powinna
    > być w języku polskim.

    Nie mówiąc o tym, że udostępnianie zlokalizowanej wersji licencji jest
    po prostu wyrazem szacunku dla użytkownika. Znam trochę angielski,
    ale rozumienie tekstów prawnych napisanych w tym języku często
    przerasta moje siły.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl