  • 1. Data: 2011-09-07 16:48:29
    Temat: Umowa o pracea i nie zgloszenie pracownika do ZUS
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Witam.

    Spotkałem sie z takim procederem:

    "Pracodawca" po okresie próbnym daje pracownikowi do podpisania umowe o
    prace. Wszystko ładnie, pięknie ale....

    Na umowie o prace zastrzega sobie aby nie wpisywać daty. Równolegle do umowy
    o prace daje do podpisania tzw. umowe lojalnościową w której zawarte są
    wysoce niekorzystne dla potencjalnego pracownika warunki (m.in. zakaz
    podejmowania pracy o tym samym charakterze u innego pracodawcy nawet po
    rozwiązaniu aktualnej umowy o prace, itd) .

    Nie podpisanie takiej umowy prowadzi do tego ze "pracodawca" nie wypłaca
    pracownikowi za przepracowany okres próbny wynagrodzenia. W 90% ludzie
    przystają na taką umowę.

    Po podpisaniu umowy o prace "Pracodawca" nie zgłasza pracownika do ZUS. Tak
    podpisana umowa o prace i lojalnościowa leży sobie u niego w teczce. Na
    wypadek kontroli do umowy dopisywana jest "świeża" data - pracodawca ma
    obowiązek do siedmiu dni od zawarcia umowy zgłosić pracownika, czyli
    własciwie jest kryty.

    Inna sprawa to taka że w przypadku gdy pracownik chciał by zakończyć
    współprace z takim pracodawcą to on przedstawia mu podpisaną umowe
    lojalnościową o zakazie podjęcia pracy o tym samym charakterze w firmach o
    tym samym charakterze. Daje mu również do zrozumienia ze nie otrzyma
    zarobionych pieniędzy. Pracownik wtedy przystaje na warunki swojego szefa
    bojąc sie konsekwencji. Gdyby pracownik zrezygnował z wypłaty i rozstał się
    z pracodawcą on zgłasza pracownika do ZUS dopisując do umowy date. Może
    wtedy podać pracownika do sądu za poniesione straty a pracownik nie moze
    podjąć pracy gdzieś indziej o podobnym charakterze bo ma podpisaną umowe
    lojalnościową.

    Sądzę że z takim procederem wykorzystywania ludzi należy jak najszybciej
    skończyć.

    Chetnie wysłucham Waszych opinii i sugestii.

    Gdzie należy donieść powiadomienie o takim procederze tak aby "pracodawca"
    już nie praktykował tego typu działań i poniósł odpowiedzialność za
    dotychczasowe działania.

  • 2. Data: 2011-09-07 17:49:13
    Od: Rychu <r...@a...pl>

    W dniu 2011-09-07 18:48, roxy pisze:
> [...]

    > Gdzie należy donieść powiadomienie o takim procederze tak aby "pracodawca"
    > już nie praktykował tego typu działań i poniósł odpowiedzialność za

    Internet wszystko przyjmie. O ile firma się nie nazywa
    "Kraków", "Wakacje" czy coś w tym stylu, to wpisanie
    jej nazwy + "praca" w google potrafi dać zdecydowanie
    lepsze efekty niż PIPy, sądy, itp.

    Problem w tym, że znajdują się ludzie, którzy i tak przystępują
    na takie warunki... dlatego sporo firm w dalszym ciągu tak działa.

    Rychu

  • 3. Data: 2011-09-07 20:20:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Sep 2011, roxy wrote:

> [...]
    > współprace z takim pracodawcą to on przedstawia mu podpisaną umowe
    > lojalnościową o zakazie podjęcia pracy o tym samym charakterze w firmach

    W kwestii formalnej: ta umowa działa tylko wtedy, kiedy pracodawca
    PŁACI.

    > Daje mu również do zrozumienia ze nie otrzyma
    > zarobionych pieniędzy.

    A to jest zwykły szantaż, ale powoduje jednocześnie że wcześniej
    przywołana umowa nie działa.
    Kodeks pracy, art.101[2].2

    PRZECZYTAJ sobie, koniecznie!

    Osobna sprawa to fakt, że problem zaczyna się w miejscu w którym
    strona umowy godzi się nie dostać swojego egzemplarza.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-09-08 04:18:44
    Od: spp <s...@o...pl>

    > W kwestii formalnej: ta umowa działa tylko wtedy, kiedy pracodawca
    > PŁACI.

    Podpisana działa niezależnie od tego. :(

    --
    spp

  • 5. Data: 2011-09-08 07:52:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    A tego powyżej wcale nie napisałem ja :]

    > Podpisana działa niezależnie od tego. :(

    Mam pytanie.
    Podałem numer przepisu w KP.
    Czy Ty go PRZECZYTAŁEŚ?
    Jak może "działać" coś, co traci ważność z mocy ustawy?

    Oczywiście, może się zdarzyć pracodawca-kombinator który dodatkowo
    zdaje sobie z tego sprawę i *jednak* będzie płacił. Terminowo.
    Ale nie o tym była mowa :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-09-08 09:27:46
    Od: spp <s...@o...pl>

    > Podałem numer przepisu w KP.
    > Czy Ty go PRZECZYTAŁEŚ?

    Nie. :(
    Człowiek się jednaku uczy cały czas. :)

    Fakt - to zupełnie nowe rozwiązanie - jeszcze niedawno nawet
    niewspisanie do umowy kwoty odszkodowania nie unieważniało jej z
    automatu a co dopiero niepłacenie przez Pracodawcę. Każda taka sprawa
    musiała być rozstrzygana sądownie.

    Przy okazji - kiedy to zmieniono?

    --
    spp

  • 7. Data: 2011-09-08 09:32:50
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    spp pisze:

> [...]
    > niewspisanie do umowy kwoty odszkodowania nie unieważniało jej z
    > automatu a co dopiero niepłacenie przez Pracodawcę. Każda taka sprawa

    Nie płacenie przez pracodawce z automatu zwalniało z obowiązku już dawno.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 8. Data: 2011-09-08 09:41:59
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-08 11:32, Tomasz Kaczanowski pisze:

    > Nie płacenie przez pracodawce z automatu zwalniało z obowiązku już dawno.

    No właśnie jak dawno.
    :(

    --
    spp

  • 9. Data: 2011-09-08 12:01:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 8 Sep 2011, spp wrote:

    > Przy okazji - kiedy to zmieniono?

    Nie pamiętam :), na newsach to prehistoria ;)
    Nie pamiętam czy zmieniano, czy wraz z wpisem umowy o zakazie
    konkurencji (do KP) się pojawiło.
    Coś kojarzę, że dawno temu był spór rozstrzygany przez SN
    czy zakaz konkurencji jest związany czy odrębny od umowy do
    pracę, i teraz jest tak, że umowa jest odrębna, ale związana,
    co powoduje że nie wygasa (wraz z umową o pracę) ale podlega
    rygorom zawarcia oraz rygorom skutków wg KP.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2011-09-08 12:16:12
    Od: spp <s...@o...pl>

    > Nie pamiętam :), na newsach to prehistoria ;)
    > Nie pamiętam czy zmieniano, czy wraz z wpisem umowy o zakazie
    > konkurencji (do KP) się pojawiło.

    Znalazłem coś z 2004 r. gdzie już ten przepis obowiązywał i coś z 2000
    gdzie było tak jak ja opisałem. :(
    Żyłem jednak 'w mylnym błędzie' że to są zmiany ostatnich 2-3 lat. :(

    Miło znowu się czegoś dowiedzieć :)

    --
    spp