  • 1. Data: 2008-11-03 20:41:49
    Temat: Umowa o dzieło a przekazanie praw autorskich
    Od: Jacek Midura <j...@...krakow.pl>

    Witam,

    w archiwum grupy znalazłem kilka podobnych wątków, ale żaden nie dawał
    odpowiedzi na wszystkie interesujące mnie kwestie.

    Osoba fizyczna (bez działalności gosp.) tworzy na zamówienie instytucji
    program komputerowy na podstawie umowy o dzieło.
    1. Czy dobrze sądzę, że w takiej sytuacji domyślnie autorskie prawa
    majątkowe przysługują zleceniodawcy?
    2. Z informacji, które znalazłem dotychczas w archiwum grupy wynika, że
    możliwe jest takie sformułowanie umowy, aby przeniesienie praw nie
    nastąpiło - jak ona powinna brzmieć? Czy może należy wtedy jakiś inny
    rodzaj umowy zawrzeć?
    3. W przypadku przeniesienia praw zleceniodawca odprowadza zaliczkę na
    podatek 19% (50% kosztów uzyskania przychodu) i to są wszystkie "koszty
    dodatkowe" (proszę o poprawkę, jeśli tu jakiś błąd popełniam). A jak
    jest w przypadku umowy bez przeniesienia praw?

    Z góry dzięki za pomoc. Pozdrawiam

    --
    Jacek Midura

  • 2. Data: 2008-11-03 23:18:27
    Temat: Re: Umowa o dzieło a przekazanie praw autorskich
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Nov 2008, Jacek Midura wrote:

> [...]
    > program komputerowy na podstawie umowy o dzieło.
    > 1. Czy dobrze sądzę, że w takiej sytuacji domyślnie autorskie prawa majątkowe

    Nie.
    Takie domniemanie ma miejsce jedynie w umowie o pracę.
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_(ustaw
    a)
    +++
    Art. 65.
    W braku wyraŸnego postanowienia o przeniesieniu prawa, uważa się, że
    twórca udzielił licencji.
    ---

    > 2. Z informacji, które znalazłem dotychczas w archiwum grupy wynika, że
    > możliwe jest takie sformułowanie umowy, aby przeniesienie praw nie nastąpiło
    > - jak ona powinna brzmieć?

    Dużo wymagasz :(
    Nie powinna zawierać zapisów o przeniesieniu praw i tyle.
    Dla bezpieczeństwa warto ograniczenia jasno zapisać - ale wg prawa
    nie trzeba, "dostaje to co kupił a nie to czego nie ma w umowie".

    > Czy może należy wtedy jakiś inny rodzaj umowy zawrzeć?

    "Zwanej licencją".
    Ustawa P.A. definiuje (na wewnętrzne potrzeby, słowami "zwana dalej
    licencją") szczególną postać umowy dotyczącą konkretnego prawa
    majątkowego - prawa do używania.
    Zajrzyj i sprawdź.
    CZĘŚCIOWE przeniesienie praw majątkowych (np. na niewyłączność,
    ale wraz z prawem do powielania itp) powoduje spory co do
    nazewnictwa.

> [...]
    > dodatkowe" (proszę o poprawkę, jeśli tu jakiś błąd popełniam). A jak jest w

    Tak samo.
    Podstawą do 50% KUP jest korzystanie z praw majątkowych, a nie fakt
    ich jednokrotnej odsprzedaży.
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    3) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów
    wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów,
    lub rozporzšdzania przez nich tymi prawami - w wysokoœci 50%
    uzyskanego przychodu[...]
    ---

    Tu uwaga: aczkolwiek wiadomo mi, że "od zawsze" USy tego się nie
    czepiają, to IMHO w razie jeśli "stworzenie programu" obejmuje
    takie czysto techniczne czynności jak jego instalację owa
    część (umowy) nie ma cech "autorskości".

    pzdr, Gotfryd