  • 1. Data: 2004-08-20 10:35:46
    Temat: To samo innymi słowy
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    Pytanie 1: powiedzmy, że podoba mi się artykuł w jakiejś gazecie.
    Prezentuje ciekawe treści i wnioski. Czy mogę opierając się na nim, napisać
    coś, co będzie niosło dokładnie te same treści i wnioski?

    Pytanie 2: Czy mogę stworzyć opracowanie np. z zadaniami, ćwiczeniami itp.
    opierając się na istniejących publikacjach na ten temat? Czyli np. znajduję
    zbiór zadań, wybieram z niego dwa zadania. Z innego inne dwa itd. W efekcie
    moje opracowanie składa się głównie z treści zmontowanej z różnych
    opracowań innych.

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder (numer seryjny #231723)
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 2. Data: 2004-08-20 11:39:49
    Temat: Re: To samo innymi słowy
    Od: Wenom <U...@g...pl>

    Dnia Fri, 20 Aug 2004 12:35:46 +0200, Tristan Alder
    <s...@p...onet.pl> napisał:

> [...]
    > napisać
    > coś, co będzie niosło dokładnie te same treści i wnioski?

    Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi sie ze najlogiczniejsze byloby cos
    takiego: mozesz napisac cos opierajac sie na artykule, ale musisz wskazac
    np. Jak pisze gazeta kurakuku bla bla bla cos tam cos tam cos tam.

    Jesli artykul dotyczy spraw bierzacych np. wyjazd belki do iraku i jest
    czysto informacyjny to nie podlega, chyba, ochronie prawem autorskim.

> [...]
    > efekcie
    > moje opracowanie składa się głównie z treści zmontowanej z różnych

    Mysle ze zbior zadan jesli jest chroniony prawem autorskim nie moze byc w
    ten sposb wykorzystany. Mozesz za to, chyba, wykorzystac pomysly ze
    zbioru, zmieniac liczby i polecenia oraz w pewnym stopniu ciaglosc
    logiczna zdan tworzac wlasny zbior. W zasadzie wiekszosc istniejacych
    zbiorow to kompilacje istniejacych zbiorow po pewnych zmianach.

  • 3. Data: 2004-08-20 13:14:44
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Nie jestem prawnikiem, ale wydaje mi sie ze najlogiczniejsze byloby cos
    > takiego: mozesz napisac cos opierajac sie na artykule, ale musisz wskazac
    > np. Jak pisze gazeta kurakuku bla bla bla cos tam cos tam cos tam.

    radio tak robi, zawsze pod koniec mowia, np jak podaje portal onet.pl itp.

    P.

  • 4. Data: 2004-08-21 00:59:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cg4k63$1ek$1@serwus.bnet.pl>, Tristan Alder wrote:
    > Pytanie 1: powiedzmy, że podoba mi się artykuł w jakiejś gazecie.
    > Prezentuje ciekawe treści i wnioski. Czy mogę opierając się na nim, napisać
    > coś, co będzie niosło dokładnie te same treści i wnioski?

    Tak.

> [...]
    > zbiór zadań, wybieram z niego dwa zadania. Z innego inne dwa itd. W efekcie
    > moje opracowanie składa się głównie z treści zmontowanej z różnych

    MZ i tak i nie. Nie możesz bez zgody autora(ów) zrobić czegoś takiego i
    opublikować, ale możesz zrobić i użyć dla własnych, szkolnych potrzeb
    dydaktycznych (Art. 27).

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-08-21 10:11:34
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia sob 21. sierpnia 2004 02:59 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane Marcin Debowski:

    > MZ i tak i nie. Nie możesz bez zgody autora(ów) zrobić czegoś takiego i
    > opublikować, ale możesz zrobić i użyć dla własnych, szkolnych potrzeb
    > dydaktycznych (Art. 27).

    No tak, ale skoro już coś robię, to i publikuję. Taki ukłon w kierunku
    innych, z których pracy też nierzadko korzystam sam.

    Wcześniej odpowiedziałeś, że mogę to samo innymi słowy. No więc jak
    rozpoznać czy ćwiczenia typu ,,zaznacz kawałek tekstu, wstaw tabelkię,
    etc.'' opierają się na pomysłach skompilowanych z różnych podręczników, czy
    też sam to generowałem?

  • 6. Data: 2004-08-21 12:23:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cg774s$1dt$2@serwus.bnet.pl>, Tristan Alder wrote:
> [...]
    > etc.'' opierają się na pomysłach skompilowanych z różnych podręczników, czy

    Napisałeś powyżej "z treści zmontowanej" co ja odebrałem jako dosłowne
    zapożyczenie fragmentów tekstu. W przypadku ogólnym potrzebujesz na to
    zgody autora, ale jeśli miałeś na myśli wyłącznie idee opowiedziane
    własnymi słowami, to MZ jak najbardziej wolno Ci to zrobić, bo idee jako
    takie ochronie nie podlegają (przynajmniej w Prawie Autorskim) vide art.1
    u.2(1).

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-08-21 14:07:14
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia sob 21. sierpnia 2004 14:23 opublikowane na
> [...]

    > takie ochronie nie podlegają (przynajmniej w Prawie Autorskim) vide art.1

    Wiesz, nie chodzi o to, że biorę rozdział 1 z podręcznika A, potem rozdział
    2 z podręcznika B itp. metodą kopiuj/wklej. Tylko wiesz, siłą rzeczy np.
    rozdział 1 z podręcznika A ma swoje charakterystyczne elementy, treści itp.
    I chodzi o to, żeby Autor nie powiedział ,,o ten sku*yn zrobił plagiat, bo
    moje przemyślenia, moje pomysły na rodzaj ćwiczeń itp. wykorzystał''.

  • 8. Data: 2004-08-22 01:14:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cg7kuo$auh$1@serwus.bnet.pl>, Tristan Alder wrote:
> [...]
    > I chodzi o to, żeby Autor nie powiedział ,,o ten sku*yn zrobił plagiat, bo
    > moje przemyślenia, moje pomysły na rodzaj ćwiczeń itp. wykorzystał''.

    Nie da się jakoś precyzyjniej uogólnić, ale MZ to co wyżej opisujesz ma
    niezbyt daleko do plagiatu. Jak już są charakterystyczne elementy, a w
    dodatku można je przyjąć za twórcze to robi się nieciekawie. Możesz podać
    coś konkretniej, albo jakiś przykład, bo to mocno kwestia oceny samego
    dzieła i jego charakteru? W każdym razie kryterium jest charakter
    twórczy/nowatorski materiału do zapożyczenia a z oceną tego może być
    bardzo różnie.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2004-08-22 11:09:13
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia nie 22. sierpnia 2004 03:14 opublikowane na
> [...]

    > dodatku można je przyjąć za twórcze to robi się nieciekawie. Możesz podać
    > coś konkretniej, albo jakiś przykład, bo to mocno kwestia oceny samego

    No kiedy na razie rozważam czysto teoretycznie. Po prostu (jak zauważyłeś)
    tworzę sobie opracowanka dla uczniów i potem je publikuję na www. I
    zastanawiam się, na ile mogę bazować tu na podręcznikach i zestawach
    ćwiczeń, które mozolnie gromadzę w biblioteczce.

    Na przykład program nauczania... Jeden autor programu nauczania powiedział,
    że jak oprę się na jego programie, to popełnię plagiat. Ale czy układ
    treści, kolejność zajęć itp. podlega temu?

    A na przykład rozkład materiału:
    http://www.tristan.b7.pl/dokumenty/HTML/TI%20--%20Ro
    zk%b3ad%20materia%b3u.html
    i zamieszczone poniżej wymagania? W sumie są prawie identyczne z tym, co
    znalazłem w tych publikacjach, które są tam podane. Ale jednak lekko je
    zmieniłem. Zamieściłem na WWW dla uczniów, ale zastanawiam się na ile
    legalnie.

    > W każdym razie kryterium jest charakter
    > twórczy/nowatorski materiału do zapożyczenia a z oceną tego może być
    > bardzo różnie.

    No wiem, z jednej strony popieram ochronę wartości intelektualnych, ale z
    drugiej to dość płynna działka.

  • 10. Data: 2004-08-24 01:42:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <cg9ust$ji9$1@serwus.bnet.pl>, Tristan Alder wrote:
> [...]
    > że jak oprę się na jego programie, to popełnię plagiat. Ale czy układ
    > treści, kolejność zajęć itp. podlega temu?

    Nie wydaje mi się (bo to w sumie idea). Wystarczy podać autora pierwowzoru
    tego programu, jak zresztą zrobiłeś. Ale Ty nie tylko zapożyczasz "układ"
    ale i sama treść (jak zrozumiałem z poniższego).

> [...]
    > znalazłem w tych publikacjach, które są tam podane. Ale jednak lekko je
    > zmieniłem. Zamieściłem na WWW dla uczniów, ale zastanawiam się na ile

    Jak są prawie identyczne to robi się ślisko. To co MZ nie podlega tu
    ochronie to schemat (przykład):
    - wprowadzenie
    - podstawy OS
    - coś o arkuszach
    - cos o sprzęcie
    - podstawy internetu

    Pełny program z pełną treścią jako całość MZ podlega.

    > No wiem, z jednej strony popieram ochronę wartości intelektualnych, ale z
    > drugiej to dość płynna działka.

    W tym regionie o którym teraz rozmawiamy to bardzo płynna, ale ja bym mimo
    wszystko nie ryzykował publikacji takiego prawie identycznego programu.
    Zdaję sobie sprawę że to sporo roboty, ale lepiej to ująć wszystko samemu
    inną treścią z lekko zmienioną formą.

    --
    Marcin