  • 1. Data: 2006-03-16 06:35:43
    Temat: Tłumaczenia - czy trzeba zakładać działalność gospodarczą?
    Od: "dn" <n...@n...nomail>

    Zajmuję się tłumaczeniami. Jest to moje jedyne źródło utrzymania. Współpracuję z
    jedną firmą, która
    nie wymaga ode mnie wystawiania faktur (rozliczamy się na zasadzie umowy o dzieło).
    Czy w takiej
    sytuacji muszę zakładać działalność gospodarczą i z jakich przepisów to wynika?

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

  • 2. Data: 2006-03-16 08:25:26
    Temat: Re: Tlumaczenia - czy trzeba zakladac dzialalnosc gospodarcza?
    Od: "jip" <j...@o...pl>

    W opisanej sytuacji nie widze potrzeby rozpoczynania dzialalnosci
    gospodarczej. Masz swobode wyboru formy swiadczenia pracy - forma
    umowy o dzielo poza dzialalnoscia gospodarcza jest jak najbardziej
    prawidlowa.

    Chcesz poczytac wiecej - zajrzyj do ustawy o swobodzie dzialalnosci
    gospodarczej - art. 2 . Nie znajdziesz tam jednak prostej odpowiedzi bo
    to chodzi o wyinterpretowanie jej z tego przepisu. W twoim przypadku
    nie widzialbym do konca 2 przeslanek - zorganizowania i
    ciaglosci.

    BTW, jakimi tlumaczeniami sie zajmujesz?

  • 3. Data: 2006-03-16 08:37:44
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "dn" <n...@n...nomail> napisał w wiadomości

> [...]
    > (rozliczamy się na zasadzie umowy o dzieło). Czy w takiej sytuacji muszę
    > zakładać działalność gospodarczą i z jakich przepisów to wynika?

    Nie musisz

    Jacek

  • 4. Data: 2006-03-16 08:54:58
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "dn" <n...@n...nomail> napisał w wiadomości

    jedną firmą, która nie wymaga ode mnie
    sytuacji muszę zakładać działalność gospodarczą

    > Nie musisz

    Ale jak to jest jedyne zrodło utrzymania to wyjasniłbym sob wszsytkie kwestie
    zdrowotno/emerytalno/rentowe tak by wiedziec na
    czym się stoi w tych tematach. Różne w życiu bywa.

    A.

  • 5. Data: 2006-03-16 08:57:33
    Od: "dn" <n...@n...nomail>

    Użytkownik "castrol" <j...@w...blumen.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "dn" <n...@n...nomail> napisał w wiadomości

    > Nie musisz

    Pytałem, z jakich przepisów to wynika.

  • 6. Data: 2006-03-16 09:16:17
    Od: "jip" <j...@o...pl>

    Odpowiedz - art. 2 ustawy o swobodzie dzialalnosci gospodarzcej. Nic
    wiecej nie znajdziesz.

  • 7. Data: 2006-03-16 10:02:50
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    > Pytałem, z jakich przepisów to wynika.

    Z żadnych - czy wszystko musi wynikać z przepisów. Nie ma przepisów które by ci
    kazały zakładac DG w takiej sytuacji.

    A.

  • 8. Data: 2006-03-16 10:21:46
    Od: "dn" <n...@n...nomail>

    Użytkownik "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM> napisał w wiadomości

    > Z żadnych - czy wszystko musi wynikać z przepisów.

    Moim zdaniem musi. W przypadku np. sporu z urzędami nie podam przecież argumentu, że
    nie muszę, bo
    tak mi napisałeś.

    > Nie ma przepisów które by ci kazały zakładac DG w takiej sytuacji

    Czy na pewno? W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej jest zapis, że "jest to
    działalność
    prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany".

  • 9. Data: 2006-03-16 10:32:40
    Od: "castrol" <j...@w...blumen.pl>

    Użytkownik "dn" <n...@n...nomail> napisał w wiadomości

    > Moim zdaniem musi. W przypadku np. sporu z urzędami nie podam przecież
    > argumentu, że nie muszę, bo tak mi napisałeś.

    Widzisz, jesli cos nie jest zabronione to jest dozwolone - odpowiednie
    przepisy otrzymales i to wszystko.

    Jesli ktos bedzie sie ciebie czepiac, to on musi podac Ci podstawe prawna
    nie ty.

    Jacek

  • 10. Data: 2006-03-16 13:19:31
    Od: "Arek Margraf" <U...@p...onet.plNOSPAM>

    > Czy na pewno? W ustawie o swobodzie działalności gospodarczej jest zapis, że "jest
    to działalność prowadzona w sposób ciągły i
    > zorganizowany".

    Z tego by wynikało że ktoś kto pracuje na umowe o prace musi zakladac DG bo "jest to
    działalność
    prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany" - to oczywiście absurd

    Wlasnie po to podpisujesz umowe o dzielo zebys nie musial prowadzic DG. Jest to
    nijako alternatywa a mógł legalnie brać
    pieniądze i płacić podatki a ktoś tam może sobie legalnie zrobić koszty i ma na nie
    "podkładkę".

    A.