-
1. Data: 2015-12-06 01:15:16
Temat: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: PlaMa <m...@w...pel>
Cześć,
zadałem na pl.misc.samochody pytanie dotyczące świateł skandynawskich i
nie jestem cięgle pewien ich legalności.
O co chodzi?
W Ford Focus mk2 istnieje prosta możliwość (jeden przełącznik i dwa
bezpieczniki) włączyć funkcję "świateł skandynawskich". Polegają one na
tym, że przy odpaleniu stacyjki już na punkt 2 włączają się światła
mijania z 70% normalnej mocy a światła postojowe i oświetlenia tablicy
pozostają wyłączone.
Od razu zwrócono mi uwagę, że podważa to rozporządzenie nakazujące
działanie świateł mijania razem ze światłami pozycyjnymi i podświetlenia
tablicy (rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków
technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia Par. 13
pkt 2) i jako takie kwalifikuje się na mandat a może i na zabranie DR i
lawetę.
Niemniej na forum dotyczącym Focusa, użytkownicy bronią tego rozwiązania
następującymi argumentami:
> Zgodnie z zapisami "Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji
Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w
odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej", światło
realizujące wiele funkcji może mieć oznaczenie homologacyjne dla funkcji głównej i
nie musi mieć oznaczenia homolagocyjnego dla innych funkcji - pod warunkiem, że
realizuje je zgodnie z podanym Regulaminem.
>
> Toteż światła mijania w funkcji świateł dziennych - po ograniczeniu mocy do ok
70-80% - są w pełni zgodne z zapisami Regulaminu dotyczącymi DRL i są absolutnie
legalne w Polsce i każdym innym kraju UE. I nie muszą mieć żadnych napisów "RL"!
>
> Poza tym - zgodnie z zapisami Regulaminu świecenie wraz z DRL świateł pozycyjnych i
oświetlenia tablicy rejestracyjnej oraz kokpitu jest JEDYNIE DOPUSZCZALNE dla
samochodów zarejestrowanych przed 01.01.2010 i NIE JEST DOZWOLONE dla samochodów
rejestrowanych po raz pierwszy po tej dacie. Oznacza to, że dowolny samochód (także
rejestrowany wcześniej), jeśli posiada prawidłowe DRL może nie mieć innych świateł
włączonych - bo taki stan prawny jest stanem podstawowym.
oraz
> przepisy są jasne i Policja nie ma prawa karać za włączenie świateł mijania w
funkcji świateł dziennych pod warunkiem, że ich intensywność świecenia jest
ograniczona do wymaganego przepisam poziomu (w naszym przypadku za pomocą
przewidzianego fabrycznie drutu oporowego) i zastosowania żarówek zgodnych ze
specyfikacją na reflektorze.
>
> Dla porządku linki Regulaminów dla wszytkich:
> To jest Regulamin 48
> http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0152:PL:PD
F
>
> a to Regulamin 87:
> http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...46:0068:PL:PD
F
>
> Ten drugi Regulamin też jest ważny. Obydwa obowiązują bezwzględnie w Polsce.
>
> A tu jest kluczowy cytat z Regulaminu 87:
>
> 5.1.2. W przypadku stwierdzenia, że światła zespolone, połączone lub wzajemnie
sprzężone spełniają wymagania kilku regulaminów stanowiących załączniki do
Porozumienia z 1958 r., można zastosować jeden międzynarodowy znak homologacji,
jednakże pod warunkiem, że takie światła nie są zespolone, połączone lub wzajemnie
sprzężone ze światłem lub światłami niespełniającymi przepisów któregokolwiek z tych
regulaminów.
>
> Czyli - jeśli DRL zrealizowany za pomocą świateł mijania jest zgodny z wymogami
dotyczącymi DRL, to znak homologacyjny RL nie jest wymagany. Wystarczy znak
homologacyjny świateł mijania
Odpowiedzią na to był tekst Tomasza Pyry z pms:
> Podstawowa sprawa jest taka, że są to przepisy dotyczące homologacji.
> Czyli mówią na co może sobie pozwolić producent samochodów homologując, a
> nie o tym co sobie można samemu wybudować we własnym samochodzie.
>
> Z tych regulaminów wynika więc że producent który homologuje lampę jako
> lampę główną z funkcją DRL, nie musi umieszczać na niej symbolu RL.
> Tylko tyle.
>
> Jednak nie oznacza to, że na dowolnej lampie bez symbolu RL wolno
> użytkownikowi uruchomić sobie funkcjonalność DRL.
> Byłoby to legalne tylko w przypadku lamp które zostały homologowane z
> funkcją DRL.
> A te lampy które taką funkcję spełniają fabrycznie zawsze widziałem że
> symbol RL miały, czyli wygląda na to, że producenci nie korzystają z
> możliwości nieumieszczenia znaku RL.
>
> I owszem okazuje się że jest to teoretycznie możliwe że lampy do DRL nie
> będą mieć znaku RL, ale praktycznie sądzę że może to być zjawisko
> niespotykane.
Przyznam się, że nie wiem co o tym myśleć. Mogę używać za dnia tych
świateł czy też nie mogę?
Co Wy na to?
-
2. Data: 2015-12-06 10:09:37
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: "m4rkiz" <m...@m...od.wujka.na.g.com>
"PlaMa" <m...@w...pel> wrote in message
news:56637e11$0$22832$65785112@news.neostrada.pl...
> Co Wy na to?
ja tam nie wiem
ale poswiecil bym godzinke i kilkadziesiat zlotych na zamontowanie
ledow zeby uniknac kopania sie z koniem w czasie kontroli czy
przegladu a przedewszystkim (o ile ten samochod ma taki problem)
uniknac wypalania sie odblysnikow
kiedys tez tak mialem ale zrezygnowalem kiedy okazalo sie ze
lcm3 w e39 po aktywacji skandynawskich nie gasil mi swiatel
zarowek po wylaczeniu silnika (z kluczykiem zostawionym w stacyjce)
tak jak robil to bez tej funkcji
takie moje 0,03pln
--
http://db.org.pl/
-
3. Data: 2015-12-06 11:42:46
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 06-12-15 o 01:15, PlaMa pisze:
> W Ford Focus mk2 istnieje prosta możliwość (jeden przełącznik i dwa
> bezpieczniki) włączyć funkcję "świateł skandynawskich". Polegają one na
> tym, że przy odpaleniu stacyjki już na punkt 2 włączają się światła
> mijania z 70% normalnej mocy a światła postojowe i oświetlenia tablicy
> pozostają wyłączone.
Ale jak sam zauważyłeś konieczna jest zmiana bezpieczników i
przełącznika. Co do zasady, jeśli diagnosta albo kontrola drogowa to
wykryje, to jest podstawa do mandatu i zatrzymania dowodu rejestracyjnego.
-
4. Data: 2015-12-06 12:00:41
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik m4rkiz m...@m...od.wujka.na.g.com ...
>> Co Wy na to?
>
> ja tam nie wiem
>
> ale poswiecil bym godzinke i kilkadziesiat zlotych na zamontowanie
> ledow zeby uniknac kopania sie z koniem w czasie kontroli czy
> przegladu a przedewszystkim (o ile ten samochod ma taki problem)
> uniknac wypalania sie odblysnikow
>
> kiedys tez tak mialem ale zrezygnowalem kiedy okazalo sie ze
> lcm3 w e39 po aktywacji skandynawskich nie gasil mi swiatel
> zarowek po wylaczeniu silnika (z kluczykiem zostawionym w stacyjce)
> tak jak robil to bez tej funkcji
>
> takie moje 0,03pln
Dobre ledy to jednak wydatek w granicach 150zł minimum.
Ponoc...
-
5. Data: 2015-12-06 12:59:37
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: " ąćęłńóśźż" <n...@d...spamerow>
Pamiętaj, że urodziłes się w kraju, w którym każdy, kto się dorwie do władzy
(przykładowo zostanie Srażnikiem Wiejskim lub panietką na poczcie) bedzie
się starał zrównać Cię z trawą.
Ostatnio podziwiałem dwuosobowy patrol SM czekający pod blokiem 1,5 godziny
w środku nocy na przyjazd holownika do odholowania pojazdu (droga prywatna,
nie publiczna). W międzyczasie parę awantur mieszkańców (m.in. pani zeszła w
papilotach), że środku nocy nie mogą spać lecz funduje im się hałas.
Srażnik przyznał z rozbrajającą szczrością "Panie, jak on odjedzie zanim
przyjedzie holownik, to będę w plecy 1000 zł" (to był dostawczak większy od
osobowego) - mam nagrane jakby co.
-----
> Co Wy na to?
-
6. Data: 2015-12-06 13:52:58
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 06-12-15 o 12:59, ????? pisze:
> Ostatnio podziwiałem dwuosobowy patrol SM czekający pod blokiem 1,5 godziny
> w środku nocy na przyjazd holownika do odholowania pojazdu (droga prywatna,
> nie publiczna). W międzyczasie parę awantur mieszkańców (m.in. pani zeszła w
> papilotach), że środku nocy nie mogą spać lecz funduje im się hałas.
> Srażnik przyznał z rozbrajającą szczrością "Panie, jak on odjedzie zanim
> przyjedzie holownik, to będę w plecy 1000 zł" (to był dostawczak większy od
> osobowego) - mam nagrane jakby co.
I ów patrol by dodać sobie otuchy śpiewał patriotyczne pieśni czy
szczękał oporządzeniem, że czekając na holownika powodował tyle hałasu,
że aż "pani w papilotach" spać nie mogła? Bo mnie to okrutnie
zaintrygowało.
-
7. Data: 2015-12-06 14:10:52
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: "re" <r...@r...invalid>
Użytkownik "Budzik"
Dobre ledy to jednak wydatek w granicach 150zł minimum.
Ponoc...
---
A te za 20zł to myślisz zepsute są ?
-
8. Data: 2015-12-06 16:00:33
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik re r...@r...invalid ...
>> Dobre ledy to jednak wydatek w granicach 150zł minimum.
>> Ponoc...
> A te za 20zł to myślisz zepsute są ?
>
Nie tak od razu.
Ale myślisz ze podziała to porządnie dłużej niz rok?
Widoczne też to średnio a to już jednak jakiś element bezpieczenstwa.
-
9. Data: 2015-12-06 18:00:53
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: "qwerty" <q...@p...fm>
Użytkownik "re" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:n41c58$3hg$...@m...internetia.pl...
> A te za 20zł to myślisz zepsute są ?
Te za 20zł są widoczne z odległości 3m, połowa się nie świeci i nie gasną po
zapaleniu świateł mijania.
Policjanci powinni zabierać dowody rejestracyjne za te gówna montowane na
samochodach.
-
10. Data: 2015-12-06 21:35:05
Temat: Re: Światła Skandynawskie w Polsce
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik qwerty q...@p...fm ...
>> A te za 20zł to myślisz zepsute są ?
>
> Te za 20zł są widoczne z odległości 3m, połowa się nie świeci i nie
> gasną po zapaleniu świateł mijania.
To czy gasną czy nie to akurat nie zalezy od swiateł a od tego jak są
podłączone.