  • 1. Data: 2006-03-10 15:20:27
    Temat: Sprzedaz mieszkania podarowanego i 10% podatek
    Od: s...@o...pl

    Witam

    Sprawa taka jest:

    Sprzedaję mieszkanie, przed upływem 5 lat od chwili nabycia oraz środki nie
    będą przeznaczone na zakup następnego. Normalnie w takiej sytuacji musiałbym
    zapłacic 10% podatek.

    Mieszkanie to otrzymałem jednak jako darowiznę, zaś w Ustawie o podatku
    dochodowym, Art. 21. , ust 1. pkt. 32 lit. d) wyczytuję, że:

    "1. Wolne od podatku dochodowego są: /.../ 32) przychody uzyskane ze sprzedaży
    nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. /...tu artykuł gdzie mowa o
    przychodach ze sprzedaży nieruchomości, mieszkań, itd.../ d) w całości - jeżeli
    ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,"

    Rozumiem zatem, że w moim przypadku (darowizny) jestem całkowicie zwolniony z
    tego podatku. Czy dobrze odczytuje ustawę? Może ktoś zna przypadek z autopsji?

    pozdrawiam -

    Stanley

  • 2. Data: 2006-03-10 19:35:07
    Od: "barakuda" <b...@o...pl>

    Użytkownik <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Rozumiem zatem, że w moim przypadku (darowizny) jestem całkowicie
    > zwolniony z tego podatku. Czy dobrze odczytuje ustawę? Może ktoś zna
> [...]

    Radzę dokładnie przeczytać całą ustawę ,a szczególnie przepisy dotyczące pod
    jakimi warunkami darowizna mieszkania jest zwolnoina od podatku - bo jeżeli
    te warunkmi naruszysz zapłacisz stosowny podatek.
    Aby konkretnie odpowiedzieć na twoke pytanie musisz dokładniej opisać stan
    faktyczny
    barakuda

  • 3. Data: 2006-03-10 20:05:53
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > jest zwolnoina od podatku
    > - bo jeżeli
    > te warunkmi naruszysz zapłacisz stosowny podatek.

    ale ja nie pytam (przynajmniej teraz...) o podatek od darowizny (na to zdaje
    sie jest osobna ustawa), tylko o podatek dochodowy - Ustawa z dnia 26 lipca
    1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    > Aby konkretnie odpowiedzieć na twoke pytanie musisz dokładniej opisać stan
    > faktyczny
    > barakuda

    wydawało mi się, że opisałem wystaczająco dokładnie: w czasie mniejszym niz 5
    lat temu otrzymalem mieszkanie, nie kupilem go, tylko zostało mi podarowane
    (mam notarialny akt darowizny, itd.). Teraz chce mieszkanie sprzedać, zaś
    uzyskanych w ten sposób pieniędzy _nie_ przeznaczę w ciagu 2 lat na poczet
    nabycia następnego.
    Pytanie moje brzmi: czy zaplace w tym przypadku 10% podatek dochodowy, ktory na
    pewno musialbym zaplacić, gdybym to mieszkanie nabył "normalnie" czyli kupił, a
    nie otrzymal jako darowiznę? Wydaje mi się, że nie muszę, przedstawilem nawet
    stosowne artykuly ustawy o podatku dochodowym. Niemniej pewności nie mam - bo
    inaczej bym się nie pytał ;-)

    Ewentualnie napisz co mam jeszcze faktycznie opisać?

    pozdrawiam -

    Stanley

  • 4. Data: 2006-03-11 08:20:35
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    Pismo Ministerstwa Finansów

    z dnia 21 lutego 1997 r.

    PO 2/BKO-01726/8934/96

    Przegląd Podatku Dochodowego 1998/8 str. 60

    Odpowiadając na pismo z dnia 14 listopada 1996 r. Ministerstwo Finansów
    uprzejmie informuje, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d ustawy z dnia
    26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 1993 r. Nr
    90 poz. 416 z późn. zm.), przychody uzyskane z tytułu sprzedaży
    nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit.
    a-c (tj. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego,
    oraz wynikającego z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, prawa
    wieczystego użytkowania gruntu, a ich sprzedaż lub zamiana nie następuje w
    wykonywaniu działalności gospodarczej), wolne są od podatku dochodowego w
    przypadku, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

    pozdrawiam
    Łukasz

  • 5. Data: 2006-03-12 16:38:44
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > wykonywaniu działalności gospodarczej), wolne są od podatku dochodowego w
    > przypadku, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

    Dzięki wielkie - o to chodziło! :-)
    Wynika z tego, że dobrze odczytałem ustawę o podatku dochodowym. Teraz trzeba
    bedzie sie uważniej przyjrzeć darowiznom ;-)

    pozdrawiam -

    Stanley

  • 6. Data: 2006-03-12 19:09:06
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@o...pl wrote:

    > Dzięki wielkie - o to chodziło! :-)
    > Wynika z tego, że dobrze odczytałem ustawę o podatku dochodowym. Teraz trzeba
    > bedzie sie uważniej przyjrzeć darowiznom ;-)

    Nie czytałem wątku, ale małe ostrzeżenie.
    To co jest w piśmie MF mówi, że jak dostaniesz mieszkanie w darowiźnie
    lub spadku to płacisz podatek od spadku/ darowizny i nie jest to już
    twój dochód wykazywany na pit-37.

    Oni słowem nie wspomina o tym, że nie jest to twój dochód jak tak
    otrzymane mieszkanie sprzedasz.
    Otóż jest.

  • 7. Data: 2006-03-12 21:49:32
    Od: s...@o...pl

    Nr

    > Nie czytałem wątku, ale małe ostrzeżenie.

    chodziło o sprzedaz przed uplywem 5 lat mieszkania nabytego w drodze darowizny -
    czy trzeba płacic 10% podatek _dochodowy_ czy nie.

    > To co jest w piśmie MF mówi, że jak dostaniesz mieszkanie w darowiźnie
    > lub spadku to płacisz podatek od spadku/ darowizny

    jakoś nie widze w tym pismie ani słowa o płaceniu podatków od
    spadku/darowizny... Przeciez pismo dotyczy ustawy o podatku dochodowym, a nie o
    spadkach i darowiznach..

    > i nie jest to już
    > twój dochód wykazywany na pit-37.
    >
    > Oni słowem nie wspomina o tym, że nie jest to twój dochód jak tak
    > otrzymane mieszkanie sprzedasz.
    > Otóż jest.

    Qrdę, albo ja czegoś nie umiem czytac, nie rozumiem, albo nie ja...

    Jeszcze raz, skrócony cytat z powyższego:

    1.
    "/.../zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. /.../
    - czyli mowimy o ustawie o podatku _dochodowym_

    2.
    "/.../przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości /.../"
    - czyli mowimy o przychodzie; przychodem wedle tej ustawy (art. 10) jest też
    (w uproszczeniu pisząc) np. moja wypłata w pracy oraz mówimy o przychodzie ze
    sprzedaży nieruchomości;

    3. "/.../wolne są od podatku dochodowego w przypadku, jeżeli ich nabycie
    nastąpiło w drodze spadku lub darowizny"
    - no i chyba wszystko jest jasne!
    Dostaję (nabywam) mieszkanie w drodze darowizny -> sprzedaję -> nie płacę
    podatku dochodowego.

    Zobacz co się w tej samej ustawie dzieje, gdy nieruchmość zostanie nabyta nie
    w drodze spadku/darowizny i sprzedana przed upływem 5 lat... Bulisz 10% od
    wartości (no chyba, że zadeklarujesz, iz srodki przeznaczysz w ciagu 2 lat na
    nabycie nastepnego, itd.)

    Inną sprawą jest czy sprzedając przed upływem 5 lat darowane mi mieszkanie oraz
    jezeli korzystałem przy przyjeciu darowizny ze zwolnień - czy nie naruszam
    ustawy o darowiznach. Tę sprawe musze jeszcze dla swojego przypadku rozpoznać,
    ale o to generalnie w tym wątku nie pytałem.

    pozdrawiam -

    Stanley

  • 8. Data: 2006-03-12 22:34:44
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@o...pl wrote:

    > chodziło o sprzedaz przed uplywem 5 lat mieszkania nabytego w drodze darowizny -
    > czy trzeba płacic 10% podatek _dochodowy_ czy nie.

    Aaaa.

    No to już nie mieszam. Nie trzeba.

    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:

    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
    określonych
    w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

    d) w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,

    Te 5 lat wzięło się z czegoś innego.
    Otóż jak się dostaję darowiznę, to trzeba zapłacić podatek od darowizny.
    Przy dostaniu mieszkania można się wywinąć z podatku od darowizny pod
    pewnymi warunkami.
    Jednym z nich jest mieszkanie w otrzymanym mieszkaniu przez 5 lat.
    Jeśli się tego warunku nie dotrzyma, to wówczas trzeba zapłacić,
    niewymierzony wcześniej podatek od darowizny.
    Ale będzie to podatek od darowizny, a nie 10% z ustawy o podatku dochodwym.

    Jeśli mieszkanie dostałeś w darowiznie, podatek od darowizny zapłaciłeś
    w całości i nie korzystałeś ze zwolnienia z podatków od darowizn, to
    takie mieszkanie możesz sprzedać nawet na następny dzien i nie zapłacisz
    od tego tych 10 %.

    Teraz jasne?

  • 9. Data: 2006-03-12 22:39:16
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@o...pl wrote:

> [...]
    > ustawy o darowiznach. Tę sprawe musze jeszcze dla swojego przypadku rozpoznać,
    > ale o to generalnie w tym wątku nie pytałem.

    Nie doczytałem do końca. Sorry.
    Jeśli korzystałeś ze zwolnienia to US naliczy ci teraz podatek od
    darowizny od tego mieszkania. Uwzględni jego aktualną cenę rynkową.

  • 10. Data: 2006-03-12 22:48:53
    Od: s...@o...pl

    > Aaaa.
    >
    > No to już nie mieszam.

    Fakt, że i ja nieco zmieszalem - mogłem w topicu dopisać po 10% podatek -
    dochodowy.

> [...]
    > w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:
    >
    > d) w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,

    Dokładnie to samo wyczytalem prosto z ustawy, tylko chcialem sie upewnić (nie
    czytam na codzień ustaw ;-)

> [...]
    > w całości i nie korzystałeś ze zwolnienia z podatków od darowizn, to
    > takie mieszkanie możesz sprzedać nawet na następny dzien i nie zapłacisz

    Generalnie jak słońce, tylko teraz pewnie bede musial wziąć w łapę akt
    notarialny darowizny, bo cos tam chyba o zwolnieniach było i przekopać pod
    kątem mojego przypadku ustawę o podatkach od spadków i darowizn... ;-) Ale to
    juz chyba nie dzisiaj.

    pozdrawiam -

    Stanley