  • 1. Data: 2002-09-26 09:38:13
    Temat: Spadek na podstawie testamentu - pytanie
    Od: c...@p...onet.pl

    Moi dziadkowie zapisali mi w testamencie - jako wnukowi - nieruchomość. W
    testamencie jest dodatkowy zapis że jestem zobowiązany wydać ciotce "ruchomości
    i inne przedmioty stanowiące urządzenie domowe i znajdujące się w mieszkaniu
    spadkodawcy."

    Składając wnioski o stwierdzenie nabycia spadku do Sądu, jako uczestników
    postępowania wymieniłem siebie, oraz mojego ojca i ciotkę (czyli dzieci
    zmarłych).

    Rodzina powiedziała mi mniej więcej tak: masz "zielone światło" w załatwianiu
    tego spadku, nie chcemy żadnych zachowków, itp - chcemy mieć święty spokój,
    nigdzie nie jeździć w tej sprawie, bo oznacza to jazdy w drugi koniec Polski i
    nie być ciąganym po sądach - powiedz co mamy napisać, czy potwierdzić to
    notarialnie i już.

    Moje pytanie jest więc takie: czego będzie wymagał od uczestników postępowania
    sąd spadku i w jakiej formie można mu to przedstawić? Ciotka pewni musi napisać
    jakieś potwierdzenie że otrzymała ruchomości z mieszkania? A ojciec?

    Z góry dziękuję za pomoc

  • 2. Data: 2002-09-26 11:55:36
    Temat: Re: Spadek na podstawie testamentu - pytanie
    Od: c...@p...onet.pl

    Piszę jeszcze raz, w uzupełnieniu - proszę tylko o potwierdzenie czy dobrze
    wykombinowałem:

    - ojciec: oświadczenie o zrzeczeniu się zachowku (notarialnie lub w sądzie wg
    miejsca zamieszkania)

    - ciotka: j/w plus oświadczenie że otrzymała rzeczy przyobiecane testamentem

    C. Sawicki

  • 3. Data: 2002-09-26 12:26:11
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > ciotce "ruchomości i inne przedmioty stanowiące urządzenie domowe i
    > znajdujące się w mieszkaniu spadkodawcy."

    Moim zdaniem nie są konieczne żadne ruchy ze strony Twojej rodziny. Jeżeli po
    śmierci Twoich dziadków zapisana Ci nieruchomość wyczerpuje PRAWIE cały
    spadek to należy uznać Ciebie za spadkobiercę a nie za zapisobiercę. Ty za to
    jesteś obciążony długami spadkowimi, w skład których wchodzą m.in roszczenia
    z zapisu (Twoj ciocia) oraz roszczenia z tytułu prawa do zachowku (Twój
    ojciec oraz ewentualnie inne osoby). Te osoby mają tylko roszczenia kierowane
    do Ciebie, ale nie oznacza to, że muszą być zaspokojone przys twierdzeniu
    nabycia spadku - one mogą tylko z tym roszczeniem (ale NIE MUSZĄ) wystąpić do
    Ciebie po otwarciu testamentu w przewidzianym terminie. Oznacza to, że nie
    muszą skałdać żadnych oświadczeń woli - nie znam jeszcze procedury cywilnej,
    ale podejrzewam, że sąd po otwarciu testamentu po prostu zawiadomi osoby
    wymienione w testamencie jako zapisobiercy o ich roszczeniach i na tym się
    skończy ich udział w tym etapie postępowania.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl