  • 1. Data: 2004-12-13 16:40:30
    Temat: Służebność- pomocy!
    Od: <j...@N...gazeta.pl>

    Ciocia i wuj chcą mi podarować dom z działką i ustanowić na tym wszystkim
    służebność. Chodzi im o to aby mieli prawo do wszystkiego co mi darują do
    końca swoich dni. Chcą również zachować prawo dysponowania np. tym, które
    drzewo mogę usunąć a którego nie,chcą szczególnej opieki na wypadek gdyby
    jedno umarło, to drugiemu mam poświęcić więcej uwagi i troski.Rozumiem, że
    mam masę obowiązków, ale chcę wiedzieć jakie przysługują mi prawa. A co
    będzie, gdy wuj owdowieje i powtórnie się ożeni. Co wtedy ze służebnością.
    Bardzo proszę poratujcie mnie, co ja mam robić? A może dć sobie z tym
    wszystkim spokój. Przerażają mnie te żądania.

  • 2. Data: 2004-12-13 19:04:13
    Temat: Re: Służebność- pomocy!
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Użytkownik wyskrobał(a):
> [...]
    > Bardzo proszę poratujcie mnie, co ja mam robić? A może dć sobie z tym
    > wszystkim spokój. Przerażają mnie te żądania.

    To nie o służebność chodzi tylko o dożywocie chyba raczej. Art. 908-916
    Kodeksu cywilnego. Jak przeczytasz to będziesz wiedzieć o co w tym chodzi.
    To nie skomplikowane.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 3. Data: 2004-12-14 10:07:28
    Od: "xmarcel" <x...@b...pl>

    Użytkownik <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    wszystkim
    > służebność. Chodzi im o to aby mieli prawo do wszystkiego co mi darują

    calkiem slusznie

    >Chcą również zachować prawo dysponowania np. tym, które
    > drzewo mogę usunąć a którego nie,

    jak tego prawnie dokonac? niewiem

    . A co
    > będzie, gdy wuj owdowieje i powtórnie się ożeni. Co wtedy ze
    służebnością.

    prawo sluzebnosci jest niezbywalne i niejest dziedziczne. ew "druga
    ciocia" w rzeczywistosci bylaby gosciem wuja, wiec niemialabys rzadnych
    zobowiazan wobec niej.

    pozdro

  • 4. Data: 2004-12-14 11:28:16
    Od: <j...@g...pl>

    Bardzo dziękuję za wszystkie porady. Chyba jednak nie zdecyduję się przyjąć
    tego daru.Boję się ewentualnych roszczeń po śmierci wujostwa. Są przecież
    inni członkowie rodziny - chyba mają prawo do zachowku? Cały dorobek
    wujostwa wymaga pilnych napraw, remontów - dom jest zaniedbany i aby mogli
    godnie żyć naprawdę wymaga dużych nakładów finansowych. Boję się rodziny że,
    jak doprowadzę wszystko do porządku, napewno znajdą się tacy,
    którym "bardziej się to należy". Czy mogłabym poprosić o wyjaśnienie, czy
    taka umowa dożywocia podlega pożniejszym żądaniom np. zachowku. Jak się
    zabezpieczyć przed rodziną, której się obawiam? Z góry dziękuję. Pozdr.

  • 5. Data: 2004-12-14 12:28:47
    Od: "xmarcel" <x...@b...pl>

    Użytkownik <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy mogłabym poprosić o wyjaśnienie, czy
    > taka umowa dożywocia podlega pożniejszym żądaniom np. zachowku.

    to w koncu ma to byc umowa dozywocia czy darowizna z zastrzezeniem
    sluzebnosci? bo roznica jest spora

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-12-14 12:38:09
    Od: " " <j...@g...pl>

    A czy mógłbyś wyjaśnić mi różnice między służebnością a darowizną? Wujostwo
    są ludźmi bardzo starszymi, ja na prawie się kompletnie nie znam.Używją w
    rozmowach tych słów zamiennie. Sama już nie wiem co oni chcą zrobić. Wiem, że
    chcą opieki i ta opieka jest im potrzebna to fakt. Są mi bardzo bliscy, ale
    jest i inna rodzina, która jak na razie nie kwapi się z pomocą. Obawiam się
    tego wszystkiego. Czy mógłbyś mi przybliżyć "służebność" i "darowiznę".
    Wujostwu jestem gotowa nieba przychylić,zresztą robię to nie od dziś, ale
    boję się pozostałej rodziny i ich żądań na wypadek śmierci wujostwa. Pozdr.

  • 7. Data: 2004-12-14 13:44:03
    Od: "xmarcel" <x...@b...pl>

    > A czy mógłbyś wyjaśnić mi różnice między służebnością a darowizną?

    pewnie chodzi Ci o roznice miedzy sluzebnoscia a dozywociem.
    wiec tak:

    sluzebnosc, w kontekscie Twojej sprawy, to prawo wujostwa do dozgonnego
    zamieszkania w darowanym Ci domu. i tyle.

    fragment KC o dozywociu

    Art. 908. § 1. Jeżeli w zamian za przeniesienie własności nieruchomości
    nabywca zobowiązał się zapewnić zbywcy dożywotnie utrzymanie (umowa o
    dożywocie), powinien on, w braku odmiennej umowy, przyjąć zbywcę jako
    domownika, dostarczać mu wyżywienia, ubrania, mieszkania, światła i
    opału, zapewnić mu odpowiednią pomoc i pielęgnowanie w chorobie oraz
    sprawić mu własnym kosztem pogrzeb odpowiadający zwyczajom miejscowym

    jak widac wujostwo mysli chyba o dozywociu.

    jezeli chodzi o zabezpieczenie sie przed ew.roszczeniami reszty rodziny:
    nienapisalas nic o pokrewienstwie "tych innych osob z rodziny" z
    wujostwem.
    zachowek nalezy sie jedynie zstepnym, malzonkowi oraz rodzicom
    spadkodawcy.
    no i jezeli od darowizny do otwarcia spadku minie wiecej niz 10 lat to
    nikt niebedzie mial prawa do zachowku

    mam nadzieje, ze cos wyjasnilem
    pozdrawiam,

  • 8. Data: 2004-12-14 14:21:22
    Od: <j...@g...pl>

    Bardzo dziękuję za pomoc. I prośba o jeszcze jedno wyjaśnienie - jeśli
    dożywocie - to zachowek rozumiem wchodzi w grę. Wujostwo ma córkę, od 20 lat
    za granicą. Kontakt z nią mają telefoniczny, o żadnej pomocy finansowej nie
    wiem, zresztą stan finansowy wujostwa jest fatalny, więc pomocy od niej
    najpewniej nie mają żadnej. Pomagam ile mogę, od lat, pewnie pomagać będę
    dalej niezależnie od ustanowienia dożywocia. Rozumiem z tego co mi napisałeś,
    że córka będzie miała prawo do zachowku. Pozdr.