-
11. Data: 2006-02-03 16:31:05
Temat: Re: nieuczciwy komis samochodowy
Od: kam <#k...@w...pl#>
Robert Tomasik napisał(a):
> Tego typu zastrzeżenia na fakturze są nieważne z dwóch powodów. Po
> pierwsze faktura stanowi dowód zawarcia umowy, a więc z definicji
> powstaje po jej zawarciu. W tej sytuacji nie można w takim dokumencie
> zawierać ustaleń nieuzgodnionych wcześniej z klientem. By tego typu
> zastrzeżenia były ważne, musiała by istnieć pisemna umowa.
przesadzasz, wymogu pisemności nigdzie nie ma
> Po drugie, jeśli w tym stosunku jesteś konsumentem - bo nie napisałeś,
> czy kupiłeś jako osoba, czy jako przedsiębiorca - to zastrzeżenia te
> są nieważne na mocy art. 385(2) kc.
trzecie - być może tak, ale w części raczej bezskuteczne, a nie
nieważne; o ile były nieuzgodnione indywidualnie...
pierwsze i czwarte - nieważne na podstawie art.11 ustawy o szczególnych
warunkach sprzedaży konsumenckiej w zw. z art.770[1] kc
wyłączenie rękojmi za wady prawne... cóż, jeśli ustawa o szczególnych
warunkach sprzedaży konsumenckiej nie obejmuje wad prawnych
(dyskusyjne), to taką odpowiedzialność można moim zdaniem wyłączyć na
podstawie art.770 kc (a więc poprzez oświadczenie sprzedawcy przed
zawarciem umowy), nigdy nie było kwestionowane, że nie wobec konsumenta
KG
-
12. Data: 2006-02-03 17:05:08
Temat: Re: nieuczciwy komis samochodowy
Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>
scream napisał(a):
> Przemek R... napisał(a):
>
>> art 120 ustawy o vat
>
>
> Ten art. dotyczy dzieł sztuki.
zgadza sie, rowneiz dotyczy dziel sztuki
> Wymyśl jakiś inny.
a po co? moze Ty przeczytaj ten co podalem :-)
Dotyczy on dotawy towarow uzywanych, dziel sztuki, przedmiotow
kolekcjonerskich i antykow
-
13. Data: 2006-02-03 17:11:59
Temat: Rękojmia - komis samochodowy(długawe:)
Od: "okk" <o...@o...pl>
Użytkownik "poszkodowany" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
news:drvo0e$smc$1@opal.futuro.pl...
> kupując samochod dostalem od komisu samochodowego fakture VAT MARŻA, na
> ktorej były uwagi :
> 1. komis nie odpowida za wady prawne pojazdu,
> 2. komis nie odpowida za wady ukryte pojazdu,
> 3. nie bierze żadnej odpowiedzialności prawnej
> 4. klient przyjmuje do wiadomości, że pojazd nie podlega reklamacji stanu
> technicznego i prawnego
>
> czy komis miał prawo używać takich zapisów na fakturze vat marża?
> jesli tak, to co mam robic?
> okazało się, że samochód ma wadę prawną
>
>
> --
> Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO
> -> http://usenet.pomocprawna.info
>
Rękojmia w orzecznictwie
? Wcześniejsza data produkcji pojazdu niż wymieniona w dowodzie
rejestracyjnym jest wadą fizyczną w rozumieniu art. 556 par. 1 k.c. W
istocie bowiem samochód, jeśli jest starszy, nie ma właściwości, o której
istnieniu sprzedający zapewniali kupującego, a która w istotny sposób wpływa
na wolnorynkową wartość pojazdu - wyrok Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 8
grudnia 1998 r., I ACa 473/98, OSA 1999/5/20,
? Tzw. przebicie numerów nadwozia pojazdu stanowi wadę fizyczną w rozumieniu
art. 556 par. 1 k.c., uprawniającą nabywcę do dochodzenia roszczeń z tytułu
rękojmi - wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 28 sierpnia 1996 r., I ACr
250/96, OSA 1997/7-8/42,
? Osoba, która w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej
pośredniczyła na rzecz obu stron przy zawieraniu umowy sprzedaży, odpowiada
za szkodę poniesioną przez kupującego wskutek wady prawnej nabytego
samochodu, o której wiedziała lub - po zapoznaniu się z dokumentami i
dokonaniu zwykłego przeglądu tego pojazdu - z łatwością mogła ją wykryć -
uchwała SN z dnia 18 grudnia 1990 r., III CZP 67/90, OSNC 1991/5-6/65,
? Dla zwolnienia sprzedawcy od odpowiedzialności z tytułu rękojmi za wady
nie wystarczy, że kupujący mógł - przy dołożeniu należytej staranności -
wadę zauważyć. Sprzedawca bowiem odpowiada także za wady jawne, jeśli nie
były kupującemu znane. W art. 354 k.c. mieści się także obowiązek lojalności
sprzedawcy wobec kupującego, który winien w szczególności przejawiać się w
przedstawieniu drugiej stronie, niebędącej fachowcom w danej dziedzinie,
rzeczywistego stanu sprzedawanej rzeczy - wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu
z dnia 26 stycznia 1994 r., I ACr 640/94, Wokanda 1994/11/48,
? Jeżeli przedmiot umowy sprzedaży (samochód) nie miał właściwości, o
których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego, tzn. był samochodem w
rzeczywistości wyprodukowanym 7 lat wcześniej niż sprzedawca zapewniał o tym
w umowie nabywcę, nie wchodzi w grę wyłączenie odpowiedzialności za wady,
jak również odpowiedzialności w drodze rękojmi - wyrok Sądu Apelacyjnego w
Poznaniu z dnia 9 czerwca 1993 r., I ACr 227/93, Wokanda 1994/2/46,
? Sprzedawca, przeciwko któremu kupujący dochodzi swych roszczeń z tytułu
rękojmi za wady fizyczne lub prawne przedmiotu sprzedaży, może ze swej
strony na tych samych zasadach realizować w drodze regresu swoje uprawnienie
w stosunku do swojego sprzedawcy, a ten z kolei do swego dostawcy.
Uprawnienie z rękojmi dotyczące obniżenia ceny odnosi się do ceny
rzeczywiście przez strony umówionej - wyrok SN z dnia 15 stycznia 1997 r.,
III CKN 29/96, OSP 1997/7-8/144,
? Ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady sprzedanej
rzeczy (mającą odpowiednie zastosowanie do umowy zamiany - art. 604 k.c.) ma
charakter zbliżony do absolutnego, tzn. sprzedawca nie może się z niej
zwolnić, obciąża go ona niezależnie od tego, czy to on spowodował wadliwość
rzeczy, czy ponosi w tym zakresie jakąkolwiek winę a nawet czy w ogóle
wiedział lub mógł wiedzieć o tym, że sprzedana rzecz jest wadliwa.
Z rzeczą wadliwą mamy do czynienia wtedy, gdy ma ona cechy zmniejszające jej
wartość lub użyteczność ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający
z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, a także jeżeli nie ma
właściwości, o których istnieniu zapewnił kupującego sprzedawca, albo jeżeli
została wydana w stanie niezupełnym. Dla oceny wad fizycznych rzeczy
podstawowe znaczenie mają względy funkcjonalne, czy to określone w umowie
czy związane z wymaganiami normalnego użytku
Na kupującym nie ciążą żadne obowiązki badania rzeczy na okoliczność
istnienia wady, poza zwykłymi obowiązkami związanymi z odbiorem rzeczy
zgodnie z umową - wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 25 listopada
1998 r., I ACa 351/98, Apel. -Lub. 1999/2/3.
-
14. Data: 2006-02-03 20:30:52
Temat: Re: nieuczciwy komis samochodowy
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
kam [####k...@w...pl#.###] napisał:
> przesadzasz, wymogu pisemności nigdzie nie ma
No ale istnieje domniemanie, że komis ma wynikające z ustawy
obowiązki. Oczywiście można to próbować obalić takimi, czy innymi
dowodami, ale skutki to będzie miało niekoniecznie dobre dla komisu.
Gdy zacznie on dowodzić, że z góry miał zamiar wyłączyć swą
odpowiedzialność za wady szybko się okaże, że działał celowo, a więc
popełnił klasyczne oszustwo. Wbrew pozorom, choć jak słusznie
zauważyłeś obowiązku pisemności w tym wypadku nie ma, to tak naprawdę
komis w praktyce nie jest w stanie wyłączyć swej odpowiedzialności.
Oczekiwanie, że działający w tym stosunku jako profesjonalista komis
odpowiada za wady sprzedawanego pojazdu jest po prostu naturalnym
oczekiwaniem wiążącym się z tego rodzaju transakcją. Tak, jak kupując
nowy samochód w salonie przecież nie zastrzegasz w umowie, że ma on
mieć silnik, fotel kierowcy i kierownicę. Skoro w sposób wyraźny z
góry nie wyłączono tego typu domniemania, to oczekiwanie klienta, że
samochód będzie posiadał te akcesoria jest oczywiste i próba wykazania
przez salon, że przecież w umowie strony wyraźnie nie zastrzegły tych
cech w sądzie po prostu nie przejdzie.
Podobnie jest w przypadku opisanym przez pytającego. Oczekiwanie, że
komis sprzedaje pojazd wolny od wad prawnych oraz że odpowiada za to,
co czyni jest naturalnym w tej sytuacji i do uchylenia takiego
domniemania wymagana by była wyraźna umowa. Nie można tego ważnie
spowodować poprzez wzmiankowanie w fakturze, która z racji roli, jaką
odgrywa z samej natury rzeczy dokumentuje już dokonaną czynność
prawną.
> trzecie - być może tak, ale w części raczej bezskuteczne, a nie
> nieważne; o ile były nieuzgodnione indywidualnie...
> pierwsze i czwarte - nieważne na podstawie art.11 ustawy o
szczególnych
> warunkach sprzedaży konsumenckiej w zw. z art.770[1] kc
> wyłączenie rękojmi za wady prawne... cóż, jeśli ustawa o
szczególnych
> warunkach sprzedaży konsumenckiej nie obejmuje wad prawnych
> (dyskusyjne), to taką odpowiedzialność można moim zdaniem wyłączyć
na
> podstawie art.770 kc (a więc poprzez oświadczenie sprzedawcy przed
> zawarciem umowy), nigdy nie było kwestionowane, że nie wobec
konsumenta
Wyłączenie odpowiedzialności za wady ukryte i prawne sprzedawanej
rzeczy jest zgodnie z art. 770 dopuszczalne tylko i wyłącznie poprzez
oświadczenie złożone PRZED zawarciem umowy. Ciężar dowodu w tym
zakresie spoczywa na komisie, który przecież będzie z tego tytułu
wywodzić swoje prawa. Dowodem tego nie może być faktura z przyczyn
opisanych przeze mnie wyżej. A i to nawet gdyby zastrzeżono, to działa
zdanie drugie o wyłączeniu spod tego oświadczenia tych wad, o których
komisant łatwo się mógł dowiedzieć. W praktyce linia orzecznictwa jest
taka, że komis jako profesjonalista w zasadzie powinien wszystkie wady
wykryć.
Zakładając, że nasz pytający jest konsumentem - bo nadal
"poszkodowany" nie zajął w tej materii stanowiska - to poprzez art.
770(1) kc zastosowanie mają przepisy dotyczące konsumentów. A więc na
podstawie art. 385(3) pkt 2 niedozwolone są pkt. 1, 2 i 3. Wszak te
postanowienia bez wątpienia istotnie ograniczają odpowiedzialność
komisu za nienależyte wykonanie umowy.
Zastanawiam się nad czwartym punktem. Generalnie jest on moim zdaniem
niejako konsekwencją postanowień punktów 1-3, a więc i na podstawie
tychże samych przepisów powinien podlegać uchyleniu. Z tym, ze nie ma
większego sensu kruszenie o to kopii, skoro kupujący przecież
spokojnie może skorzystać z dobrodziejstwa art. 4 ustawy z dnia 27
lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (...) i
uznać, że towar mu sprzedany jest niezgodny z umową i na podstawie
art. 8 cytowanej ustawy żądać doprowadzenia stanu rzeczy do
prawidłowego.
-
15. Data: 2006-02-06 06:36:01
Temat: Re: nieuczciwy komis samochodowy
Od: Janusz <j...@a...net.pl>
On Fri, 3 Feb 2006 14:06:07 +0000 (UTC), poszkodowany wrote:
> czy komis miał prawo używać takich zapisów na fakturze vat marża?
> jesli tak, to co mam robic?
> okazało się, że samochód ma wadę prawną
Mozna wiedziec na czym wada prawna polega?
--
Pozdrawiam,
Janusz
-
16. Data: 2006-02-06 08:46:38
Temat: Re: nieuczciwy komis samochodowy
Od: poszkodowany<a...@w...pl>
przebijane numery (moze nadwozia, silnika ) - prawdopodobnie....
dokladnie jeszcze nie wiem, policja bada.....
--
Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO
-> http://usenet.pomocprawna.info
-
17. Data: 2006-02-06 16:55:47
Temat: Re: nieuczciwy komis samochodowy
Od: kam <#k...@w...pl#>
Robert Tomasik napisał(a):
> W praktyce linia orzecznictwa jest
> taka, że komis jako profesjonalista w zasadzie powinien wszystkie wady
> wykryć.
Przesadzasz, powinien podjąć odpowiednie działania, a nie wykryć.
> Zakładając, że nasz pytający jest konsumentem - bo nadal
> "poszkodowany" nie zajął w tej materii stanowiska - to poprzez art.
> 770(1) kc zastosowanie mają przepisy dotyczące konsumentów. A więc na
> podstawie art. 385(3) pkt 2 niedozwolone są pkt. 1, 2 i 3. Wszak te
> postanowienia bez wątpienia istotnie ograniczają odpowiedzialność
> komisu za nienależyte wykonanie umowy.
W tej sytuacji to raczej są nieważne na podstawie art.58 kc - właśnie ze
względu na przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży
konsumenckiej. A więc nie ma potrzeby do sięgania do przepisów o
niedozwolonych postanowieniach - zresztą istnienie lub nie art.770[1]
nie ma znaczenia dla tych akurat przepisów. Poza tym do stosowania
art.385[3] kc konieczne jest aby postanowienia umowy nie były uzgadniane
indywidualnie. Rzeczywiście ciężar dowodu, że uzgodnienia były, spoczywa
na sprzedawcy, ale nie jest przecież niemożliwy.
> tychże samych przepisów powinien podlegać uchyleniu. Z tym, ze nie ma
> większego sensu kruszenie o to kopii, skoro kupujący przecież
> spokojnie może skorzystać z dobrodziejstwa art. 4 ustawy z dnia 27
> lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (...) i
> uznać, że towar mu sprzedany jest niezgodny z umową i na podstawie
> art. 8 cytowanej ustawy żądać doprowadzenia stanu rzeczy do
> prawidłowego.
Uważasz że ustawa obejmuje wady prawne?
KG
-
18. Data: 2006-02-07 01:10:16
Temat: Re: nieuczciwy komis samochodowy
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
kam [####k...@w...pl#.###] napisał:
> Przesadzasz, powinien podjąć odpowiednie działania, a nie wykryć.
No ale w praktyce na jedno wychodzi.
>> tychże samych przepisów powinien podlegać uchyleniu. Z tym, ze nie
ma
>> większego sensu kruszenie o to kopii, skoro kupujący przecież
>> spokojnie może skorzystać z dobrodziejstwa art. 4 ustawy z dnia 27
>> lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
(...) i
>> uznać, że towar mu sprzedany jest niezgodny z umową i na podstawie
>> art. 8 cytowanej ustawy żądać doprowadzenia stanu rzeczy do
>> prawidłowego.
> Uważasz że ustawa obejmuje wady prawne?
W sumie chyba nie :-)