  • 1. Data: 2008-08-06 20:21:41
    Temat: Rękojmia a warunki gwarancji.
    Od: ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl>

    Witam

    ( w tym momencie patrze ze strony sprzedawcy)
    Wiadomo ze klient moze skorzystac z gwarancji lub rękojmi, jak mu sie
    chce. Niestety gwarancja, której notabene żąda większość klientów,
    zawiera w swojej treści poza uprawnieniami również wyłączenia i
    obowiazki klienta. Niektórzy ją czytają, inni nie. Taki klient mnie sie
    niestaty trafił. Nie przestrzegając warunków gwarancji, (mniejwiecej)
    stwierdził ze ją ma głęboko i zwraca towar korzystajac z rękojmi.(
    niezgodnosc towaru z umową). Dla dobra ogółu sprawę zaąłtwiłęm
    polubownie, ale ( teraz najlepsze) "Rzecznik Praw Konsumenta" powiedział
    ze to jak najbardziej zasadne! czyli dostajemy w gwarancji- po 2 tyś km
    zmien olej, nie zmieniamy oleju, silnik sie zaciera - mozemy oddać towar
    korzystajac z rękojmi.
    Czy jest jakis przepis, który obala tą absurdalną teze?

    wyjaśnienie (naiwne, ale nie potrafie go podważyc):
    Jesli wada (slinik stanął) przytrafiłą sie w 6 miesięcy od daty zakupu,
    to znaczy ze wada miała miejsce w chwili sprzedaży. W ewentualnym
    procesie sądowym do sprzedawcy(nie producenta) należy udowodnienie
    klientowi ze sam zepsuł towar. To akurat jest prawie niemozliwe.
    Dlaczego? gdyby klient wymienił olej, wystarczy mu paragon na
    olej+usługa wymiany. Natomiast udowodnic komus ze NIE kupił oleju chyba
    sie nieda...
    Co wiecej, nie musiał tego robic bo niema obowiązku czytac gwarancji,
    moze jej nie dostac, co nie zwalnia sprzedawcy od honorowania rękojmi.....

    Pomocy!
    ToMasz

  • 2. Data: 2008-08-06 20:45:51
    Temat: Re: Rękojmia a warunki gwarancji.
    Od: <s...@a...pl>

    1. Przede wszystkim zdecyduj się, czy mówisz o rękojmi czy o niezgodności towaru
    z umową. To są dwa różne prawa, przeznaczone dla innych "odbiorców".
    2. Rzecznicy jak i niektórzy pracownicy IH różne bajki gadają (mi np. kierownik
    jednej z IH wmawiał, ze to JA - sprzedawca - mam rozpatrzyć reklamację, którą
    klient złożył z tytułu gwarancji za moim pośrednictwem; gwarantem był
    producent... ostatecznie wyszło, że osoba ta nie znała róznicy między gwarancją,
    rekojmią a niezdognością towaru z umową)
    3. Czy klient otrzymał instrukcję *po polsku* do tego silnika? Stawiam że nie...

  • 3. Data: 2008-08-06 23:07:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 06.08.2008 ToMasz <twitek4@no_spam.gazeta.pl> napisał/a:
    > stwierdził ze ją ma głęboko i zwraca towar korzystajac z rękojmi.(
    > niezgodnosc towaru z umową). Dla dobra ogółu sprawę zaąłtwiłęm

    Z ty. niezgodności z umową mógł co najwyżej żądać wymiany bądź naprawy a
    Ty wcale nie musiałeś się godzić na wymianę.

    > polubownie, ale ( teraz najlepsze) "Rzecznik Praw Konsumenta" powiedział
    > ze to jak najbardziej zasadne! czyli dostajemy w gwarancji- po 2 tyś km

    Myslę prawę mówiąc, że pewnie nie do końca się zrozumieliście.

    > zmien olej, nie zmieniamy oleju, silnik sie zaciera - mozemy oddać towar
    > korzystajac z rękojmi.

    Rękojmia jest różna od niezgodności z umową i rzecznikowi konsumentów nic
    do tej pierwszej :)

    > wyjaśnienie (naiwne, ale nie potrafie go podważyc):
    > Jesli wada (slinik stanął) przytrafiłą sie w 6 miesięcy od daty zakupu,
    > to znaczy ze wada miała miejsce w chwili sprzedaży. W ewentualnym

    Inaczej - ...to przyjmuje się, że wada istniała w chwili sprzedaży
    (wydania towaru).

> [...]
    > Dlaczego? gdyby klient wymienił olej, wystarczy mu paragon na
    > olej+usługa wymiany. Natomiast udowodnic komus ze NIE kupił oleju chyba

    Bez przesady. Akurat w tym wypadku średniej jakości biegły powinien bez
    większych problemów stwierdzić, że nie wymieniano oleju zgodnie z
    zaleceniami.

    > Co wiecej, nie musiał tego robic bo niema obowiązku czytac gwarancji,
    > moze jej nie dostac, co nie zwalnia sprzedawcy od honorowania rękojmi.....

    Zgadza się.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2008-08-06 23:23:55
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > Z ty. niezgodności z umową mógł co najwyżej żądać wymiany bądź naprawy a
    > Ty wcale nie musiałeś się godzić na wymianę.
    Tak swoją drogą mam pytanie. W ustawie o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej jest zapis:

    "Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać
    doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę
    albo wymianę na nowy,"
    Czy oznacza to, że kupujący może przedstawić jedno z dwóch żądań:
    *proszę o nieodpłatną naprawę
    *proszę o wymianę na nowy
    czy przedstawia żądanie naprawy albo wymiany, a do sprzedawcy należy
    decyzja, którą z tych opcji wybrać?

    pozdrawiam
    piotr

  • 5. Data: 2008-08-06 23:52:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 06.08.2008 Piotr <p...@a...net.pl> napisał/a:
    > Czy oznacza to, że kupujący może przedstawić jedno z dwóch żądań:
    > *proszę o nieodpłatną naprawę
    > *proszę o wymianę na nowy

    tak

    > czy przedstawia żądanie naprawy albo wymiany, a do sprzedawcy należy
    > decyzja, którą z tych opcji wybrać?

    Wybór nalezy do konsumenta, ale sprzedawca może odmówić wymiany i
    zaproponować naprawę powołując się np. na wysokie koszty jakie by poniósł
    w związku z tą pierwszą.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2008-08-07 05:55:18
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > tak
    > Wybór nalezy do konsumenta, ale sprzedawca może odmówić wymiany i
    > zaproponować naprawę powołując się np. na wysokie koszty jakie by poniósł
    > w związku z tą pierwszą.

    A klient powołuje się ze rozwiązanie zaproponowane przez sprzedawce
    naraża go na niedogodności i ponawia żądanie o wymianę lub zwrot pieniędzy.

  • 7. Data: 2008-08-07 06:12:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 07.08.2008 PlaMa <m...@w...pl> napisał/a:

    > A klient powołuje się ze rozwiązanie zaproponowane przez sprzedawce
    > naraża go na niedogodności i ponawia żądanie o wymianę lub zwrot pieniędzy.

    Klientowi zabrakło przymiotnika.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2008-08-07 10:06:07
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    ?

  • 9. Data: 2008-08-07 10:36:59
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > ?

    To nie jest tak, że może to być dowolna niedogodność, np. masz awersję do
    napraw i zawsze po tym się pocisz co powoduje konieczność prania i jest
    dla Ciebie niedogodnością. Tak samo jak sprzedawca powinien wykazać te
    wysokie koszty, tak i Ty, określony stopień niedogodności. Sprzedawca
    pewnie wykaże. A co Ty wykażesz przy pierwszej reklamacji?

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2008-08-07 14:14:00
    Od: Piotr <p...@a...net.pl>

    Marcin Debowski pisze:

> [...]
    > wysokie koszty, tak i Ty, określony stopień niedogodności. Sprzedawca
    > pewnie wykaże. A co Ty wykażesz przy pierwszej reklamacji?

    A co w przypadku reklamacji dysku twardego?
    Wraca naprawiony (z naklejką refurbished). Z jednej strony jest on w
    100% sprawny (no, można tak przyjąć, skoro świeżo wrócił od
    producenta;)), z drugiej ivho traci on na wartości (dyski z takimi
    naklejkami trudniej się sprzedają).
    Czy to jest niedogodność;)?