  • 1. Data: 2002-09-26 11:06:36
    Temat: zwrot weksla
    Od: "Bogdan K" <b...@p...com>

    Witam!
    Ja jako wystawca weksla z klauzulą "bez protestu" zapłaciłem całą kwotę
    weksla przelewem bankowym w terminie. Posiadacz weksla nie chce zwrócić mi
    tego weksla pomimo moich wielokrotnych pisemnych żądań. Czy posiadacz tego
    weksla narusza prawo? Co mogę mu zrobić formalnego?? Czy posiadacz może ten
    weksel wykorzystać???

    Pozdrawiam
    Bogdan K

  • 2. Data: 2002-09-27 09:44:44
    Temat: Re: zwrot weksla
    Od: "greg" <k...@z...pl>

    Witam.
    Co do zasady płatność weksla wiąże się z jego faktycznym zwrotem. Pytanie,
    czy weksel ten był wypełniony w chwili wystawienia, czy był wekslem
    niezupełnym (in blanco) ? Takie informacje są niezbędne dla rozsądnego
    ocenienia sytuacji. Czy widziałeś fizycznie ten weksel ? Zakładając, że
    weksel zapłacony przez Ciebie istnieje, musi zostać Tobie wydany. Należałoby
    odpowiedzieć sobie na pytanie: czy podstawą płatności, którą uczyniłeś było
    zobowiązanie z weksla czy z innego tytułu prawnego, który ten weksel
    zabezpieczał. Jeżeli z innego tytułu - spełniłeś świadczenie należne i
    pozostaje Ci problem samego weksla.
    Ja osobiście przeanalizowałbym możliwość wystąpienia z powództwem w związku
    z nienależną zapłatą (brak weksla) wzywając uprzednio do zwrócenia wpłaconej
    kwoty (jednak cały czas mam za mało od Ciebie informacji). Jeżeli weksla nie
    otrzymałeś zakładamy, że beneficjent tej wpłaty nie posiada oryginalnego
    blankietu wekslowego i w związku z tym wpłata była nienależna. Udowodnienie
    zasadności wpłaty uczynić może przedkładając w procesie sądowym oryginalny
    blankiet wekslowy, wykazując tym samym swoje uprawnienie. Remitent będzie
    musiał oczywiście ponieść całe koszty postepowania sądowego, a ty będziesz
    miał spokojny sen.
    Obojętnie z której strony do sprawy podejść, podałeś zdecydowanie za mało
    informacji, żeby coś sensownego poradzić. Można sobie dywagować, ale jedno
    jest pewne, jeżeli remitent puści weksel w obieg to pewnego dnia może
    zastukać Pan X lub Firma X i poprosić Cię o zapłatę należności z weksla, a
    Ty będziesz miał spore problemy. Nie polecam pozostawienia sprawy bez
    rozwiązania. Tak czy inaczej proponowałbym udać się do prawnika i wystąpić
    na drogę sądową z właściwie skonstruowanym wnioskiem o zwrot weksla.

    greg

    Użytkownik Bogdan K <b...@p...com> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:amupoh$m4h$...@n...onet.pl...

  • 3. Data: 2002-09-27 17:40:17
    Od: "Bogdan K" <b...@p...onet.pl>

    > Co do zasady płatność weksla wiąże się z jego faktycznym zwrotem. Pytanie,
    > czy weksel ten był wypełniony w chwili wystawienia, czy był wekslem
    > niezupełnym (in blanco) ?

    Był wypełniony przeze mnie kwotą i datą płatności w momencie wystawiania.

    > Czy widziałeś fizycznie ten weksel ?

    Tak. Mam również jego kserokopię.

    > Należałoby odpowiedzieć sobie na pytanie: czy podstawą płatności, którą
    uczyniłeś było
    > zobowiązanie z weksla czy z innego tytułu prawnego, który ten weksel
    > zabezpieczał.

    Podstawą płatności była faktura za dostawę, której zapłata była
    zagwarantowana wekslem.
    Taka procedura /forma gwarancji zapłaty/ zapisana jest w umowie handlowej
    łączącej strony.

    > Jeżeli weksla nie otrzymałeś zakładamy, że beneficjent tej wpłaty nie
    posiada oryginalnego
    > blankietu wekslowego i w związku z tym wpłata była nienależna.

    Beneficjent wpłaty posiada moje weksle z całą pewnością.
    Próbuje wykorzystać je do zaspokojenia innego świadczenia, którego ja nie
    chcę uznać
    / próbuje zmusić mnie do kupienia czegoś czego nie zamawiałem i nie
    otrzymałem/

    > podałeś zdecydowanie za mało informacji, żeby coś sensownego poradzić.

    Dzięki wielkie za dotychczasowe informacje gdyby na nich pozostało to moja
    wiedza o tej materii i tak uległa powiększeniu:)

    Pozdrawiam
    Bogdan K

  • 4. Data: 2002-09-28 13:36:18
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    > Był wypełniony przeze mnie kwotą i datą płatności w momencie wystawiania.

    Kiedy minie rok od daty wystawienia weksla?
    Możliwe, że posiadacz weksla to przeoczy, a po roku od daty wystawienia
    weksel jest nieważny, chyba, że w deklaracji wekslowej zgodziles sie na
    wydluzenie okresu waznosci weksla.

    Jezeli weksel byl zabezpueczeniem zaplaty za jakis towar, to przypuszczam,
    ze przewidzieliscie termin zaplaty. Czy termin zaplaty byl umieszczony na
    wekslu w chwili jego podpisywania, czy to pole bylo puste?

    Przeczytaj jeszcze dokladnie prawo wekslowe (www.weksel.pl) -- wiedza o
    wekslach w Polsce jest tak kulawa, ze czesto maja wady prawne, ktore anuluja
    automatycznie weksel (niedozwolone klauzule, brak formalnych wyrazen i
    informacji na wekslu itp.) Jezeli zauwazysz jakas wade prawna weksla to
    mozesz spac spokojnie - jest on niewazny!

    Tak jak mowilem - zbyt malo mam wiadomosci o tym wekslu, zebu cos wiecej
    pomoc. Niestety prawnicy w Polsce tez niewle wiedza o wekslach - zazadaja
    100 zł za porade prawna i powiedza Ci, ze i tak muszisz zaplacic weksel, a
    potem dopiero dochodzic swoich praw z powodztwa cywilnego. Zapytaj w sadzie,
    jak zlozyc pozew o uniewznienie weksla (bo twoim zdaniem wywiazale sie z
    zobowiazania wobec posiadacza weksla) -- tylko skoro zaplaciles posiadaczowi
    weksla bez wezwania do zaplaty weksla z jego strony, to musi byc jakas
    umowa - deklaracja wekslowa, ktora okresla w jakich sytuacjach posiadacz
    weksla moze go zrealizowac

    pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 5. Data: 2002-09-28 20:43:05
    Od: "Bogdan K" <b...@p...onet.pl>

    > Kiedy minie rok od daty wystawienia weksla?
    data wystawienia 17.10.2001

    > Możliwe, że posiadacz weksla to przeoczy, a po roku od daty wystawienia
    > weksel jest nieważny, chyba, że w deklaracji wekslowej zgodziles sie na
    > wydluzenie okresu waznosci weksla.
    Oddzielnej deklaracji wekslowej nie było tylko jeden z paragrafów umowy
    mówi, że wszystkie
    dostawy /faktury za dostawy/ zabezpieczone są wekslem własnym z klauzulą
    bez protestu
    z wpisana kwotą /równą wartości faktury/ i wpisaną datą zapłaty /tak jak
    płatność f-ry/
    oraz /tam gdzie komu/ wpisaną firmą dostawcy.
    Niektóre z tych weksli dostawca składał w banku do inkasa i te zwrócił mi
    bank po wykupieniu weksla,
    a część nie była składana do inkasa w banku i tych nie chce mi oddać pomimo
    zapłaty na konto.

    > Jezeli weksel byl zabezpueczeniem zaplaty za jakis towar, to przypuszczam,
    > ze przewidzieliscie termin zaplaty. Czy termin zaplaty byl umieszczony na
    > wekslu w chwili jego podpisywania, czy to pole bylo puste?

    Termin zapłaty weksla - wpisana data tak jak data płatności na fakturze

    Wielkie dzięki- będę pytał dalej

    BogdanK

  • 6. Data: 2002-09-30 08:29:41
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    > data wystawienia 17.10.2001
    może się okazać, że 18.10.2002 posiadacz weksla nie może go już przedstawić
    do zapłaty (po roku nie może weksel być przedstawiony do przyjęcia, jeżeli
    jest o weksel płatny w pewien czas po okazaniu, lub weksel płatny za
    okazaniem (a'vista))!!!

    > Termin zapłaty weksla - wpisana data tak jak data płatności na fakturze
    rozumiem, że termin płatności już minął ... -- nie wiem co to oznacza w
    praktyce - czy ktoś z grupowiczów wyjaśni to wtedy?

    Oto artykuły, które mogą być pomocne:

    Art. 23. Weksel, płatny w pewien czas po okazaniu, powinien być
    przedstawiony do przyjęcia w ciągu roku od dnia wystawienia.
    Wystawca może oznaczyć krótszy lub dłuższy termin.
    Indosanci mogą terminy te skrócić

    Art. 33. Weksel może być płatny:
    za okazaniem;
    w pewien czas po okazaniu;
    w pewien czas po dacie;
    w oznaczonym dniu.
    Weksle z innemi terminami płatności lub z kilku następującemi po sobie
    terminami są nieważne.

    Art. 34. Weksel za okazaniem jest płatny przy przedstawieniu. Weksel
    powinien być przedstawiony do zapłaty w ciągu roku od dnia wystawienia.
    Wystawca może oznaczyć krótszy lub dłuższy termin. Indosanci mogą terminy te
    skrócić.
    Wystawca może zastrzec, że weksel, płatny za okazaniem, nie może być
    przedstawiony do zapłaty przed oznaczonym dniem. W tym przypadku termin do
    przedstawienia biegnie od owego dnia.

    Sprawdź na http://www.republika.pl/pawlow18/weksel.htm lub www.weksel.pl -
    nie znam niestety praktyki poza przepisami, ale jeżeli weksel nie
    przedstawiono Ci do zapłaty po roku od daty wystawienia, lub w terminie
    płatności, to ulegnie od przedawnieniu.

    Jeżeli jednak zostanie przedstawiony do zapłaty, a Ty odmówisz zapłaty,
    wszelkie roszczenia przedawniają się po 3-ch latach od daty zapłaty:

    Art.42. W przypadku NIE przedstawienia wekslu do zapłaty w terminie,
    oznaczonym w art.38, każdy dłużnik może złożyć sumę wekslową do depozytu
    sądu miejsca płatności wekslu na koszt i niebezpieczeństwo posiadacza. --
    NIE WIEM co to znaczyw praktyce - co się dzieje z wekslem, który nie został
    przedstawiony do zapłaty w terminie zapłaty .....!!!

    Pamiętaj, że:
    Art. 38. Posiadacz wekslu, płatnego w oznaczonym dniu albo w pewien czas po
    dacie lub po okazaniu, powinien przedstawić go do zapłaty bądź w pierwszym
    dniu, w którym można wymagać zapłaty, bądź w jednym z dwóch następnych dni
    powszednich. []
    Art. 40. Posiadacz wekslu nie ma obowiązku przyjmowania zapłaty przed
    terminem płatności.
    Trasat (tutaj dłużnik...), który płaci przed terminem płatności, czyni to na
    własne niebezpieczeństwo!!!
    []
    Art. 70. Roszczenia wekslowe przeciw akceptantowi ulegają przedawnieniu z
    upływem lat trzech, licząc od dnia płatności wekslu.

    Może więcej powiedzą osoby, które mają większą praktykę w tej sprawie ...
    Pozdrawiam,
    Grzegorz