  • 1. Data: 2012-03-05 22:12:02
    Temat: zwrot towaru/usługi
    Od: Arturro <a...@g...com>

    Witam,
    sytuacja typowa. Przychodzi dwóch czarusi i wciska babci kit, że jak
    kupi od nich przepływowy podgrzewacz wody to jej rachunki zmaleją o połowę.
    Babcia podpisuje umowę kredytową (żagiel) i dostaje kartę gwarancją
    urządzenia i instrukcję obsługi. Twierdzi, że umowy na montaż ani
    faktury nie było i faktycznie w papierach tego nie ma. Po panach
    czarusiach przyszedł pan instalator i junkers zamontował. Stary mimo że
    sprawny 2 tyg. po przeglądzie zabrał celem utylizacji.
    Babcia wieczorem ochłonęła i stwierdziła, że została zrobiona w balona
    bo zapłaciła o 500zł więcej niż ten podgrzewacz z montażem jest wart.
    Poza tym po podliczeniu wszystkiego to zęby w parapet żeby spłacać raty.
    Pech chciał że jestem zięciem tej babci i oczekuje ode mnie żebym sprawę
    odkręcił. A więc....

    1. wypowiedzenie umowy kredytowej - termin 14 dni.
    2. Wypowiedzenie (ustnej?!) umowy zakupu i instalacji podgrzewacza
    poleconym ze zwrotką. (Zgodnie z ustawą termin - 10 dni.)
    3. W piśmie do firmy dodanie żądania przywrócenia stanu pierwotnego w
    ciągu 14 dni, czyli de facto montaż zdemontowanego podgrzewacza.

    Pytanie, czy warto zrobić coś jeszcze poza tymi trzema punktami?
    Czy wypowiedzenie umowy kredytowej powoduje, że firma nie dostanie
    pieniędzy a tym samym będzie bardziej skłonna żeby sprawę załatwić
    pozytywnie?

    Sytuacja wypisz wymaluj jak z linku..
    http://tnij.org/pqoi

    PS. Nie wiem jak z tą umowa na montaż, mogła babcia coś podpisywać ale
    kopii nie dali, faktury brak.

    --
    Arturro

  • 2. Data: 2012-03-06 17:12:48
    Temat: Re: zwrot towaru/usługi
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arturro" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > 1. wypowiedzenie umowy kredytowej - termin 14 dni.

    Wtedy musi natychmiast uregulować wszystko gotówką - to anuluje umowę
    kredytową a nie transakcję.

    > 2. Wypowiedzenie (ustnej?!) umowy zakupu i instalacji podgrzewacza
    > poleconym ze zwrotką. (Zgodnie z ustawą termin - 10 dni.)

    IMHO ustawa "konsumencka" ma tutaj zastosowania (art. 5 p. 4 i 5) - w tym
    przypadku nie ma takiego prawa.

    > 3. W piśmie do firmy dodanie żądania przywrócenia stanu pierwotnego w
    > ciągu 14 dni, czyli de facto montaż zdemontowanego podgrzewacza.

    Na jakiej podstawie prawnej?

    > Pytanie, czy warto zrobić coś jeszcze poza tymi trzema punktami?

    Na pewno nie warto wykonywać żadnego z tych trzech punktów. Jak zawsze
    najlepiej próbować po ludzku się dogadać.

    > Czy wypowiedzenie umowy kredytowej powoduje, że firma nie dostanie
    > pieniędzy a tym samym będzie bardziej skłonna żeby sprawę załatwić
    > pozytywnie?

    Firma te pieniądze już dawno dostała.

    > Sytuacja wypisz wymaluj jak z linku..
    > http://tnij.org/pqoi

    Jak rozumiem oszustwo tu polegało na informowaniu że stary sprzęt jest
    niesprawny - tak było w tym przypadku? Bo co do cen sprzedaży to jeszcze
    regulowane przez policję nie są.

    > PS. Nie wiem jak z tą umowa na montaż, mogła babcia coś podpisywać ale
    > kopii nie dali, faktury brak.

    Bez jej podpisu raczej nic by nie zrobili.

    Pozdrawiam
    Konrad

  • 3. Data: 2012-03-06 17:14:39
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

> [...]

    > 2. Wypowiedzenie (ustnej?!) umowy zakupu i instalacji podgrzewacza
    > poleconym ze zwrotką. (Zgodnie z ustawą termin - 10 dni.)

    IMHO ustawa "konsumencka" nie ma tutaj zastosowania (art. 5 p. 4 i 5) - w

  • 4. Data: 2012-03-06 18:15:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Konrad" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Na pewno nie warto wykonywać żadnego z tych trzech punktów. Jak zawsze
    > najlepiej próbować po ludzku się dogadać.

    Pozwolę sobie być tego samego zdania.

    > Firma te pieniądze już dawno dostała.

    Niekoniecznie, bowiem często są to rozliczenia miesięczne, tym nie mniej po
    zaakceptowaniu kredytu nikt z wypłaty się nie wycofa.

    > Jak rozumiem oszustwo tu polegało na informowaniu że stary sprzęt jest
    > niesprawny - tak było w tym przypadku? Bo co do cen sprzedaży to jeszcze
    > regulowane przez policję nie są.

    Raczej na przekonywaniu, że ten nowy jest lepszy. Udowodnienia oszustwa w
    tej sytuacji uważam za skrajnie trudne.

    > Bez jej podpisu raczej nic by nie zrobili.

    Znane mi są przypadki, w których przedstawiciel fałszuje umowy, by zgarnąć
    prowizję, tym nie mniej nie sądzę, by w tej sytuacji miało to zastosowanie.

  • 5. Data: 2012-03-06 21:45:32
    Od: Arturro <a...@g...com>

    W dniu 2012-03-05 23:12, Arturro pisze:
    > Witam,
    > sytuacja typowa. Przychodzi dwóch czarusi i wciska babci kit, że jak
    > kupi od nich przepływowy podgrzewacz wody to jej rachunki zmaleją o połowę.

    Mały update, po dzisiejszej rozmowie tel. z rzecznikiem praw konsumenta,
    widać, że firma działa prężnie na rynku bo jest mu znana i pomagał już
    konsumentom w tej sprawie, zresztą z sukcesem.
    Rzecznik potwierdził, że należy odstąpić od umowy sprzedaży,
    wypowiedzieć umowę kredytową i wezwać firmę do przywrócenia instalacji
    gazowej do stanu pierwotnego.

    IMO chybione jest twierdzenie, że nie ma szans na wypowiedzenie umowy z
    powodu art. 5, pkt. 4 i 5 przedmiotowej ustawy. Ciekawe co sądzą na ten
    temat inni grupowicze.

    Tak, przedstawiciel firmy stwierdził, że stary podgrzewacz jest
    niesprawny i należy go wymienić. Stary podgrzewacz przechodził przegląd
    2 tyg temu i miał wymienianą nagrzewnicę, koszt 300zł, są na to papiery.
    Podpada pod namawianie do niekorzystnego rozporządzania mieniem ale nie
    zależy mi ani babci na tym żeby się włóczyć po sądach tylko przywrócić
    stan pierwotny.

    --
    A.

  • 6. Data: 2012-03-06 23:49:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Mar 2012, Arturro wrote:

    > Rzecznik potwierdził, że należy odstąpić od umowy sprzedaży, wypowiedzieć
    > umowę kredytową i wezwać firmę do przywrócenia instalacji gazowej do stanu
    > pierwotnego.

    Tak z ciekawosci - czy sa jakies przykłady wygranych sadowych w takich
    sprawach?

    > Ciekawe co sądzą na ten temat inni grupowicze.

    Ja wyrażam ostrożnosć - jakis czas temu była omawiana dosć sporna
    kwestia, już nie pamiętam która, i jak poprzegladałem co tam widać,
    to na wszystkich stronach rzeczników były optymistyczne dla
    konsumentów wersje, a na stronach z opisami wyroków (były) wręcz
    przeciwne.
    Z braku podstaw prawnych do oczekiwan konsumentów własnie, a tu Ci
    przytoczono przepisy (w stronę przeciwna niż oczekiwana).

    > Tak, przedstawiciel firmy stwierdził, że stary podgrzewacz jest
    > niesprawny i należy go wymienić.

    To byłby plus, pytanie o dowody.

    > Podpada pod namawianie do niekorzystnego rozporządzania mieniem

    Ano. Czyli oszustwo, zwyczajnie to okreslajac.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-03-07 08:23:46
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Arturro" <a...@g...com> napisał w wiadomości grup

    > Rzecznik potwierdził, że należy odstąpić od umowy sprzedaży, wypowiedzieć
    > umowę kredytową i wezwać firmę do przywrócenia instalacji gazowej do stanu
    > pierwotnego.

    Od tak, na luzie, już po wykonaniu usługi? A art.10.par.3 p.1 wzmiankowanej
    ustawy wyparował? Gdzie macie takiego wesołego rzecznika? :D

    Konrad

  • 8. Data: 2012-03-07 08:38:14
    Od: Arturro <a...@g...com>

    W dniu 2012-03-07 09:23, Konrad pisze:

    > Od tak, na luzie, już po wykonaniu usługi? A art.10.par.3 p.1
    > wzmiankowanej ustawy wyparował? Gdzie macie takiego wesołego rzecznika? :D

    Tyle że art.10.par 3. dotyczy umów zawieranych na odległość a nie poza
    lokalem przedsiębiorstwa. Cały rozdział 2 dotyczy tych umów. Ustawa
    wyraźnie wyróżnia te dwa przypadki.

    --
    A.

  • 9. Data: 2012-03-07 10:35:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Mar 2012, Arturro wrote:

    > Tyle że art.10.par 3. dotyczy umów zawieranych na odległość a nie poza
    > lokalem przedsiębiorstwa.

    Oczywiscie racja, bo tu odpowiednie wyłaczenia sa w art.5.
    Ale pozostaje sprawa "zwrócenia w postaci niezmienionej", art.2.3
    To nie przedsiębiorca ma sobie odebrać przedmiot usługi z powrotem,
    to konsument powinien zwrócić - zarówno przedmiot jak i sama usługę.
    Czy mi dobrze wychodzi (z litery ustawy)?

    pzdr, Gotfryd