  • 1. Data: 2009-11-27 10:33:00
    Temat: zmina napiecia lini przesyłowej i związany z tym problem prawny
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

    Jest taka dziwna sprawa którą nie wiem od jakiej strony ugryźć.
    Jest właściciel działki budowlanej przez która w tzw epoce minionej
    przeprowadzono linie średniego napiecia 15 kV. Przeprowadzono, no i trudno.
    Właściciel juz sie z tym pogodził, możemy nawet dla uproszenia przyjąć, ze
    wyraził zgodę. Wiedział, ze istnienie linii ogranicza prawo do zabudowy
    działki i z tym też się pogodził gdyż dla linii 15 kV pas legalnej zabudowy
    był na tyle duży, ze dom jakos zmieścić sie dało a duży ogród mieć też miło.
    W 2009 postanowił więc ten dom wybudować i tutaj niespodzianka: w
    miedzyczasie, nie wiadomo dokładnie kiedy ale na pewno po roku 1995, linia
    15 kV została przekształcona w linie 20 kV. Tak sie zaś składa, że pas
    wyłączony z zabudowy dla linii 20 kV wynosi 20 metrów podczas gdy dla linii
    15 kv metrów 10... A to w jego przypadku oznaczało, że cała działka stała
    sie bezużyteczna.
    I tutaj zaczyna sie czeski film w którym nikt nic nie wie. Energetycy grają
    urażoną dziewicę: no jak to, przeciez dajemy wam prąd o lepszych
    parametrach, powinniście być nam wdzięczni... Urzędnicy wzruszają ramionami -
    nie było przebudowy linii, pozwolenie na budowę nie było konieczne...
    Nadzór budowlany: to nie nasza sprawa.
    A to że właściciela po cichu wywłaszczono z gruntu wartego jakies 300 tys,
    bo na tak spapranej działce niczego wybudowac już się nie da najwyraźniej
    nikogo nie obchodzi.
    Da się to jakoś ugryźć od strony prawnej?

  • 2. Data: 2009-11-27 11:43:35
    Od: " GK" <k...@g...pl>

    Marcin D <j...@g...pl> napisał(a):

    > (...) Przeprowadzono, no i trudno.
    > Właściciel juz sie z tym pogodził, możemy nawet dla uproszenia przyjąć, ze
    > wyraził zgodę. (...)
    Tzn. co dokładnie zrobił, kiedy itd. i jakie dowody posiadają (mogą posiadać)
    strony? To wydaje się być kluczowe dla odpowiedzi.

    GK

  • 3. Data: 2009-11-27 12:45:57
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

    GK <k...@g...pl> napisał(a):

    > Tzn. co dokładnie zrobił, kiedy itd. i jakie dowody posiadają (mogą
    posiadać)
    > strony? To wydaje się być kluczowe dla odpowiedzi.

    Linia była budowana w latach 70-80 a wtedy nie wymagano zgody właściciela
    gruntu, wystarczyła decyzja administracyjna na mocy której wydawano
    pozwolenie na budowę. Precyzuje więc, ze właściciel nigdy na nic się nie
    godził bo tez go o to wcale nie pytano;) Natomiast na wszelkiej dokumentacji
    dotyczącej tej trakcji(czyli właśnie wspomniana decyzja adm, pozwolenie na
    budowę a później na przebudowę linii, projekt techniczny a nawet protokoły z
    obchodu sieci w latach 90)cały czas pojawia się napiecie 15 kV.

  • 4. Data: 2009-11-27 19:25:48
    Od: Mecenas <m...@o...pl>

    Marcin D pisze:
> [...]
    > nikogo nie obchodzi.
    > Da się to jakoś ugryźć od strony prawnej?

    Wystąp do energetyki z żądaniem zapłaty odszkodowania za bezumowne
    korzystanie z Twojej nieruchomości. Daj im termin np 14 dni i zagróź
    sądem. Czekaj na ich reakcję.
    Jak będziesz miał problemy to tylko na prv.

    Michał

  • 5. Data: 2009-11-27 21:45:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin D" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Da się to jakoś ugryźć od strony prawnej?

    Należałoby się zastanowić nad zastosowaniem art. 231 kc. Podejrzewam, że
    koszt całej wzniesionej linii energetycznej przekracza wartość
    nieruchomości.

  • 6. Data: 2009-11-28 07:49:30
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

> [...]
    >
    > Należałoby się zastanowić nad zastosowaniem art. 231 kc. Podejrzewam, że
    > koszt całej wzniesionej linii energetycznej przekracza wartość

    Też mi to przyszło do głowy, ale czy takie roszczenie nie przedawnia sie na
    zasadach ogólnych czyli po 10 latach od wybudowania linii?
    No i nie jestem pewny jakby to było z tym "znacznym przekroczeniem" wartości
    nieruchomosci. Zależałoby to od tego czy zawartość nieruchomosci uznac całą
    działkę czy tez tylko ten pas wyłączony z zabudowy. Nawet wtedy jednak
    trzebaby mocno kombinować, żeby koszt linii uznać za równy wartości takiego
    pasa (działka budowlana, ceny w okolicy 110-140 pln za metr), a
    za "przekraczający znacznie" to juz raczej niemożliwe.

  • 7. Data: 2009-11-28 07:56:15
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

    Mecenas <m...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > sądem. Czekaj na ich reakcję.
    > Jak będziesz miał problemy to tylko na prv.

    Zapewne to jedyna droga, już teraz jednak zastanawiam się nad implikacjami
    takiego kroku. Linia jest z lat 70 więc prawie na pewno doszło juz do
    zasiedzenia służebności. ZE na pewno podniesie tę kwestię. I co wtedy, bo
    sytuacja jest troche dziwna. Zasiedzenia uległa służebność pasa 10-metrowego
    ale nie pasa 20-metrowego... Czy też może w ogóle do zasiedzenia w takiej
    sytuacji nie mogło dojść, bo zmieniły sie okolicznosci, doszło do
    samowolnego zmienienia warunków sprawowania służebnosci?

  • 8. Data: 2009-11-28 14:18:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Też mi to przyszło do głowy, ale czy takie roszczenie nie przedawnia sie
    > na
    > zasadach ogólnych czyli po 10 latach od wybudowania linii?

    MOim zdaniem nie na mocy art. 223 kc.

> [...]
    > pasa (działka budowlana, ceny w okolicy 110-140 pln za metr), a
    > za "przekraczający znacznie" to juz raczej niemożliwe.

    Moim zdaniem należy brać pod uwagę całą inwestycję, bo przecież ten kawałek
    kabla na działce sam z siebie działać nie będzie, a i Pozostała część bez
    niego nie zadziała.

  • 9. Data: 2009-11-30 16:09:06
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

> [...]
    > budowę a później na przebudowę linii, projekt techniczny a nawet protokoły
    > obchodu sieci w latach 90)cały czas pojawia się napiecie 15 kV.

    Skoro wszystkie dokumenty twierdzą, że to linia piętnastkowa, tow czym
    problem. Skąd jest informacja, że to jednak 20kV i nie wolno budować?

    Pozdro Przemek`

  • 10. Data: 2009-11-30 17:41:36
    Od: "Marcin D" <j...@g...pl>

    Przemek Lipski <W...@w...epf.pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Skoro wszystkie dokumenty twierdzą, że to linia piętnastkowa, tow czym
    > problem. Skąd jest informacja, że to jednak 20kV i nie wolno budować?

    Informacja że linia jest 20 kV pochodzi z pisma od Zakładu Energetycznego.
    Właściciel działki zwracał się z zapytaniem w zupełnie innej sprawie
    (chodziło o nadmiernie jego zdaniem przewieszające się kable) i przypadkiem
    dowiedział się, ze od bliżej nieokreślonego czasu ma już 20 kV zamiast 15.