-
91. Data: 2020-08-11 18:42:00
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 11.08.2020 o 16:45, J.F. pisze:
> Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny, zeby
> nikt w przestrzen nie wlatywal ?
Tylko, że jeśli otworzyli lotnisko bez obsady, to dyrektor lotniska za
to odpowiada.
--
Robert Tomasik
-
92. Data: 2020-08-11 20:59:34
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5f32ca58$0$514$6...@n...neostrada.
pl...
W dniu 11.08.2020 o 16:45, J.F. pisze:
>> Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny,
>> zeby
>> nikt w przestrzen nie wlatywal ?
>Tylko, że jeśli otworzyli lotnisko bez obsady, to dyrektor lotniska
>za
>to odpowiada.
Odnajdzie ktos ten notam i przetlumaczy ?
Moze cos napisali o braku kontroli :-)
Dyrektor tak sobie odpowiada, bo co - nawet jak sie Ziobro uprze, to
prezydent ulaskawi :-)
Za to bedzie odpowiadal, jak samolot nie wystartuje :-)
Tak czy inaczej - cos tam chyba bylo nie tak, skoro KBWL rozpatruje
sprawe ...
J.
-
93. Data: 2020-08-11 21:11:57
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5f32ea98$0$560$6...@n...neostrada.
pl...
Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości grup
W dniu 11.08.2020 o 16:45, J.F. pisze:
>> Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny,
>> zeby nikt w przestrzen nie wlatywal ?
>>Tylko, że jeśli otworzyli lotnisko bez obsady, to dyrektor lotniska
>>za to odpowiada.
>Odnajdzie ktos ten notam i przetlumaczy ?
>Moze cos napisali o braku kontroli :-)
No i znalazlem
E2581/20 NOTAMN
Q) EPWW/QFAAH/IV/NBO/A /000/999/5208N01548E005
A) EPZG B) 2007022004 C) 2007022030
E) AERODROME HR OF SER ON JUL 02 EXTENDED TILL 2030.
E2582/20 NOTAMN
Q) EPWW/QFFCH/IV/NBO/A /000/999/5208N01548E005
A) EPZG B) 2007022006 C) 2007022030
E) AD CATEGORY FOR FIRE FIGHTING CHG TO CAT 5 (ICAO).
E2564/20 NOTAMN
Q) EPWW/QFFCH/IV/NBO/A /000/999/5208N01548E005
A) EPZG B) 2007011300 C) 2007011600
E) AD CATEGORY FOR FIRE FIGHTING CHG TO CAT 2 (ICAO).
J.
-
94. Data: 2020-08-11 21:37:03
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 11.08.2020 o 20:59, J.F. pisze:
> Tak czy inaczej - cos tam chyba bylo nie tak, skoro KBWL rozpatruje
> sprawe
Niekoniecznie. Może muszą, jeśli wpłynęło zawiadomienie.
--
Robert Tomasik
-
95. Data: 2020-08-11 22:00:10
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Robert Tomasik" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:5f32f35f$0$31099$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 11.08.2020 o 20:59, J.F. pisze:
>> Tak czy inaczej - cos tam chyba bylo nie tak, skoro KBWL rozpatruje
>> sprawe
>Niekoniecznie. Może muszą, jeśli wpłynęło zawiadomienie.
Skoro wplynelo, to chyba byly podstawy ?
To bylo zawiadomienie z LOT, a nie jakiegos dyzurnego polityka ...
J.
-
96. Data: 2020-08-12 01:40:57
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: Silver Dream ! <s...@n...net>
On 11/08/2020 14:11, Robert Tomasik wrote:
> W dniu 11.08.2020 o 02:49, Silver Dream ! pisze:
>
>>>> Problem, że pilot tego samolotu nie powinien był znaleźć się w
>>>> takiej sytuacji.
>>> Moim zdaniem samolot powinien poczekać na otwarcie lotniska.
>> To i poczekał. Wystartował dopiero kiedy czas pracy lotniska został
>> zmodyfikowany.
>
> Jeśli czas pracy lotniska został przedłużony, to moim zdaniem tam
> powinna być obsada. Czyli powinien być ktoś na wieży. Ktoś przedłużył
> czas pracy lotniska bez kontrolera?
Tak wynika. Lotnisko było czynne, więc można było na nim wykonywać
operacje. Nie było służby kontroli lotów czyli funkcjonowało jak takie
lepsze lotnisko aeroklubowe.
> Sprostuj, jeśli się mylę, ale
> lotnisko ma regulamin. Nie ma tak, że zgodę na start na czynnym lotnisku
> może wydać jakakolwiek osoba. To musi być kontroler. Informacja o
> uruchomieniu lotniska stanowi - moim zdaniem - jednocześnie deklarację,
> że zapewniamy pracę zgodną z regulaminem.
Przecież cały czas powtarzam(y) - lotnisko było czynne (z krótką
przerwą) ale niekontrolowane. To są dwie różne rzeczy. Kontroler
zakończył zmianę i nie miał prawa jej sobie przedłużyć.
> Teraz dalsza sprawa. Czy kapitan samolotu wie z kim rozmawia?
Zazwyczaj tak. Niekoniecznie personalnie ale funkcyjnie (TOWER,
DELIVERY, GROUND, APPROACH itd.)
> Bo albo
> świadomie przyjął zgodę na start od osoby nieuprawnionej,
Przecież cały czas powtarzam(y): na lotnisku niekontrolowanym nie wydaje
się zgody na start.
> albo ktoś pod
> uprawnionego się podszył. Tu już trzeba by znać szczegóły, a nie opierać
> się na dziennikarzach. No chyba, że każdy sobie taką zgodę wydać może.
Dowódca nie potrzebował zgody na start w przestrzeni niekontrolowanej.
> Radiotelefony pracujące w paśmie lotniczym, to nie jest "technologia
> NASA" i nawet taksówkarz może wydać teoretycznie zgodę na start samolotu.
Teoretycznie taksówkarz może kupić radiotelefon na pasmo lotnicze ale
aby go móc do czegokolwiek używać musi mieć uprawnienia. Używanie (w
sensie emisji) do czegokolwiek bez uprawnień, nie mówiąc już o udawaniu
służby kontroli lotów jest karalne.
-
97. Data: 2020-08-12 01:43:30
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: Silver Dream ! <s...@n...net>
On 11/08/2020 16:45, J.F. wrote:
> Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny, zeby
> nikt w przestrzen nie wlatywal ?
Żeby można było na nim legalnie wykonać operację lotniczą (rzeczony start).
-
98. Data: 2020-08-12 12:30:52
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>
W dniu 12.08.2020 o 01:40, Silver Dream ! pisze:
Czyli reasumując dziennikarze po raz kolejny rozpętali burzę. Samolot
mógł wystartować. Nie powinien, jako wiozący Prezydenta RP znaleźć się w
przestrzeni niekontrolowanej, ale z punktu widzenia prawa lotniczego
działał legalnie. Naruszono tylko jakieś wewnętrzne procedury.
--
Robert Tomasik
-
99. Data: 2020-08-12 21:33:57
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: Silver Dream ! <s...@n...net>
On 12/08/2020 12:30, Robert Tomasik wrote:
> W dniu 12.08.2020 o 01:40, Silver Dream ! pisze:
>
> Czyli reasumując dziennikarze po raz kolejny rozpętali burzę. Samolot
> mógł wystartować. Nie powinien, jako wiozący Prezydenta RP znaleźć się w
> przestrzeni niekontrolowanej, ale z punktu widzenia prawa lotniczego
> działał legalnie.
Takie jest moje rozumienie sytuacji.
> Naruszono tylko jakieś wewnętrzne procedury.
Przy czym z drugiej strony ,,jakieś wewnętrzne procedury" wydaje mi się
zaniżaniem rangi tego co się wydarzyło. Ten samolot nie powinien był
znaleźć się w przestrzeni niekontrolowanej nawet jeżeli nie jest to
naruszeniem prawa lotniczego per se. Oprócz tego był jeszcze przedział
czasowy ,,czeski film" pomiędzy zamknięciem lotniska a ponownym jego
otwarciem poprzez NOTAM bez żadnego wyprzedzenia. Pewnie znalazłoby się
coś jeszcze. Np. pojawia się pytanie (nie znam odpowiedzi - możliwe, że
jest pozytywna) czy samolot lecąc w klasie G na pewno stosował się do
obowiązującego w niej ograniczenia prędkości czy leciał ,,jak zwykle". I
pewnie jeszcze wiele innych, których by nie było gdyby planowanie było
poprawne i uwzględniało fakt zamknięcia lotniska (i zakończenie służby
kontroli lotów) o godzinie 2000Z.
-
100. Data: 2020-08-13 08:54:17
Temat: Re: zmieścisz się, śmiało
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Wed, 12 Aug 2020 01:43:30 +0200, Silver Dream ! napisał(a):
> On 11/08/2020 16:45, J.F. wrote:
>
>> Przy czym jak rozumiem to "otwarcie lotniska" to wybieg taktyczny, zeby
>> nikt w przestrzen nie wlatywal ?
>
> Żeby można było na nim legalnie wykonać operację lotniczą (rzeczony start).
A jak jest z malymi aeroklubowymi ?
Sa otwarte caly czas, mimo, ze nikogo tam nie ma ?
J.