  • 1. Data: 2005-09-28 16:50:55
    Temat: zastrzezenia w akcie notarialnym
    Od: "dziwne_warunki" <s...@p...pl>

    Witam,
    sprzedaje kawalek gruntu ktorego jestem wlascicielem.
    Kupujacy w umowie przedwstepnej chce zawrzec pewne dyskusyjne zapisy.
    Zrozumiale jest ze kazdy stara sie zabezpieczyc swoje interesy, ale ...
    Co sadzicie o klauzulach jak:
    "wada ukryta nietruchomosci"
    "w przypadku istnienia podmiotow uprawnionych do pierwokupu"
    "w przypadku ujawnienia zmian w planie zagospodarowania przestrzennego"
    itp.
    Generalnie nie mam nic do ukrycia, ale nie moge odpowiadac za zmiane planu
    zagospodarowania przestrzennego w kraju za 10 lat!!!
    Co ciekawe nieznany ma byc docelowy kupujacy - ma to byc rodzaj "opcji"
    wskazujacej na dowolna osobe jako uprawniona do zawarcia umowy ostatecznej -
    to mnie jakos specjalnie nie martwi, ale tez nieladnie pachnie.
    Opcje z podejrzeniem ze kupuje sasiad (i ukrywa tozsamosc bym nie podniosl
    ceny)znam, wiec o tym nie piszcie ;-))))
    Ciekaw jestem Waszych opinii...

  • 2. Data: 2005-09-28 21:27:43
    Temat: Re: zastrzezenia w akcie notarialnym
    Od: "XYZ" <s...@o...pl>

> [...]
    > Kupujacy w umowie przedwstepnej chce zawrzec pewne dyskusyjne zapisy.
    > Zrozumiale jest ze kazdy stara sie zabezpieczyc swoje interesy, ale ...

    A jaką grunt może mieć wadę ukrytą? Zanieczyszczenia ziemi, wód gruntowych,
    zakopane odpady? Trochę bez sensu. Oczywiście jezeli nieruchomośc ma ukrytą
    "wadę prawną" - obciążona hipoteka taki zapis nie uchroni Cie przed zwrotnym
    roszczeniem kupujacego z tego tytułu, że musiał hipoteke spłacić lub np.
    komornik mu nieruchomość zlicytował.

    > "w przypadku istnienia podmiotow uprawnionych do pierwokupu"

    Niech będzie. Dla Ciebie bez znaczenia, jak się taki organ uprawniony do
    pierwokupu znajdzie i tak musi Ci zapłacić cenę z umowy przedwstepnej z
    kupujacym. Przeczytaj jednak cały paragraf, co ma być w przypadku gdy
    podmiot uprawniony do pierwokupu się znajdzie? jakaś kara umowna?

> [...]
    > Generalnie nie mam nic do ukrycia, ale nie moge odpowiadac za zmiane planu
    > zagospodarowania przestrzennego w kraju za 10 lat!!!

    Pewnie znów jakaś kara umowna? Kupujacy zna plan zagospodarowania na dzień
    dzisiejszy? A może planu nie ma i kupujący chce się zabezpieczyć, gdyby
    powstał niekorzystny dla niego? Niech wyraźnie w umowie oświadczy że z
    planem się zapozna, a jezeli nie ma planu sprawdź czy nie ma studiów
    uwarunkowań i zagospodarowania terenu, ew decyzji o warunkach zabudowy. A
    zresztą co to za grunt - rolny, lesny, budowlany, działka siedliskowa?