  • 11. Data: 2007-05-19 22:10:00
    Temat: Re: zastrzec zdjecie?
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 19.05.2007 Robert Tomasik <r...@g...pl> napisał/a:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    > wiadomości news:gj64i4-vm1.ln1@ziutka.router...
    > Napis jednoznacznie wskazuje właściciela praw autorskich. W wypadku gazetki
    > szkolnej ktoś może dojść do wniosku, że prawa te przysługują szkole i
    > załóżmy za rok zdajecie wywiesić na gazetce szkolnej. Teoretycznie

    To ten ktoś może mieć kłopoty.

    > oczywiście powinien uzyskać zgodę autora, ale bez tego (C) ciężko mu będzie
    > autora znaleźć. Co więcej, skoro zdajecie będzie w gazetce, to uzna, ze
    > gazetka szkolna, więc i prawa przynależą szkole. Reasumując w tym

    To juz problem tej osoby.

    > szczególnym wypadku, wobec faktu, że prawa autor zdjęcia pragnie zachować
    > autorskie prawa majątkowe przy sobie i ograniczyć zgodę do publikacji do
    > tego jednego numeru gazetki, umieszczenie wizy jednoznacznie o tym
    > informującej uważam za zasadne. Vide praktyka stosownych podpisów na
    > zdjęciach w gazetach.

    Ale Robert, to o czym napisałeś sprowadza się do tego o czym ja napisałem
    - zmniejszenie prawdopodobieństwa naduzycia. W najmniejszym stopniu nie
    ułatwi to dochodzenia roszczeń.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2007-05-19 22:21:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:o694i4-902.ln1@ziutka.router...

    > Ale Robert, to o czym napisałeś sprowadza się do tego o czym ja napisałem
    > - zmniejszenie prawdopodobieństwa naduzycia. W najmniejszym stopniu nie
    > ułatwi to dochodzenia roszczeń.

    Nie zgodzę się z Tobą. W wypadku gazetki szkolnej i zdjęcia wykonanego
    przez ucznia tej szkoły z łatwością ktoś może przyjąć, że autorskie prawa
    majątkowe należą do szkoły.

  • 13. Data: 2007-05-19 23:07:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > Nie zgodzę się z Tobą. W wypadku gazetki szkolnej i zdjęcia wykonanego
    > przez ucznia tej szkoły z łatwością ktoś może przyjąć, że autorskie prawa

    Ale co to ma za znaczenie przy dochodzeniu roszczeń?
    Ustawa w żaden sposób nie różnicuje przypadku gdy ktoś nieświadomie
    naruszył prawo autorskie od świadomego naruszenia, dlatego nie ma
    najmniejszego znaczenia co kto sobie pomyślał w kwestii właśności
    autorskich praw majątkowych. Autor zdjęcia będzie miał roszczenie o to i o
    tamto, w stosunku do osoby/instytucji która naruszyła jego prawa bez
    względu na przekonania tej osoby co do właściciela praw majatkowych.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2007-05-19 23:47:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w
    wiadomości news:cjc4i4-5h2.ln1@ziutka.router...

    > Ale co to ma za znaczenie przy dochodzeniu roszczeń?

    Znaczenie ma kardynalne. Z braku odmiennego zastrzeżenia szkoła może
    wywieść, ze skoro uczeń zdjęcie umieścił w gazetce, to przekazał jej
    autorskie prawa majątkowe. Coś a'la prawa autorskie pracownika w
    odniesieniu do dzieła wytworzonego w związku z zatrudnieniem.

  • 15. Data: 2007-05-20 00:06:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]
    > autorskie prawa majątkowe. Coś a'la prawa autorskie pracownika w
    > odniesieniu do dzieła wytworzonego w związku z zatrudnieniem.

    Nie wiem na jakiej podstawie szkoła może coś takiego wywieść. Albo
    przyjmujemy, że jest jak z pracownikami (w co wątpię) a wtedy żaden (c) i
    tak autorowi nie pomoże albo, że nie jest, a wtedy wymagana jest forma
    pisemna.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2007-05-21 19:56:07
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > autorskie prawa majątkowe. Coś a'la prawa autorskie pracownika w
    > odniesieniu do dzieła wytworzonego w związku z zatrudnieniem.

    uczń nie jest pracownikiem szkoły...

  • 17. Data: 2007-05-21 20:16:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > uczeń nie jest pracownikiem szkoły...

    Nie jest. Student nie jest pracownikiem uczelni, a jego praca dyplomowa
    należy do uczelni. generalnie raczej masz rację, ale po co bez powodu
    generować problemy.

  • 18. Data: 2007-05-22 07:35:01
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Nie jest. Student nie jest pracownikiem uczelni, a jego praca dyplomowa
    > należy do uczelni. generalnie raczej masz rację, ale po co bez powodu
    > generować problemy.

    Praca dyplomowa studenta nie należy do uczelni, on ją "dobrowolnie"
    przekazuje :). Jeśli tego nie zrobi to nie zostanie dopuszczony do obrony.

    pozdr

    Radek

  • 19. Data: 2007-05-22 10:06:30
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Robert Tomasik wrote:

    > Nie jest. Student nie jest pracownikiem uczelni, a jego praca dyplomowa
    > należy do uczelni. generalnie raczej masz rację, ale po co bez powodu
    > generować problemy.

    Praca dyplomowa studenta należy (w sensie majątkowych praw autorskich,
    co do osobistych to nie ma wątpliwości) do studenta.
    Jedynie co uczelnia ma do pracy studenta, to *pierwszeństwo publikacji*
    (w ciągu 6 miesięcy od obrony).

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 20. Data: 2007-05-22 13:31:20
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Marek Dyjor napisał(a):

    > pisemnej, musi być pisemna

    Nie musi być w każdym przypadku, a jedynie w przypadku przeniesienia
    praw. W innych przypadkach, może być i ustna. To, że potem trudno tego
    dowieść przed sądem, jak się autor wyprze to inna sprawa.

    R.