  • 1. Data: 2003-05-22 02:59:33
    Temat: zarzad wlasnoscia wspolna
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Witam.

    Jest sobie nieruchomość (4 lokale) a więc w zasadzie stosuje się przepisy
    dotyczące współwłasności (KC). Wśród współwłaścicieli tej nieruchomości
    jedna osoba staje okoniem odmawiając uczestniczenia w jakichkolwiek
    czynnościach zmierzających do ustalenia zarządu nieruchomością wspólną.
    Powoli zaczyna to wyglądać tak, że trzeba się będzie zwrócić do sądu
    o ustanowienie zarządu (zarządcy) przymusowego. Pytanie: jeśli wszystko
    jest klarowne (tj sąd nie będzie miał wątpliwośći i nikt sie nie będzie
    odwoływał) to ile z grubsza trwa uzyskanie wyroku w takiej sprawie w
    dużym mieście?

    --
    Marcin

  • 2. Data: 2003-05-26 08:07:18
    Temat: Re: zarzad wlasnoscia wspolna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 May 2003, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    >+ czynnościach zmierzających do
    >+ ustalenia zarządu nieruchomością wspólną.
    *********************************

    A czy odmawia udziału w zarządzie bezpośrednim ?
    Bo "ustalanie zarządu" to może jest lekka przesada (IMO jest) i jeśli
    tylko odmawia "ustalenia zarządu" to być może ;) mu się nie dziwię.
    Podejmijcie decyzję (jakąkolwiek - pomalowanie drzwi wejściowych
    na przykład) i sprawdźcie czy zajmie stanowisko: jeśli tak (obojętnie
    czy stanowisko będzie "na tak" czy "na nie") to IMHO tylko jeśli
    sprzeciwi się czynnościom "koniecznym" (przeciekający dach, dla
    przykładu) ma sens iść do sądu. Powoływanie zarządcy... jak to
    mówią, "armata na wróble" ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (współudział w nieruchomości 'w zarządzie własnym', 1/4 właśnie)

  • 3. Data: 2003-05-27 03:34:03
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:

    > A czy odmawia udziału w zarządzie bezpośrednim ?

    Można tak to nazwać bo po prostu nie chce z nami tj resztą nawet spotkać
    się i pogadać :) Podejrzewamy że jej zachowanie wynika z chęci
    uniknięcia jakichkolwiek opłat bo ta osoba tam jeszcze fizycznie nie
    mieszka.

    > Bo "ustalanie zarządu" to może jest lekka przesada (IMO jest) i jeśli
    > tylko odmawia "ustalenia zarządu" to być może ;) mu się nie dziwię.

    Odmiawia - de facto odmawiała bo w końcu łaskawie podpisała o co nam
    chodziło jak się ktoś osobiście do niej pofatygował. Problem głownie
    polegał na tym, że do końca maja musieliśmy wybrać firmę administrująca
    dla wsólnoty, inaczej, w myśl umowy z deweloperem on by się tą
    administracją zajmował narzucając nam swoje niekoniecznie zachęcające
    stawki.

    > Podejmijcie decyzję (jakąkolwiek - pomalowanie drzwi wejściowych
    > na przykład) i sprawdźcie czy zajmie stanowisko: jeśli tak (obojętnie

    To jest nowiutka chałupa, jakbysmy coś pomalowali to pewnie mogłaby nas
    pozwać za szkodliwe gospodarowanie częścią wspólną :) Wspólnota z racji
    ustawy istnieje tylko 2 miesiące. Problem był z zatwierdzeniem firmy
    administrującej bo nikt z nas nie chce się tym bawić. Po przestudiowaniu
    Ustawy mam lekki mętlik bo niby z KC (wspólnota mała) wynika mi, że takie
    czynności jak zawieranie umów z dostawcami mediów to zarząd zwykły i można
    podjąć decyzję większością głosów słowem olać tę osobę, ale już nie wiem
    czy wybór administratora reprezentującego wspólnotę, zakładanie rachunku,
    regony i inne, dla wspólnoty nie wykraczają czasami poza zarząd zwykły.

> [...]
    > sprzeciwi się czynnościom "koniecznym" (przeciekający dach, dla
    > przykładu) ma sens iść do sądu. Powoływanie zarządcy... jak to

    Mozliwe. Przyznam że trochę chrzani mi sie terminologia, z tym, że ja
    wyobrażałem sobie to tak, że w skład zarządu wchodzi firma administrująca
    i ktoś ze wspólnoty.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2003-05-27 19:55:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 May 2003, Marcin Debowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ się i pogadać :) Podejrzewamy że jej zachowanie wynika z chęci
    >+ uniknięcia jakichkolwiek opłat bo ta osoba tam jeszcze fizycznie nie

    Jak nie wiadomo o co chodzi... ;)
    Ale BTW - gadać nie musi, grunt że podpisuje :)

> [...]
    >+ dla wsólnoty, inaczej, w myśl umowy z deweloperem on by się tą
    >+ administracją zajmował narzucając nam swoje niekoniecznie zachęcające

    Znaczy *nie mogliście* przejąć zarządu we własne ręce ? -:O !
    Czy:
    [...]
    >+ ustawy istnieje tylko 2 miesiące. Problem był z zatwierdzeniem firmy
    >+ administrującej bo nikt z nas nie chce się tym bawić.

    ....tylko nie chcecie ?

> [...]
    >+ regony i inne, dla wspólnoty nie wykraczają czasami poza zarząd zwykły.

    ...i może się skutecznie sprzeciwić.
    Prawdę mówiąc jakieś uporwnienia współwłaściciel ma (i nic w tym
    dziwnego), a że w ustawie zapisano że ma być "jednogłośnie"...

> [...]
    >+ wyobrażałem sobie to tak, że w skład zarządu wchodzi firma administrująca

    "Zarządcą" może być rzeczona "firma administrująca". Powierzacie
    mu zarząd zwykły i tyle. Ów "ktoś ze wspólnoty" ma *pracować*
    "u administratora" ? (wątpię czy o to chodziło :))
    Jeśli chodzi o prawo kontroli - to każdy ze współwłaścicieli je
    ma, jak na mój gust :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-05-29 03:06:13
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <P...@k...portezjan.
    zabrze.pl>, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Jak nie wiadomo o co chodzi... ;)
    > Ale BTW - gadać nie musi, grunt że podpisuje :)

    Sprecyzuję - unika kontaktów :)

    > Znaczy *nie mogliście* przejąć zarządu we własne ręce ? -:O !

    A do tego nie jest potrzebna w takiej sytuacji zgoda wszystkich
    właścicieli?

    > Czy:
    > [...]
    >
    > ....tylko nie chcecie ?

    Tzn? Teoretycznie możemy sami (jako wspólnota) pozawierać odpowiednie
    umowy z dostawcami mediów, wywózcami śmieci, płacić podatki etc, ale
    uważamy że lepiej aby zrobiła to za nas zewnętrzna firma. Czy czegoś nie
    zrozumiałem? :)

    > ...i może się skutecznie sprzeciwić.
    > Prawdę mówiąc jakieś uporwnienia współwłaściciel ma (i nic w tym
    > dziwnego), a że w ustawie zapisano że ma być "jednogłośnie"...

    Jednogłośnie w przypadku zarządu wykraczającego ponad zarząd zwykły. Z tym
    że w przypadku wspólnot małych w sumie mętlik jest jakby jeszce większy
    przez to odesłanie na samym początku do KC.

    > "Zarządcą" może być rzeczona "firma administrująca". Powierzacie
    > mu zarząd zwykły i tyle. Ów "ktoś ze wspólnoty" ma *pracować*
    > "u administratora" ? (wątpię czy o to chodziło :))

    Chodziło o to, żeby do podjęcia decyzji nawet w ramach zarządu zwykłego
    wymagana była zgoda przedstawiciela wspólnoty. Ale tak się zastanawiam czy
    to możliwe. Czy czasami nie byłaby to zmiana formy zarządu.

    > Jeśli chodzi o prawo kontroli - to każdy ze współwłaścicieli je
    > ma, jak na mój gust :)

    Na mój również :)

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2003-05-30 23:52:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 May 2003, Marcin Debowski wrote:

    >+ [...] Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ A do tego nie jest potrzebna w takiej sytuacji zgoda wszystkich

    Zadajesz kłopotliwe pytania :]
    Nie wiem co powiedzieć, bo niby decyzje "niezwykłe" :) muszą
    być podjęte jednomyślnie. Ale sądzę że do zarządu to właściciel
    (współ) ma prawo: znaczy, nawet jeśliby zgodził się na zarząd
    przez firmę obcą to ma prawo powiedzieć "ale dalej nie" !
    Chyba trzeba przepisy jeszcze raz przeczytać :[
    [...]
    >+ > ....tylko nie chcecie ?
    >+
    >+ Tzn? Teoretycznie możemy sami (jako wspólnota) pozawierać odpowiednie
    >+ umowy z dostawcami mediów, wywózcami śmieci, płacić podatki etc,

    A to ostatnie zależy - czy wspólnota ma przychody :)

    >+ ale
    >+ uważamy że lepiej aby zrobiła to za nas zewnętrzna firma.
    >+ Czy czegoś nie zrozumiałem? :)

    Ja już zrozumiałem :)
    Proste: ileś owa zewnętrzna firma bierze. Znaczy - waszym
    zdaniem dostatecznie mało :)
    [...]
    >+ Jednogłośnie w przypadku zarządu wykraczającego ponad zarząd zwykły. Z tym
    >+ że w przypadku wspólnot małych w sumie mętlik jest jakby jeszce większy
    >+ przez to odesłanie na samym początku do KC.

    Mhm. Dlatego wydaje mi się że prawo do zarządu "niezwykłego" (ciekawe,
    czy zaraz mnie ktoś poprawi ;)) jest nieodbieralne :) - znaczy,
    że IMHO współwłaściciel może zawsze zażądać bezpośredniego
    uczestnictwa. Razem z zarządcą wybranym przez resztę :|
    Mogę się mylić, oczywiście :)
    [...]
> [...]
    >+ wymagana była zgoda przedstawiciela wspólnoty. Ale tak się zastanawiam czy
    >+ to możliwe. Czy czasami nie byłaby to zmiana formy zarządu.

    Chyba nie: w końcu możecie od zarządcy zażądać potwierdzania
    *każdej* decyzji, określając że wszystko wykracza poza zarząd
    zwykły: z braku opisu w ustawie obowiązuje regulamin a dopiero
    jak go brak (lub "nie obejmuje" danego zdarzenia) - zdrowy
    rozsądek. IMHO i AFAIK, oczywiście :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-06-01 01:17:56
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <P...@k...portezjan.
> [...]
    > przez firmę obcą to ma prawo powiedzieć "ale dalej nie" !
    > Chyba trzeba przepisy jeszcze raz przeczytać :[

    Ja jestem w miarę na swieżo po lekturze i mam spory mętlik.

    > A to ostatnie zależy - czy wspólnota ma przychody :)

    No racja, racja, ale ta nasz nie ma i pewnie mieć nie będzie :)

    > Ja już zrozumiałem :)
    > Proste: ileś owa zewnętrzna firma bierze. Znaczy - waszym
    > zdaniem dostatecznie mało :)

    Dokładnie tak :) Ponadto sprawdziła się już w bezpośredniej okolicy. Nawet
    nam odśnieżali chodnik przed chałupą mimo że nie musieli. Jak tu się nie
    ugiąć pod takim czarem? :)

> [...]
    > że IMHO współwłaściciel może zawsze zażądać bezpośredniego
    > uczestnictwa. Razem z zarządcą wybranym przez resztę :|

    No zgadzam się w moim odczuciu z powyższym :) ale dla mnie podstawowym
    problemem jest szczegółowe odróżnianie zwykłego od niezywkłego, bo o ile w
    sprawach większego kalibru nie ma problemu, to np. właśnie wybór zarządu
    wspólnoty nie wiem pod jaką kategorię podpada.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2003-06-02 22:55:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 Jun 2003, Marcin Debowski wrote:
    [...moje...]
    >+ > Chyba trzeba przepisy jeszcze raz przeczytać :[
    >+
    >+ Ja jestem w miarę na swieżo po lekturze i mam spory mętlik.

    Nic dziwnego :[

> [...]
    >+
    >+ No racja, racja, ale ta nasz nie ma i pewnie mieć nie będzie :)

    No to ja się czepiam: skąd niby podatki ?
    Zdroworozsądkowa interpretacja została mi ustnie potwierdzona
    (wiem, wiem, wartość ustnej odpowiedzi...) w US - "u mnie"
    unikają nadawania NIPów takim podmiotom.
    Ze śmieciami, wodociągami itp. umowy mamy pozawierane jako
    współwłaściciele właśnie, nawet jeśli faktura jest jedna
    i "przychodzi" na jedno nazwisko.
    Dzięki temu nie ma konieczności (IMO & AFAIK) kombinowania
    z refakturowaniem, rozliczania VATu wte i wewte... A jak
    odbiorcą będzie wpólnota - to musi to (AFAIK) robić.

> [...]
    >+ nam odśnieżali chodnik przed chałupą mimo że nie musieli. Jak tu się nie

    A to przyjąłem :)
    [...]
> [...]
    >+ sprawach większego kalibru nie ma problemu, to np. właśnie wybór zarządu
    >+ wspólnoty nie wiem pod jaką kategorię podpada.

    Ponawiając że "mogę się mylić" - uznam, że skoro odesłanie jest
    do KC i zgadzamy się w kwestii możliwości pozostawienia sobie
    prawa "osobistego" zarządzania (tj. dana osoba sama *chce*
    brać udział w podejmowaniu *wszystkich* decyzji), to można
    powiedzieć że zarządca wybrany przez resztę będzie pełnomocnikiem
    reszty współwłaścicieli w zakresie zarządu zwykłego :]
    IMHO problemem jest wtedy ustalenie regulaminu - żeby ograniczyć
    ilość zdarzeń problematycznych do sklasyfikowania w podziale
    "zarząd zwykły"/'wykraczające poza zarząd zwykły".

    Oczywiście problem że dana osoba może blokować większość
    decyzji (na bazie wymogu jednogłośnej decyzji współwłaścicieli)
    to już "insza inszość" :(
    Niezależna zresztą czy zarząd będzie "faktycznie własny" czy typu
    "zarządca w imieniu czterech i jeden współwłaściciel osobiście" !
    IMHO oczywiście :)

    A bazując na punkcie w którym zgodziliśmy się - że prawo
    do "osobistego" zarządu w małej wspólnoscie wygląda na
    nieodbieralne - to najwyraźnie nie da się (również
    sądowo) zmusić danego współwłaściciela do tego żeby
    przekazał *własne* prawa i obowiązki (np. dbałość
    o utrzymanie w porządku) na zarządcę.
    Znaczy: zarządcy *on* płacił nie będzie; jak go zmusicie
    żeby np. poodśnieżał "w swojej kolejce" to już nie wiem :[

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-06-03 04:25:42
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <P...@k...portezjan.
> [...]
    > (wiem, wiem, wartość ustnej odpowiedzi...) w US - "u mnie"
    > unikają nadawania NIPów takim podmiotom.

    Domniemuję że rutyna firm administrujących. A może nie tyle rutyna co
    unifikacja procedur postępowania i przyjęcie założenia że lepiej coś
    zainicjować o charakterze bardziej uniwersalnym niż później reinicjować
    raz jeszcze gdy nagle pojawi się możliwość czerpania zysków.

> [...]
    > z refakturowaniem, rozliczania VATu wte i wewte... A jak
    > odbiorcą będzie wpólnota - to musi to (AFAIK) robić.

    Za to powyższe to zrzucamy odpowiedzialność cywilno-prawną w umowie z
    administratorem :)

> [...]
    > powiedzieć że zarządca wybrany przez resztę będzie pełnomocnikiem
    > reszty współwłaścicieli w zakresie zarządu zwykłego :]

    możemy :)

    > IMHO problemem jest wtedy ustalenie regulaminu - żeby ograniczyć
    > ilość zdarzeń problematycznych do sklasyfikowania w podziale
    > "zarząd zwykły"/'wykraczające poza zarząd zwykły".

    No tak, tylko wiesz jak wyglada praktyka... pewnie w 95% jest tak jak z
    czytaniem umów.

> [...]
    > sądowo) zmusić danego współwłaściciela do tego żeby
    > przekazał *własne* prawa i obowiązki (np. dbałość

    No ale co w takim razie zrobić z art. 203?

    > Znaczy: zarządcy *on* płacił nie będzie; jak go zmusicie
    > żeby np. poodśnieżał "w swojej kolejce" to już nie wiem :[

    Najpierw art 203 :)

    Marcin