  • 11. Data: 2008-09-21 17:07:41
    Temat: Re: zapis testamentu
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Sep 20, 11:26 pm, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    wrote:

    >   Dobrze piszę? ;)

    Źle. Art 991 § 2 KC:
    Jeżeli uprawniony nie otrzymał należnego mu zachowku bądź w postaci
    uczynionej przez spadkodawcę darowizny, bądź w postaci powołania do
    spadku, bądź w postaci zapisu, przysługuje mu przeciwko spadkobiercy
    roszczenie o zapłatę sumy pieniężnej potrzebnej do pokrycia zachowku
    albo do jego uzupełnienia.

    Tak więc to co dostanie jako zapis wlicza mu się do zachowku.

  • 12. Data: 2008-09-21 18:07:27
    Od: Bogdan Kwietniak <d...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Cóż, można zostawić dziedziczenie ustawowe - wtedy ten małoletni też
    > otrzymałby swój udział w tym znacznym majątku.
    >
    > A nawet w przypadku zapisania wszystkiego jednemu, reszcie spadkobierców
    > należy się zachowek (50% tego, co by normalnie odziedziczyli minus
    > darowizny; choć w tym przypadku jeśli nadal byłby małoletni i należy się
    > 2/3 tego, co by normalnie odziedziczył).

    I dlatego uważam, że polskie prawo spadkowe jest do bani. Dzień przed
    śmiercią mogę przekazać co chcę komukolwiek, a po śmierci raptem mogę
    składać co najwyżej życzenia, komu chciałbym co przekazać.

    BogdanKa

  • 13. Data: 2008-09-22 01:36:11
    Od: witek7205 <w...@g...pl.invalid>

    Bogdan Kwietniak wrote:

    > I dlatego uważam, że polskie prawo spadkowe jest do bani. Dzień przed
    > śmiercią mogę przekazać co chcę komukolwiek, a po śmierci raptem mogę
    > składać co najwyżej życzenia, komu chciałbym co przekazać.

    a co chciales przez to napisac?

  • 14. Data: 2008-09-22 20:12:31
    Od: Bogdan Kwietniak <d...@p...onet.pl>

    witek7205 pisze:

    > a co chciales przez to napisac?

    Dokładnie to co napisałem: że de facto nie możesz rozporządzać swoim
    majątkiem po śmierci, gdyż każdemu przysługuje zachowek.
    Który nie ma zastosowania do jakichkolwiek działań podejmowanych za życia.
    Interesująco na przykład przedstawia się sytuacja:
    w poniedziałek podpisuję umowę darowizny domu na obcą osobę z datą
    wykonania na środę, a we wtorek ginę w wypadku. Czy umowa jest ważna?
    Jeśli tak to czym różni się od dyspozycji testamentowej. Poza tym, że w
    przypadku testamentu ta osoba musi spłacić członków rodziny.

    BogdanKa

  • 15. Data: 2008-09-22 20:26:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Bogdan Kwietniak <d...@p...onet.pl> writes:

    > Dokładnie to co napisałem: że de facto nie możesz rozporządzać swoim
    > majątkiem po śmierci, gdyż każdemu przysługuje zachowek.
    > Który nie ma zastosowania do jakichkolwiek działań podejmowanych za życia.

    Owszem, ma.

> [...]
    > Jeśli tak to czym różni się od dyspozycji testamentowej. Poza tym, że
    > w przypadku testamentu ta osoba musi spłacić członków rodziny.

    Pod tym względem się nie różni, bo zachowek należy się tak samo - art.
    993 i następne kc.

    MJ

  • 16. Data: 2008-09-22 21:05:16
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Sep 22, 10:12 pm, Bogdan Kwietniak <d...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > Jeśli tak to czym różni się od dyspozycji testamentowej. Poza tym, że w
    > przypadku testamentu ta osoba musi spłacić członków rodziny.

    Darowizna nie chroni przed zachowkiem. Art. 1000. § 1 KC:

    Jeżeli uprawniony nie może otrzymać od spadkobiercy należnego mu
    zachowku, może on żądać od osoby, która otrzymała od spadkodawcy
    darowiznę doliczoną do spadku, sumy pieniężnej potrzebnej do
    uzupełnienia zachowku. Jednakże obdarowany jest obowiązany do zapłaty
    powyższej sumy tylko w granicach wzbogacenia będącego skutkiem
    darowizny.

  • 17. Data: 2008-09-22 22:32:45
    Temat: Re: zapis testament
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Bogdan Kwietniak wrote:

    > Dokładnie to co napisałem: że de facto nie możesz rozporządzać swoim
    > majątkiem po śmierci, gdyż każdemu przysługuje zachowek.

    przed śmercią też.

    > Który nie ma zastosowania do jakichkolwiek działań podejmowanych za życia.

    j.w.
    ma.

    > Interesująco na przykład przedstawia się sytuacja:
    > w poniedziałek podpisuję umowę darowizny domu na obcą osobę z datą
    > wykonania na środę, a we wtorek ginę w wypadku. Czy umowa jest ważna?

    co to jest umowa darowizny domu z datą wykonania?
    pierwsze słyszę.
    Albo podpisałeś umowę darowizny u notariusza i jest już po rybkach,
    albo nic nie podpisałeś, bo musi miech formę notarialną, czyli jesteśmy
    w punkcie pierwszy,

    A wracając do tematu, i tak obdarowany zapłaci zachowek.

  • 18. Data: 2008-09-25 09:12:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 21 Sep 2008, Bogdan Kwietniak wrote:

    > I dlatego uważam, że polskie prawo spadkowe jest do bani. Dzień przed
    > śmiercią mogę przekazać co chcę komukolwiek

    Co nie oznacza, że pozostaje to bez wpływu na to, co ew. otrzymał*by*
    po śmierci.
    Po polsku - darowizny dolicza się do udziału w spadku.
    Czyli jeśli obdarowany jest spadkobiercą, to z reszty spadku dostanie
    automatycznie mniej. Albo będzie musiał innym zapłacić zachowek.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-09-25 09:15:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Sep 2008, witek wrote:

    > co to jest umowa darowizny domu z datą wykonania?

    No tu nie mam pytań ;)

    > A wracając do tematu, i tak obdarowany zapłaci zachowek.

    A w jaki sposób darowizna dokonana "na obcą osobę", jak mniemam chodziło
    o to że NIE ujętą w testamencie, jest "doliczana do spadku"?

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2008-09-25 09:23:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Sep 2008, Paweł Marcisz wrote:

    > Darowizna nie chroni przed zachowkiem.

    IMO nadinterpretujesz. Mowa o "osobie obcej", która dostała SAMĄ
    darowiznę, w porównaniu do "osoby obcej" która ujętą w testamencie.
    Ale ROZŁĄCZNIE, przez porównanie "albo-albo".
    Bogdan porównuje człowieka który dostał dom w darowiźnie (bez
    udziału w testamencie) z człowiekiem który w bardzo podobnym
    przypadku dostaje dom zapisem testamentowym (bez żadnej darowizny).

> [...]
    > zachowku, może on żądać od osoby, która otrzymała od spadkodawcy
    > darowiznę doliczoną do spadku, sumy pieniężnej potrzebnej do
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Abstrahując od sprawy "darowizny przyszłej", to spytam co
    uchyla działanie art.994:
    _117.html
    +++
    Art. 994
    § 1. Przy obliczaniu zachowku nie dolicza się do spadku drobnych darowizn,
    zwyczajowo w danych stosunkach przyjętych, ani dokonanych przed więcej
    niż dziesięciu laty, liczšc wstecz od otwarcia spadku,
    darowizn na rzecz osób
    nie będšcych spadkobiercami albo uprawnionymi do zachowku.
    ^^^^^^
    ---

    ...bo jak na mój gust domniemanie, że kiedy Paweł pisze o "osobie
    obcej" to może mieć na myśli spadkobiercę chyba jest nadmierne? ;)

    > uzupełnienia zachowku. Jednakże obdarowany jest obowiązany do zapłaty
    > powyższej sumy tylko w granicach wzbogacenia będącego skutkiem
    > darowizny.

    Ale *tylko wtedy*, jeśli *sam* jest spadkobiercą!

    pzdr, Gotfryd