  • 21. Data: 2003-11-27 12:49:42
    Temat: Re: zakaz wychodzenia ze s zkołu (może trochę głupie;)
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Roman G." <r...@g...pl> popełnił 26 lis 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:bq22e6$i24$1@inews.gazeta.pl:

    > PS. Nie pracuję w szkole.
    Hmm, Zakład poprawczy?

    --
    pozdro
    poreba

  • 22. Data: 2003-11-27 21:22:41
    Temat: Re: [OT] Re: zakaz wychodzenia ze szkołu (może trochę głupie;) [długie]
    Od: "Cheniu" <o...@m...com>

    NoMAD napisał:
> [...]
    > byla kara pozbawienia wolnosci. Przestepstwo to z czasem stalo sie
    > plaga. [...] Kare zaostrzono przewidujac k. smierci.
    > Skutek?
    > Ano taki ze zwiekszyla sie liczba morderstw popelnianych w zwiazku z
    > gwaltem. "Nieoczekiwanie" zauwazono ze przestepcy ktorzy popelnili
    > gwalt i grozila im w razie schwytania k. smierci celowo mordowali
    > ofiary zmniejszajac tym samym prawdopodobienstwo ich schwytania. Bo
    > przeciez co za roznica jak i tak dostawali "czape".
    > Wniosek - zaostrzenie czy tez surowosc kary moze paradoksalnie

    Interesujący przykład. Aż dziw bierze, ze w latach 80-tych w Rumunii była KŚ
    za gwałt. Ale ten przykład w żaden sposób nie przekonuje mnie do
    dyskutowanej tezy. :P

    Po pierwsze należy zwrócić uwagę, że nie ma w nim nic na temat skuteczności
    więc nie ma on związku z tezą gdzie jest opozycja surowość - nieuchronność.

    Po drugie w przykładzie mamy do czynienia z trzema
    przestępstwami: a) gwałtem b) zabójstwem i c) zabójstwem na tle seksualnym.
    Zaostrzono karę za przestępstwo a). Pytanie czy spadła liczba przestępstw
    typu a)? Brak w przykładzie odpowiedzi, ale ponieważ wprost tego nie
    powiedziano to wniosek, że spadła. Czyli surowsza kara - mniejsza
    przestępczość.

    Po trzecie przykład ten wskazuje na to, że zmiana prawa nie została
    odpowiednio zbilansowana. Gdyby tak np. skierowano wszystkie siły tylko na
    przestępstwa typu a) - czyli tu wzrosłaby wykrywalność (bo np. przeniesiono
    by wszystkich policjantów z wydziału zabójstw a dział zlikwidowano) to
    pewnie
    wzrosłaby liczba przestępstw c). Przykład NoMADa można jeszcze przegiąć. Np.

    jeśli za pobicie byłaby kara 1 roku pozbawienia wolności (pw) a za pobicie
    ze skutkiem śmiertelnym 5 lat pw, a potem by zaostrzono karę za pobicie do
    10 lat zostawiając 5 lat za "pobicie ze skutkiem" to też by "było
    śmiesznie". Czy to by dowodziło, że kara jest nieskuteczna?

    Żeby się zbyt nie rozpisywać to już kończę :). Ale mam pytanie. Kierowanie
    samochodem "pod wpływem" stało się przestępstwem i zaostrzono sankcję. Czy
    ktoś może dysponuje danymi ile było tych wykroczeń/przestępstw kiedyś a
    teraz (ewentualnie jak się kształtował trend)?

    Cheniu

  • 23. Data: 2003-11-28 16:52:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Standard wykładów prawa karnego, tylko czy prawdziwy ?

    Raczej chyba kryminologii. No przynajmniej ja to akurat tam zasłyszałem. A
    czy parwdziwy? Zobacz, jak działa fotoradar umieszczony w znanym
    kierowcdom miejscu. Wszak za pprzekroczenie prędkości grozi conajwyżej
    grzywna.

> [...]
    upomnienia,,
    > wyrzucenie ze szkoły, w dalszej kolejności jakieś zamnięte placówki
    itp.)to juz
    > zupełnie inna bajka. Nie można człowieka zamknąć w szkole i kazać mu tam
    > siedzieć skoro nie chce/nie może itp. Można oczywiście wprowadzić taki
    zakaz
    > ale nie wolno zamknąć drzwi na klucz (i innych "wyjść")i to nie tylko ze
    > względów BHP. Pomijam ekstremę w postaci przymusu bezpośredniego w celu
    > przymuszenia do wykonania obowiązku szkolnego. Ale to zupełnie inna
    bajka.

    Skrajne, bo coś nie wierzę, by ktokolwiek w normalnych warunkach siłą go
    tam trzymał.

    > To nie prościej od razu rozstrzelać ? Brawo - pozbawić wolności bo palą
    > niszczą krzaki. Nie spodziewałem się :( serio.

    A czy ja napisałem, że uważam to za dobre. Po prostu wiem jakie są
    argumentacje. Szkoła woli zabronić uczniom wychodzenia, niż co chwilę
    robić polowanie na czarownice i poszukiwać winnych dewastacji, bo to
    narusza wizerunek szkoły. No i dyrektor ma kłopot.

    > Pod warunkiem ścisłego określenia przyczyn uzasadniających. A lepiej nie
    > uzasadniających

    Ściśle się nie da. Życie jest zbyt skomplikowane. U mnie w szkole było coś
    takiego jak komisja dyscyplinarna. Był to twór zbliżony do sądu
    koleżeńskiego. Niech oceniają.

  • 24. Data: 2003-11-28 17:32:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Bo kara śmierci - jeśli już - to powinna być tylko za morderstwo. Za
    > gwałt - np. kastracja. Ktoś, kto gwałci to chyba bardzo by się bał
    > kastracji, prawda?

    Ja wiem. Dla niektórych mogło by to być zbawienie.

    > Tak jak haker boi się utraty komputera.

    E, tam. Komputer, to kilka tysięcy. Jak mu każą zapłacić za soft, to może
    wyjść o wiele więcej.

    > Problem leży w tym, że obecnie kara nie umożliwia/nie zmusza sprawcy do
    > naprawienia zła. Co z tego, że ktoś pójdzie do więzienia za morderstwo?
    > Ale gdyby np. miał przez całe życie utrzymywać rodzinę (ewentualnie
    > spadkobierców) zabitego, to może inaczej by postąpił...

    Fajny pomysł, tylko z czego miałby utrzymywać, skoro siedzi. Ludzie na
    wolności nie maja pracy i z nudów szmergla dostają, a Ty chcesz dawać
    pracę mordercom. Ale na poważne, to koncepcja mi się podoba - szczególnie
    w wypadku przestępstw umyślnych.

  • 25. Data: 2003-11-28 18:00:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czyli 10 zł pewnej grzywny za zabójstwo byłoby OK? ;)
    > A na poważnie to może ktoś mi wytłumaczy jak należy rozumieć ten slogan.

    Jednym z lepszych przykąłdów jest fotoradar. Wyobraź sobie, że mamy
    odcinek, na którym jest ograniczenie. Od czasu do czasu zjawia się
    drogówka z radarem. I na tym odcinku montujemy doskonale widoczny
    fotoradar. Jak myślisz, czy ilość kierowców jadących prawidłowo wzrośnie,
    czy zmaleje. nie chodzi mi o ilość złapanmych, tylko o ilość
    nieprzekraczających dozwolonej prędkości.

    > Kiedyś sądziłem, że należy rozumieć go tak: istnieje pewna graniczne
    > prawdopodobieństwo otrzymania kary poniżej którego jakbyśmy jej nie
    > zaostrzali to nie przyniesie to skutku prewencyjnego. No ale podobnie
    można
    > bronić tezy odwrotnej: Nie nieuchronność kary odstrasza ale jej
    wysokość.
    > Gdy kara jest zbyt śmieszna to i pewność kary nie jest straszna.

    Pewnei masz rację, ale nawet jak za przejście na czerwonym świetle
    ustalimy karę jedynie 20 zł, to gdy będzie stał policjant nikt nie będzie
    przechodził. choć w tym, co piszesz jest wiele racji.

    Ten mój slogan, to po prostu stwierdzenie prawdy, że większy efekt
    przynosi podniesienie wykrywalności niż wysokości kary. po prosrtu
    większość przestępców liczy na niewinność, a nie na niski wyrok.

    > Miałem jeszcze pomysł ze zakładamy iż kara czyni przestępstwo
    nieopłacalnym.
    > Ale tak nie jest. Często człowiek patrzy na wyrok, który otrzymał jakiś
    > "aferant" i sobie myśli: posiedzi 5 lat a nie odnaleziono 10 mln.
    Całkiem
    > nieźle: 2 mln na rok. Sam bym poszedł za tyle siedzieć ;). Albo jakieś 2
    > lata w zawieszeniu za pobicie. Czy to nie opłacalne? Wiec nie o to
    > chodzi....

    Ja tam wiem? Odpowiedz z ręką na sercu, czy poszedł byś do więzienia na
    pięć lat w zamian za 2 mln zł za rok. Choć znam osobiście przypadki, że
    bezdomni popełniali drobne przestępstwo ejsienią, by jakoś przeżyć zimę.
    Ale to już po prostu wyraz krańcowej bezradności. To jak lis, który
    odgryza sobie łapę uwięzioną we wnykach.

    > Zresztą wiele wskazuje na to ze ludzie bardziej cenią/boją się dużych
    ale
    > mało prawdopodobnych zdarzeń niż małych a pewnych. Np. grają w
    totolotka -
    > czyli trąca mało bo a nóż dostaną wiele. Albo ubezpieczają się.

    Nie zgadzam się z Tobą. Grając w totolodka w sumie ryzykujesz stratą kilku
    złotych. To po prostu zabawa. No chyba, ze ktoś jest chory i gra
    hazardowo. Ale ja pisze o ludziach zdrowych.

    > PS. No chyba że "amerykańscy uczeni" dowiodą iż ludzie nie grają w
    totolotka
    > ;)

    Zastanów się, ilu normalnych ludzi gra w totolotka z przekonaniem, że na
    pewno wygra. Wolał byś puścić kupon za 2 zł z prawdopodobieństwem
    1/1000000, że wygrasz 200 zł, czy za 20.000 zł z prawdopodobieństwem 50 %,
    że wygrasz 50.000 zł.

  • 26. Data: 2003-11-28 22:08:39
    Od: "Cheniu" <o...@m...com>

> [...]
    > wzrośnie, czy zmaleje. nie chodzi mi o ilość złapanmych, tylko o ilość
    > nieprzekraczających dozwolonej prędkości.

    To zależy od wielu czynników. Jeśli założymy ceteris paribus to moim
    zdaniem "przestrzegalność" ograniczenia wzrośnie. Tylko trochę nie wiem
    czego to ma dowodzić? Nie twierdzę, że nieuchronność nie ma wpływu na
    zmniejszenie przestępczości (sporo "nie" w tym zdaniu... :)).
    A skoro już jesteśmy przy takich drogowych przykładach to może wiesz jak się
    sprawuję art.178a KK?

    > Ten mój slogan, to po prostu stwierdzenie prawdy, że większy efekt
    > przynosi podniesienie wykrywalności niż wysokości kary. po prosrtu
    > większość przestępców liczy na niewinność, a nie na niski wyrok.

    Nadal nie rozumiem. Lepszy efekt daje dowolne podniesienie wykrywalności od
    dowolnego podniesienia kary? Np. podniesienie wykrywalności
    przekroczenia prędkości o 1% niż mandatów do szwedzkiego poziomu? Jeśli nie
    to sensowność tego stwierdzenia zależy od sposobu matematyzacji tych
    zjawisk.
    A wtedy sensowny może być ten slogan albo slogan przeciwny.

    > Ja tam wiem? Odpowiedz z ręką na sercu, czy poszedł byś do więzienia
    > na pięć lat w zamian za 2 mln zł za rok.

    Mam nadzieję, że nie ukradłbym 10 milionów nawet jakbym nie miał siedzieć.
    (mówię to z ręką na sercu... hmm, czy serce jest po prawej ;))

> [...]

    > kilku złotych. To po prostu zabawa. No chyba, ze ktoś jest chory i gra
    > hazardowo. Ale ja pisze o ludziach zdrowych.

    No właśnie. Grając nieuchronnie ponoszą małą karę (cena losu) gdyż bardziej
    liczą na małoprawdopodobną, ale dużą nagrodę.
    Pominąłeś przykład ubezpieczeń - a to doskonała egzemplifikacja mojej tezy:
    ludzie boją się nawet małoprawdopodobnych ale dużych nieszczęść (szkoda)
    bardziej niż pewnych ale małych (składka).

> [...]
    > na pewno wygra. Wolał byś puścić kupon za 2 zł z prawdopodobieństwem
    > 1/1000000, że wygrasz 200 zł, czy za 20.000 zł z prawdopodobieństwem

    Trochę nie rozumiem tego przykładu? Mam "puścić" kupon czyli go sprzedać?
    zgubić? Jeśli zmierzasz w kierunku funkcji użyteczności to ta teoria
    działa właśnie za moją tezą (vide totolotek i ubezpieczenia).

    Cheniu

  • 27. Data: 2003-11-29 13:17:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zmniejszenie przestępczości (sporo "nie" w tym zdaniu... :)).
    > A skoro już jesteśmy przy takich drogowych przykładach to może wiesz jak

    A jak ma się sprawować?

> [...]
    > zjawisk.
    > A wtedy sensowny może być ten slogan albo slogan przeciwny.

    Nie, no matematycznie chyba tego się nie da rozczytać. Trzeba by dokonać
    jakiś prób empirycznych, a niesłyszałem o próbach prowadzonych na
    większych grupach ludzi. Zresztą podniesienie wysokości mandatów działa na
    całym terenie, a wykrywalność niejednokrotnie mozliwa jest do poprawy
    tylko w niektórych miejscach (znowu ten fotoradar).

> [...]
    > zgubić? Jeśli zmierzasz w kierunku funkcji użyteczności to ta teoria
    > działa właśnie za moją tezą (vide totolotek i ubezpieczenia).

    Chciałem Ci wykazać, że człowiek łatwiej zaryzykuje 2 zł, nawet mając
    potencjalnie mniejszą szansę wygranej.

  • 28. Data: 2003-11-30 15:26:30
    Od: "Cheniu" <o...@m...com>

    Robert Tomasik pisze:

> [...]
    > pracę mordercom. Ale na poważne, to koncepcja mi się podoba -
    > szczególnie w wypadku przestępstw umyślnych.

    Zasadniczo chyba takie rozwiązanie jest już możliwe. Chyba wystarczy
    wytoczyć mordercy proces cywilny o rentę? Tylko to wymagałby związania się
    finansowego rodziny zabitego z mordercą.
    MSZ podobnie to działa w przypadku wypadku komunikacyjnego. Np.jego
    sprawca może być zobowiązany do wypłaty renty rodzinie zabitego.
    Realizowane jest to oczywiście z polisy OC, ale jeśli sprawca był np. pijany
    to zakład ubezpieczeń może potem odszkodowanie ściągać od sprawcy?

    Cheniu

  • 29. Data: 2003-11-30 15:30:08
    Od: "Cheniu" <o...@m...com>

    Robert Tomasik pisze:
    > A jak ma się sprawować?

    Chodzi mi o to czy zwiększenie kary za jazdę po pijaku dało jakiś efekt.

    > Chciałem Ci wykazać, że człowiek łatwiej zaryzykuje 2 zł, nawet mając
    > potencjalnie mniejszą szansę wygranej.

    Nie musisz mi tego tłumaczyć. Tylko cały czas nie rozumiem dlaczego bronisz
    tezy przeciwnej: czyli nie prawdopodobieństwo kary jest istotne ale jej
    wysokość. Polecam np.
    http://www.biznes.org.pl/komentarze/teoria_perspekty
    wy.htm .

    Cheniu

  • 30. Data: 2003-11-30 20:10:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Chodzi mi o to czy zwiększenie kary za jazdę po pijaku dało jakiś efekt.

    Nie dysponuję danymi statystycznymi.

    > Nie musisz mi tego tłumaczyć. Tylko cały czas nie rozumiem dlaczego
    bronisz
    > tezy przeciwnej: czyli nie prawdopodobieństwo kary jest istotne ale jej
    > wysokość. Polecam np.

    Przerosło mnie. Taż właśnie mówię, że zwiększenie prawdopodobieństwa kary
    ma większe znaczenie, niż zwiększanie jej wysokości.

    > http://www.biznes.org.pl/komentarze/teoria_perspekty
    wy.htm .

    Fajne - tylko z karą jest tak, że prawdopodobieństwo często jest znikome.