  • 1. Data: 2010-03-23 10:24:58
    Temat: zachowek co powinien zrobić sąd
    Od: " wislany" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Witam

    Co się stanie jeżeli w trakcie rozprawy o zachowek, wyjdzie na jaw, że
    uprawniony do zachowku wiele lat temu nabył spadek na drodze ustawy i obecnie
    w obiegu sa dwa postanowienia sadu o nabyciu spadku (jedeo na podstawie
    ustawy, drugie na podstawie testamentu dla zupełnie innej osoby). Pomijam
    całą historie z tym związaną. Czy rozprawa o zachowek może być wstrzymana
    przez sąd?

    Pozdrawiam
    wislany

  • 2. Data: 2010-03-23 14:01:41
    Temat: Re: zachowek co powinien zrobić sąd
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    wislany wrote:
> [...]
    > uprawniony do zachowku wiele lat temu nabył spadek na drodze ustawy i obecnie
    > w obiegu sa dwa postanowienia sadu o nabyciu spadku

    obowiązuje ten ostatni, a jeśli okazuje sie, że w obui jest coś nie tak
    to będzie jeszcze trzecia sprawa.
    Po za tym przy okazji ktoś beknie, jeśli coś gdzieś zataił i to się wyda.

    (jedeo na podstawie
    > ustawy, drugie na podstawie testamentu dla zupełnie innej osoby).

    nie rozumiem tego zdania. co to jest "dla zupełnie innej osoby".

    Pomijam
    > całą historie z tym związaną. Czy rozprawa o zachowek może być wstrzymana
    > przez sąd?

    z automatu? nie wiem
    na wniosek strony na pewno.

  • 3. Data: 2010-03-23 14:19:22
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > (jedeo na podstawie
    >
    > nie rozumiem tego zdania. co to jest "dla zupełnie innej osoby".

    Zapewne raz sąd orzekł, że spadek nabyła osoba A, a raz, że B. Pytałem
    o taki teoretyczny przykład jak raz wczoraj...

    Jest do pomyślenia, że spadkobierca testamentowy nie wiedział o
    istnieniu ustawowego i odwrotnie.

    MJ

  • 4. Data: 2010-03-23 14:34:46
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Michal Jankowski wrote:

    > Zapewne raz sąd orzekł, że spadek nabyła osoba A, a raz, że B. Pytałem
    > o taki teoretyczny przykład jak raz wczoraj...
    >
    > Jest do pomyślenia, że spadkobierca testamentowy nie wiedział o
    > istnieniu ustawowego i odwrotnie.

    mogło tak być, że najpiew odbyła się sprawa o podział spadku wg
    dziedziczenia ustawowego, bo nikt ze spadkobierców o testamencie nie
    wiedział.

    I gdzieś tam odbyła się druga sprawa o nabycie spadku z udziałem jakiejś
    tam osoby trzeciej mającej testament.
    Z tym, że jakoś nie bardzo to widzę, bo wszyscy spadkobiercy powinni
    zostać powiadomieni. jakoś nie przekonuje mnie, że sprawa się odbyła a
    nikt ze spadkobiercow ustawowych o tym nie wie.
    Dwa, że "gdzieś tam" to powinien w teorii być ten sam sąd.

    Oczywiscie testament jest ważniejszy i orzeczenie o nabycie spadku
    wg testamentu i z późniejszą datą jest ważne.

  • 5. Data: 2010-03-24 07:21:05
    Od: " " <w...@W...gazeta.pl>

    Witam ponownie

    Trochę faktów historycznych.

    Pan X nabywa spadek po spadkodawcy z ustawy 10 lat temu (spadkobierca
    testamentowy nic o tym nie wie).

    Rok temu ten sam pan X zakłada sprawę o nabycie spadku z ustawy (ten sam
    sąd), zawiadamiając przez przypadek o tym spadkobiercę testamentowego.

    Spadkobierca testamentowy znajduje testament w ksiegach wieczystych sadu i
    sgłasza się jako uczestnik rozprawy.

    Testament zostaje otwarty i ogłoszony. Spadkobierca testamentowy nabywa prawo
    do spadku w całości zostaje wydane prawomocne postanowienie sadu o nabyciu
    spadku.

    Pan X składa pozew o zachowek przeciwko spadkobiercy testamentowemu.

    W tym samym czasie spadkobierca testamentowy w papierach po spadkodawcy
    znajduje ksero postanowienia sadu gdzie spadkobiercą ustawowym jest pan X.

    Stąd było to pytanie, co się stanie jak to wyjdzie.

    Piszecie, że ktoś za to beknie.......dlaczego?

    Pozdrawiam
    Wiślany

  • 6. Data: 2010-03-24 13:32:56
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    " " <w...@W...gazeta.pl> writes:

    > Pan X nabywa spadek po spadkodawcy z ustawy 10 lat temu (spadkobierca
    > testamentowy nic o tym nie wie).
    >
    > Rok temu ten sam pan X zakłada sprawę o nabycie spadku z ustawy (ten sam
    > sąd),

    Nie rozumiem. Ten sam czlowiek dwa razy zaklada sprawe o nabycie tego
    samego spadku?

    MJ

  • 7. Data: 2010-03-24 13:44:20
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (24.03.2010 14:32), Michal Jankowski wrote:

    > Nie rozumiem. Ten sam czlowiek dwa razy zaklada sprawe o nabycie tego
    > samego spadku?

    Wydaje mi się że chodzi o to że 10 lat temu nabył "na dziko", tj. bez
    angażowania w to sądów, a teraz chciał to jakoś sformalizować (np. chce
    sprzedać ziemię/mieszkanie/cośtam).

    p. m.

  • 8. Data: 2010-03-24 15:31:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    w...@W...gazeta.pl wrote:

> [...]
    > znajduje ksero postanowienia sadu gdzie spadkobiercą ustawowym jest pan X.

    stop.
    co to znaczy, ze znajduje ksero postepowania..
    z jaka datą ile było tych spraw o stwierdzenie nabycia spadku i kiedy.

    > Stąd było to pytanie, co się stanie jak to wyjdzie.

    ostatnie postepowanie najbardziej zgodne z wolą spadkodawcy bedzie brane
    pod uwage, pozostale zostana uniewaznione.

    > Piszecie, że ktoś za to beknie.......dlaczego?

    bo jesli ktos wiedzial o testamencie i tego nie ujawnil ...
    lub wiedzial, ze istnieli inni spadkobiercy ....

    narazie to nie wiadomo kto co wiedzial

  • 9. Data: 2010-03-24 15:33:57
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    mvoicem <m...@g...com> writes:

    > Wydaje mi się że chodzi o to że 10 lat temu nabył "na dziko", tj. bez
    > angażowania w to sądów, a teraz chciał to jakoś sformalizować (np. chce
    > sprzedać ziemię/mieszkanie/cośtam).

    Niewydajemisie. Pytacz wyraznie pisal, ze "ten sam sad" i ze w
    papierach sa kwity na ustawowe nabycie spoadku przez pana X.

    Cos mi w opisie sytuacji nie pasuje.

    MJ

  • 10. Data: 2010-03-24 17:33:49
    Od: " wislany" <w...@W...gazeta.pl>

    Witam

    Historia jest skomplikowana i opisywanie jej w szczegółach zagmatwa sprawe

    W tej chwili są dwa postanowienia sądu o nabyciu spadku po tym samym
    spadkodawcy jedno z przed 10laty (ustawowe) drugie roczne (testament).
    Rozpoczyna się rozprawa o zachowek. Czy można w trakcie rozprawy ujawnić, że
    osoba domagająca się zachowku, dawno temu uzyskała już spadek na mocy ustawy
    (jest na to prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku)? Obecnie w obiegu
    są dwa
    postanowienia sądu o nabyciu spadku ("ustawowe" i "testamentowe"). Z tego co
    wiem to dopóki postanowienia się unieważni to można się nim posługiwać. Czy w
    tej chwili zachowek się należy?

    Pozdrawiam
    Wiślany