  • 1. Data: 2007-10-22 20:45:21
    Temat: wznawianie zakończonych aukcji na Allegro (długie)
    Od: MichalP <U...@k...ckkom.pklk>

    Witam,

    czy ktoś z Szanownych Grupowiczów może mi napisać jak jest
    usankcjonowana forma aukcji w polskim prawie, chodzi mi o to, czy jest
    dokładnie zdefiniowana i czy można cokolwiek w tej formie
    kupna-sprzedaży zmieniać?

    Interesuje mnie to w kontekście ostatnich problemów Allegro i tego, czy
    prawnym jest Załącznik nr 4
    (http://www.allegro.pl/country_pages/1/0/z5.php) do regulaminu. Mówiąc
    konkretniej - czy prawnym jest możliwość wznowienia zakończonej aukcji?
    Moim zdaniem, jeśli aukcja się zakończyła - to nie można jej wznowić.

    Zapis w regulaminie Allegro chroni samą firmę a także sprzedających.
    Allegro - dlatego, że są przez taki zapis czyści, żadna awaria nie
    spowoduje oskarżenia ich o manipulacje. Sprzedających - bo ich aukcje
    przez to trwają dłużej a przez to mogą zakończyć się z lepszą ceną a tym
    samym, sprzedający nie ma żalu, że coś zostało za tanio sprzedane. W
    moim przekonaniu jest to zapis krzywdzący dla konsumenta/kupującego,
    który kupując produkt stara się tak postępować, aby osiągnąć jak
    najniższą cenę - czyli ważna jest "taktyka" kupowania (nie będę się
    tutaj na ten temat rozpisywał). Jeśli aukcja zostaje wznowiona, mówiąc
    kolokwialnie - jego "karty" zostają odkryte a przebici mają dodatkowy
    czas na przemyślenie, czy aby nie warto było dać te 10-20 zł więcej za
    przedmiot. Właśnie po to jest termin w aukcjach internetowych, żeby
    każdy zainteresowany mógł do tego terminu się opowiedzieć i koniec, po
    upływie czasu - wiadomo kto został "szczęśliwym kupującym". Jeśli
    wycenił przedmiot mniej do czasu "0", to dlaczego ma dostać kolejne parę
    godzin na analizę typu "dlaczego ktoś dał aż tyle za ten przedmiot, może
    faktycznie warto licytować więcej..."

    Ochrona tych, co nie zdołali zalicytować z powodu awarii jest
    bezsensowna, gdyż aukcje zazwyczaj trwają parę dni, a więc da się w tym
    czasie wpisać swoją maksymalną ofertę - a zatem jest wystarczająco dużo
    czasu na wzięcie udziału w licytacji. Żeby odnieść się do poprzedniego
    akapitu - tak, jeśli ktoś ma taką taktykę, że licytuje na sam koniec -
    to po prostu ma pecha i tyle, miał czas np. przez 10 dni, żeby to
    zrobić, ale czekał do ostatniej chwili... Przykład z innej bajki: jeśli
    mamy termin zapłaty podatku do np. 10. dnia miesiąca a zwlekamy z tym do
    ostatniej chwili i w ostatniej godzinie zdąży się coś, co uniemożliwi
    nam dotarcie do urzędu (np. spadnie 300 cm śniegu na m2), to kto jest
    winny, że przekroczymy termin? Moim zdaniem ten, kto czekał do
    ostatniego dnia! Patrząc inaczej - analogicznie do klasycznych aukcji -
    jeśli ktoś nie usłyszy "dwa... trzy... sprzedane!", tłumacząc się, że
    ktoś mu zaszeleścił papierkiem w tym czasie - to się mówi "sorry, ale
    miałeś czas wcześniej - dlaczego nie licytowałeś?".

    Takie jest moje pojmowanie sprawy. Czy da się takim rozumowaniem uchylić
    postanowienia w.w. załącznika do regulaminu Allegro (przed sądem) a w
    konsekwencji zmusić naszego prawie-monopolistę do pokrycia różnicy
    między ceną, która padła po pierwszym zakończeniu aukcji a ceną jaka
    padła po zakończeniu aukcji po jej ponownym "reaktywowaniu"? Już nawet
    nie chcę pytać, co się dzieje z aukcjami, które jednego dnia wygrała
    jedna osoba, a następnego dnia wygrywa inna osoba.

    --
    Michał Prusko

  • 2. Data: 2007-10-23 13:35:22
    Od: Klara Bemol <h...@w...pl>

    MichalP napisał(a):
    JuĹź nawet nie chcÄ? pytaÄ?, co siÄ? dzieje z aukcjami,
    > ktĂłre jednego dnia wygraĹ?a jedna osoba, a nastÄ?pnego dnia wygrywa
    > inna osoba.

    takiej sytuacji nie ma
    Wygrywający otrzymuje powiadomienie o wygranej aukcji. W przypadku, gdy
    aukcja będzie miała wydłużony czas, takiego powiadomienia nie otrzymasz,
    choć aukcja sie teoretycznie zakończyła.

  • 3. Data: 2007-10-23 17:43:04
    Od: MichalP <U...@k...ckkom.pklk>

    Klara Bemol wrote:

> [...]
    > aukcja będzie miała wydłużony czas, takiego powiadomienia nie otrzymasz,
    > choć aukcja sie teoretycznie zakończyła.

    Dla mnie jest to sprawa techniczna. Jeśli aukcja ma planowo skończyć się
    np. o 12:00 i jeśli ta godzina minie, to obojętnie czy zostałem
    powiadomiony o jej zakończeniu czy nie, uważam ją za zakończoną!

    Co innego, gdyby aukcje zostawały przedłużane na 5 min. przed ich
    zakończeniem, ale one są po prostu "wznawiane"!

    Michał Prusko

  • 4. Data: 2007-10-23 18:56:02
    Od: Klara Bemol <h...@w...pl>

    MichalP napisał(a):

> [...]
    >
    > Co innego, gdyby aukcje zostawały przedłużane na 5 min. przed ich
    > zakończeniem, ale one są po prostu "wznawiane"!

    rozumiem Cię, kilka razy ja też została zrobiona w ten sposób

    na moje pytanie allegro odpowiedziało, że tak już jest i wynika to z ich
    technicznych problemów

    tylko tyle

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2007-10-23 21:05:03
    Od: "Rob" <r...@t...pl>

> [...]
    >sprzedane!", tłumacząc się, że ktoś mu zaszeleścił papierkiem w tym
    >czasie - to się mówi "sorry, ale miałeś czas wcześniej - dlaczego nie

    2 sytuacje dzisiejszego dnia: ustawiam snajpera by zalicytowal 5 sek przed
    koncem aukcji ...
    snajper licytuje, ale allegro w zwiazku z awariami przedluza czas trwania
    tych aukcji o 1 dzien ...
    obu aukcji bym nie wygral (inni licytujacy wczesniej ustawili wieksze
    maksimum), dla nich wyglada tak jakby ktos po prostu zalicytowal... dla
    mnie:
    - znam juz maksima jakie okreslili, moge wiec zmienic swoja decyzje - ale
    oni rowniez to moga zrobic bo maja na to 1 dzien
    - gdybym w pierwotnym czasie mial wygrac aukcje bylbym wkurzony - bo nie po
    to ustawia sie strzal by licytowac na 24 h przed zakonczeniem ...

    zyskuja na tym jedynie sprzedawcy, klienci sa zawsze stratni, a allegro - ot
    ma "madre" rozwiazanie swoich awaryjnych problemow

    Rob

  • 6. Data: 2007-10-23 22:08:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Oct 2007, Rob wrote:

    > - gdybym w pierwotnym czasie mial wygrac aukcje bylbym wkurzony - bo nie po
    > to ustawia sie strzal by licytowac na 24 h przed zakonczeniem ...

    :)

    > zyskuja na tym jedynie sprzedawcy, klienci sa zawsze stratni

    E tam.
    Ja bym wprowadził mechanizm, że zalicytowanie krocej niż 10 minut przed
    końcem przedłuza trwanie aukcji o pół godziny, jako opcję dla sprzedawcy.
    Strzelanina by się skończyła ;)

    pzdr, Gotfryd