  • 11. Data: 2007-12-12 16:33:00
    Temat: Re: wyszukiwarka internetowa - co mozna a co nie?
    Od: industrial <i...@o...eu>

    PiotrB. wrote:
    > również z wyświetlaniem reklam na stronie wyszukiwarki?

    Tak.

    > czy zmienia się coś jeśli wyszukiwarka umożliwia
    > porównywanie przedmiotów i np. na podstawie zebranych
    > danych ocenia je, generuje ranking?

    Nie, chyba, że jakieś wydawnictwo zapłaci Ci za podwyższenie ocen jego
    książek lub zrobisz inny podobny "przekręt". Póki to odbywa się na
    podstawie np. głosowania odwiedzających, wszystko jest w porządku.
    Zresztą tego typu strony istnieją i mają się dobrze.

    > chodzi mi o to, że np. ktoś może sobie tego nie zyczyć
    > ponieważ po jawnym porównaniu jego wytworu z wytworami
    > konkurencyjnymi widoczne będzie, że jego produkt jest
    > gorszy, co może zniechęcić do zakupu potencjalnych klientów.

    Można wyobrazić sobie sytuację, w której producent zażąda od Ciebie
    usunięcia opinii rażąco niezgodnej z prawdą. Jakiś czas temu głośny był
    wyrok, w którym sąd ukarał właściciela strony internetowej za wypowiedź
    użytkownika - idąc tym tropem, jest pewna teoretyczna możliwość, że
    możesz mieć kłopoty związane z taką wyszukiwarką. Wydaje mi się jednak,
    że to tylko w skrajnym przypadku, a w dodatku masz ogromne szanse na
    wygranie ewentualnego procesu.

    > mam jeszcze wątpliwości co do obrazków - miniaturek.
    > jak widzi to prawo autorskie? mozna wyświetlać miniaturkę
    > zdjęcia przedmiotu/okładki książki itp.?

    Tak, o ile:
    a) zrobiłeś zdjęcie sam;
    b) nabyłeś autorskie prawa majątkowe do niego;
    c) - najważniejsze w Twoim przypadku - zdjęcie nie ma charakteru
    twórczego, tzn. w uproszczeniu jest to po prostu odwzorowanie okładki
    książki lub wyglądu przedmiotu, nie w jakiejś oryginalnej aranżacji.

    ind.

  • 12. Data: 2007-12-12 18:25:52
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 12-12-2007 o 17:33:00 industrial <i...@o...eu> napisał:

> [...]
    > podstawie np. głosowania odwiedzających, wszystko jest w porządku.
    > Zresztą tego typu strony istnieją i mają się dobrze.

    Powinienem chyba wyjaśnić, iż książki to tylko
    przykład. Może lepszym przykładem byłaby tu coś w rodzaju
    serwisów typu skąpiec z tym, że nie chodziłoby tu o porównanie
    cen lecz wielu innych cech, a porównywanymi produktami byłyby
    innego rodzaju produkty np. .... powiedzmy, że
    gotowe projekty domów. Tak to jest dobry przykład.

> [...]
    > możesz mieć kłopoty związane z taką wyszukiwarką. Wydaje mi się jednak,
    > że to tylko w skrajnym przypadku, a w dodatku masz ogromne szanse na

    tu raczej nie byłoby problemu ponieważ opinię wyrabiałby sobie
    sam czytelnik na podstawie np. przyrównania wielu cech produktu
    do pewnych obowiązujących standardów i swoich własnych
    subiektywnych potrzeb.

> [...]
    > twórczego, tzn. w uproszczeniu jest to po prostu odwzorowanie okładki
    > książki lub wyglądu przedmiotu, nie w jakiejś oryginalnej aranżacji.

    a np. taka miniaturka obrazka przedstawiająca wygląd domku (trzymając się
    tego przykładu)? myślę, że taka ilustracja ma charakter twórczy.

    Czyli nie ma zastosowania kryterium wielkości? że miniaturkę można pokazać,
    a obrazu w normalnych rozmiarach nie?

    Piotr

  • 13. Data: 2007-12-12 19:46:25
    Od: industrial <i...@o...eu>

    PiotrB. wrote:
> [...]
    > innego rodzaju produkty np. .... powiedzmy, że
    > gotowe projekty domów. Tak to jest dobry przykład.

    Nie wyobrażam sobie, jaki obrazek mógłbyś zamieścić dla gotowego
    projektu domu, żeby nie można było uznać go za utwór. Przypuszczam, że
    byłyby to komputerowe modele projektowanych budynków, a na to już nie
    możesz sobie pozwolić bez uzyskania zgody.

    > tu raczej nie byłoby problemu ponieważ opinię wyrabiałby sobie
    > sam czytelnik na podstawie np. przyrównania wielu cech produktu
    > do pewnych obowiązujących standardów i swoich własnych
    > subiektywnych potrzeb.

    Czyli np. wymiary, moc, pojemność czegoś itp. mierzalne cechy? Jeżeli
    tylko dane są zgodne z rzeczywistością (a najlepiej podane przez
    producenta), to nie ma problemu.

    > a np. taka miniaturka obrazka przedstawiająca wygląd domku (trzymając się
    > tego przykładu)? myślę, że taka ilustracja ma charakter twórczy.

    Jak już napisałem wyżej - tak, moim zdaniem ma to charakter twórczy bo
    jest wynikiem pracy twórczej autora ilustracji.

    > Czyli nie ma zastosowania kryterium wielkości? że miniaturkę można pokazać,
    > a obrazu w normalnych rozmiarach nie?

    Miniaturę możnaby uznać za dozwolony cytat. Zwłaszcza gdyby to była
    miniatura jednego z wielu obrazków dołączonych do projektu. Praktycznie
    jdnak narażasz się na konsekwencje ze strony autorów - nawet gdyby nie
    byli w stanie udowodnić naruszenia swoich praw w sądzie, to dla Ciebie
    jest to kłopot.

    Mam wrażenie, że nie chcesz ujawniać założeń swojego projektu i stąd te
    przykłady - jeśli chcesz, napisz do mnie maila, wyjaśnij o co chodzi,
    może odpowiem Ci z większą precyzją.

    ind.

  • 14. Data: 2007-12-12 21:16:25
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 12.12.2007 industrial <i...@o...eu> napisał/a:
    > Tak, o ile:
    > a) zrobiłeś zdjęcie sam;

    Hmmm.

    > c) - najważniejsze w Twoim przypadku - zdjęcie nie ma charakteru
    > twórczego, tzn. w uproszczeniu jest to po prostu odwzorowanie okładki
    > książki lub wyglądu przedmiotu, nie w jakiejś oryginalnej aranżacji.

    Okładka ma za to zwykle charakter twórczy.

    --
    Marcin