  • 111. Data: 2006-01-22 22:55:22
    Temat: Re: wyrzucenie ze sklepu...
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:

    > Takoż ja odpisałem, nie pomnę kiedy, ale z pewnością wielokroć, że
    > wywieszenie fotografii nie musi zapobiegać sfotografowaniu mojej
    > własności. Może zapobiegać niezaspokojeniu wierzytelności.
    Wierzytelność
    > też jest dobrem.

    Obrona konieczna ma zapobiegać naruszeniu prawa, a nie uąłtwiać
    ściąganie wierzytelności.

  • 112. Data: 2006-01-23 09:33:37
    Od: "Mikołaj \"Miki\" Menke" <m...@m...one.pl>

    Dnia 2006-01-22 23:55 użytkownik Robert Tomasik napisał :

    >Wierzytelność

    >Obrona konieczna ma zapobiegać naruszeniu prawa, a nie uąłtwiać
    >ściąganie wierzytelności.

    Chyba sobie z Pawłem nie pogadasz, bo ten Pan nie widzi różnicy. ;-)

    --
    http://www.miki.z.pl m...@...pl
    Gadu-gadu: 2128279 Mobile: +48607345846 IRC: `miki`

  • 113. Data: 2006-01-23 10:10:30
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Obrona konieczna ma zapobiegać naruszeniu prawa,

    Toteż zapobiega naruszeniu prawa wierzyciela do bycia zaspokojonym.

    > a nie uąłtwiać ściąganie wierzytelności.

    Co do zasady nie to jest jej celem, co przecież nie wyklucza takiego
    zastosowania w konkretnym wypadku. Przecież większość tak szerokich
    instytucji prawnych żyje własnym życiem niezależnie od pierwotnej funkcji.

    Paweł Marcisz

  • 114. Data: 2006-01-23 16:41:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:

    > Toteż zapobiega naruszeniu prawa wierzyciela do bycia zaspokojonym.

    Przeczytaj ze zrozumieniem art. 343 kc. W ramach owej obrony
    koniecznej, to możesz sobie przywrócić stan poprzedni, a nie wywieszać
    plakaty ze zdjęcie domniemanego sprawcy naruszenia.

    > Co do zasady nie to jest jej celem, co przecież nie wyklucza takiego
    > zastosowania w konkretnym wypadku.

    Wyklucza, bo w wypadku obrony koniecznej jej nadużycie stanowi
    przestępstwo.

    > Przecież większość tak szerokich
    > instytucji prawnych żyje własnym życiem niezależnie od pierwotnej
    funkcji.

    Napisz coś szerzej o tych instytucjach, co żyją swoim prawem.

  • 115. Data: 2006-01-23 16:55:23
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Robert Tomasik napisał(a):

    > Przeczytaj ze zrozumieniem art. 343 kc. W ramach owej obrony
    > koniecznej, to możesz sobie przywrócić stan poprzedni, a nie wywieszać
    > plakaty ze zdjęcie domniemanego sprawcy naruszenia.

    Ale my mówimy o obronie koniecznej z art. 423 kc, a nie o samopomocy
    posiadacza.

    Paweł Marcisz

  • 116. Data: 2006-01-23 17:38:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pawel Marcisz [###m...@o...pl.###] napisał:
    > Ale my mówimy o obronie koniecznej z art. 423 kc, a nie o samopomocy
    > posiadacza.

    Na podstawie 423 kc, to możesz działać tylko w celu odparcia
    bezpośredniego i bezprawnego ataku. czy widzisz jakikolwiek związek z
    wywieszaniem zdjeć w celusprzedazy wierzytelności? Bo ja nie.

  • 117. Data: 2006-01-24 17:56:08
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Pawel Marcisz wrote:
    > Broni swojej wierzytelności (dobra chronionego prawem) przed bezprawnym
    > zamachem na nie: uniemożliwienia jej dochodzenia w wyniku uniknięcia
    > podania danych identyfikujących dłużnika.

    Prawo do dochodzenia wierzytelności dłużnik w takiej sytuacji ma. Tylko
    nieco trudniej jest to prawo wykonywać. Natomiast jeśli piszesz o (cyt. z
    Ciebie) "prawie wierzyciela do bycia zaspokojonym", to gdzie znalazłeś, że
    wierzycielowi przysługuje takie prawo i jest ono dobrem chronionym prawnie?

    Jeśli mam długi i zamierzam wyjechać na granicę, to wierzyciel nie ma prawa
    np. pozbawiać mnie wolności żebym mu nie uciekł.

    > Przypominam, że na dłużniiku
    > ciąży obowiązek współdziałania.

    Tu również poproszę o podanie źródła stwierdzenia.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 118. Data: 2006-01-24 23:32:28
    Od: Pawel Marcisz <m...@o...pl>

    Paweł Sakowski napisał(a):

> [...]
    > wierzycielowi przysługuje takie prawo i jest ono dobrem chronionym prawnie?

    Z 353 kc. Prawu wierzyciela do żądania odpowiada obowiązek dłużnika. Ochrona
    prawna to przepisy kc i kpc dotyczące dochodzenia zobowiązań oczywiście.
    Jeśli wierzyciel nie miałby prawa być zaspokojonym, nie mógłby przecież
    skutecznie żądać zaspokojenia przed sądem.

    > Jeśli mam długi i zamierzam wyjechać na granicę, to wierzyciel nie ma prawa
    > np. pozbawiać mnie wolności żebym mu nie uciekł.

    No nie ma. Ma inne możliwości działania. W naszym przykładzie - nie bardzo
    ma inne możliwości działania, poza tym pozbawienie wolności jest znacznie
    poważniejszym naruszeniem dóbr niż wystawienie paru zdjęć w sklepie.

    > Tu również poproszę o podanie źródła stwierdzenia.

    Art. 354 kc; fakt, słowa "współdziałać" nie użyto w odniesieniu do dłużnika.
    Robi to jakąś różnicę?

    Paweł Marcisz