  • 1. Data: 2005-09-24 19:39:57
    Temat: wymeldowanie - sprawa w sądzie wojewódzkim
    Od: "finger" <f...@p...onet.pl>

    Witam,

    mamy w rodzinie taki problem - brat jest od kilku lat zameldowany w mieszkaniu
    dziadka, mieszkał w nim przez jakiś czas, ożenił sie (żona i dzieci zameldowane
    w innym mieszkaniu), a później, jako że mieszkanie miał odziedziczyć i "od
    zawsze" było mu obiecane, zrobił w mieszkaniu dziadka generalny remont. Dziadek
    nagle zmienił zdanie, wymienił zamki i postanowił go wymeldować. Problem w tym,
    ze brat praktycznie w tym mieszkaniu nie mieszka, bo pracuje jako kierowca i w
    domu bywa najwyzej kilka dni w miesiącu, poza tym, nawet gdyby był na miejscu,
    nie może wejść do mieszkania, bo zostały zmienione zamki (zostało to zgłoszone
    policji). Sąd pierwszej instancji uznał, że nie można brata wymeldować, jednak
    dziadek złożył odwołanie do sądu wojewódzkiego i niedługo mamy rozprawę. Czy
    brat może zostać wymeldowany? Co można zrobić, żeby nie dopuścić do
    wymeldowania?

    Będę niezmiernie wdzięczna za wszelkie rady.

  • 2. Data: 2005-09-24 22:46:54
    Temat: Re: wymeldowanie - sprawa w sądzie wojewódzkim
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 24/09/2005 21:39, finger wrote :
> [...]
    > dziadek złożył odwołanie do sądu wojewódzkiego i niedługo mamy rozprawę. Czy
    > brat może zostać wymeldowany? Co można zrobić, żeby nie dopuścić do

    Hmm. Na pewno chodzi Ci o wymeldowanie, a nie o eksmisję albo wyzucie z
    posiadania na przykład? I jaki sąd się tym zajmuje: wojewódzki sąd
    administracyjny czy sąd rejonowy bądź sąd okręgowy (nie ma sądów
    wojewódzkich)? No i podstawowe pytanie, gdzie naprawdę mieszka brat (i
    dlaczego nie z żoną i z dziećmi)?

    Z tego co piszesz to nie chodzi Ci o wymeldowanie, ale raczej o
    samowolne wyrzucenie brata z nieruchomości, którą w jakiś sposób używał.

    Co zyskuje brat przez to że jest "zameldowany" u dziadka? Bo wbrew temu
    co może się Wam wydawać, może nic nie zyskiwać.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have

  • 3. Data: 2005-09-25 09:28:34
    Od: "finger" <f...@p...onet.pl>

    > Hmm. Na pewno chodzi Ci o wymeldowanie, a nie o eksmisję albo wyzucie z
    > posiadania na przykład?

    tak, chodzi o wymeldowanie z mieszkania

    I jaki sąd się tym zajmuje: wojewódzki sąd
    > administracyjny czy sąd rejonowy bądź sąd okręgowy (nie ma sądów
    > wojewódzkich)?

    chodzi o sąd na szczeblu wojewódzkim, więc moze okręgowy, w każdym razie o
    drugą już instancję

    No i podstawowe pytanie, gdzie naprawdę mieszka brat (i
    > dlaczego nie z żoną i z dziećmi)?

    wyraźnie napisałam, że ma taką pracę, że praktycznie nigdzie nie mieszka. W
    mieszkaniu dziadka od pewnego czasu nie może mieszkać, bo ten zmienił zamki i
    nie można się z nim skontaktować

    > Z tego co piszesz to nie chodzi Ci o wymeldowanie, ale raczej o
    > samowolne wyrzucenie brata z nieruchomości, którą w jakiś sposób używał.

    z tego, co pisze jasno wynika, że chodzi o wymeldowanie

    > Co zyskuje brat przez to że jest "zameldowany" u dziadka? Bo wbrew temu
    > co może się Wam wydawać, może nic nie zyskiwać.

    to nie ma znaczenia, ważne jest, by nie został wymeldowany

  • 4. Data: 2005-09-25 10:05:03
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    finger napisał(a):
    > chodzi o sąd na szczeblu wojewódzkim, więc moze okręgowy, w każdym
    razie o
    > drugą już instancję

    A nie było to przypadkiem tak, że pierwsze odwołanie było rozpatrywane
    przez wojewodę, a dopiero teraz sprawa trafia do wojewódzkiego sądu
    administracyjnego?

    > to nie ma znaczenia, ważne jest, by nie został wymeldowany

    bo?

    KG

  • 5. Data: 2005-09-25 14:22:16
    Od: "finger" <f...@p...onet.pl>

    > A nie było to przypadkiem tak, że pierwsze odwołanie było rozpatrywane
    > przez wojewodę, a dopiero teraz sprawa trafia do wojewódzkiego sądu
    > administracyjnego?

    nie, ale problemem nie jest w tej chwili to, przez kogo była rozpatrzona
    pierwsza sprawa, prawda?

    > bo?

    bo tak

    dzięki za zainteresowanie, ale fajnie by było, gdyby zadawane przez Was pytania
    pomagały w udzieleniu odpowiedzi na moje pytania

  • 6. Data: 2005-09-25 14:49:51
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    finger napisał(a):
    > nie, ale problemem nie jest w tej chwili to, przez kogo była rozpatrzona
    > pierwsza sprawa, prawda?

    jest
    bo wojewódzki sąd administracyjny nie rozpatruje w II instancji wymeldowania
    WSA jest I instancją
    a jeśli jest to sąd okręgowy (powszechny), to nie chodzi o wymeldowanie,
    bo takie sprawy w ogóle nie należą do sądów powszechnych
    w ogóle gdyby chodziło o wymeldowania, to sprawa najpierw toczyła by się
    w dwuinstancyjnym postępowaniu administracyjnym
    więc jak na razie dwie osoby mają wątpliwości o czym tak naprawdę piszesz...

    > dzięki za zainteresowanie, ale fajnie by było, gdyby zadawane przez Was pytania
    > pomagały w udzieleniu odpowiedzi na moje pytania

    idź do adwokata, to będziesz mógł oczekiwać odpowiedzi

    KG

  • 7. Data: 2005-09-25 21:55:10
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 25/09/2005 16:22, finger wrote :

    > nie, ale problemem nie jest w tej chwili to, przez kogo była rozpatrzona
    > pierwsza sprawa, prawda?

    Jest. Bo w zależności od tego czy sprawa była poprzednio rozpatrywana
    przez wojewodę czy nie postępowanie reguluje zupełnie inna ustawa i są
    zupełne inne przepisy. Wreszcie, żeby sprawę uchylić w drugiej instancji
    sądowej w postępowaniu administracyjnym to trzeba się mocno napracować,
    a w postępowaniu sądowym nie.

    > bo tak
    >
    > dzięki za zainteresowanie, ale fajnie by było, gdyby zadawane przez Was pytania
    > pomagały w udzieleniu odpowiedzi na moje pytania

    Widzisz, te pytania naprawdę są istotne. Skoro uważasz, że nie są bo się
    znasz na problemie, to po co zadajesz pytanie?

    W każdym razie, skoro brat nie mieszka, bo cały czas w rozjazdach, gdzie
    brat spędza czas kiedy nie jest w rozjazdach. Gdzie trzyma swoje
    ubrania, dokumenty, gdzie leży jak jest chory itp.

    --
    Przemysław Płaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 8. Data: 2005-09-26 18:04:46
    Od: "finger" <f...@p...onet.pl>

> [...]

    > zupełne inne przepisy. Wreszcie, żeby sprawę uchylić w drugiej instancji
    > sądowej w postępowaniu administracyjnym to trzeba się mocno napracować,

    pierwsza "rozprawa" była w urzędzie miasta, potem wojewoda zdecydował, że skoro
    przeciw dziadkowi, który zmienił zamki toczy się postępowanie, to nie można
    brata wymeldować, jednak dziadek złożył odwołanie od decyzji wojewody i teraz
    sprawa ma się toczyć w sądzie administracyjnym.

    > Widzisz, te pytania naprawdę są istotne. Skoro uważasz, że nie są bo się
    > znasz na problemie, to po co zadajesz pytanie?

    Przepraszam, jak widać się na tym nie znam

    > W każdym razie, skoro brat nie mieszka, bo cały czas w rozjazdach, gdzie
    > brat spędza czas kiedy nie jest w rozjazdach. Gdzie trzyma swoje
    > ubrania, dokumenty, gdzie leży jak jest chory itp.

    kiedy wraca, przebywa u żony - żona mieszka w mieszkaniu swojej babci - to
    mieszkanie komunalne, babcia niedawno zmarła, nie wiem, czy mieszkanie zostało
    już "przepisane" na bratową. Przypominam, że mieszkanie dziadka było przepisane
    testamentem na mojego brata - kiedy brat, za zgodą dziadka, zrobił remont w
    mieszkaniu, dziadek zmienił zamki, a następnie testament. Brat nie może wejść
    do tego mieszkania - jest tam sporo jego rzeczy i rzeczy rodziców, ale nawet
    nie może tych rzeczy odebrać, bo nie ma kluczy, a rodzina utrudnia kontakt z
    dziadkiem - on nie odbiera telefonu, nie można sie z nim spotkać.

  • 9. Data: 2005-09-26 21:22:44
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 26/09/2005 20:04, finger wrote :

> [...]
    > brata wymeldować, jednak dziadek złożył odwołanie od decyzji wojewody i teraz
    > sprawa ma się toczyć w sądzie administracyjnym.

    Jakie postępowanie, o co? Szczerze mówiąc nie bardzo sobie mogę
    wyobrazić jakie to musiałoby być postępowanie które by spowodowało, że
    wojewoda by odmówił wymeldowania, możesz podać bliższe szczegóły -- co
    napisał wojewoda...

> [...]
    > nie może tych rzeczy odebrać, bo nie ma kluczy, a rodzina utrudnia kontakt z
    > dziadkiem - on nie odbiera telefonu, nie można sie z nim spotkać.

    W obecnym stanie prawnym nie bardzo widzę podstawy ku temu aby w jakichś
    sposób można było uniknąć wymeldowania. Przepisy w tej materii są
    oczywiste -- skoro nie mieszka, to trzeba go wymeldować. Jeśli mieszka,
    to ma być zameldowany i kropka. Generalnie postępowanie w zakresie
    zameldowania będzie sprowadzało się do udowodnienia, że brat mieszka u
    dziadka, a dziadek będzie musiał udowodnić, że nie mieszka. Reszta
    historii, tj. testament, remont, wymiana kluczy, odebranie rzeczy jest
    bez znaczenia.

    Natomiast odrębnym problemem jest, po co bratu meldunek. Meldunek NIE
    uprawnia do:
    - wezwania Policji i wejścia siłą do lokalu,
    - włamania się do mieszkania,
    - w ogóle nie uprawnia do samego zamieszkania w mieszkaniu,
    - nie powoduje, że w razie śmierci dziadka brat będzie miał większe
    prawa do mieszkania,
    i nie uprawnia do wielu innych spraw.
    Jeśli brat chce:
    1. Odzyskać koszta remontu, musi się sądzić cywilnie,
    2. Odzyskać przedmioty wniesione, musi się sądzić cywilnie,
    3. Wejść siłą do mieszkania i w nim mieszkać, musi się sądzić cywilnie.

    Zatem, jeśli brat chce osiągnąć jakiś skutek poza samym posiadaniem
    zameldowania, to walka o meldunek jest bezcelowa. Podejrzewam, że obie
    strony walczą o meldunek nie zdając sobie sprawy, że zwykle jest on
    kompletnie bezużyteczny...

    --
    Przemysław Płaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 10. Data: 2005-09-26 22:25:30
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Przemysław Płaskowicki napisał(a):
> [...]
    > wyobrazić jakie to musiałoby być postępowanie które by spowodowało, że
    > wojewoda by odmówił wymeldowania, możesz podać bliższe szczegóły -- co

    przywrócenie posiadania zapewne...

    KG