  • 1. Data: 2011-03-20 11:00:13
    Temat: wyłączenie z AC - terroryzm
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Ciekawe wyłączenie znalazłem na OWU AC w Benefii:

    (ubezpieczeniem nie są objęte szkody)
    "powstałe w związku z aktami terroru rozumianymi jako wszelkiego rodzaju
    działania z użyciem siły, przemocy lub groźby uzycia przemocy przez
    osobę lub grupę osób działających samodzielnie lub na rzecz bądź z
    ramienia jakiejkolwiek organizacji bądź rządu w celach politycznych,
    ekonomicznych, religijnych, ideologicznych lub podobnych włączając
    zamiar wywarcia wpływu na rząd bądź zastraszania społeczeństwa lub
    jakiejkolwiek jego części".

    Rozbierając logicznie to zdanie, rozumiem je tak:

    ubezpieczeniem nie są objęte szkody powstałe w związku z aktami terroru,
    czyli powstałe w związku:

    1) działań z użyciem:
    a)siły lub b) przemocy lub c) groźby użycia przemocy

    2) działającym jest:
    a)osoba lub grupa osób
    b)działający
    b.i)samodzielnie lub b.ii)na rzecz/z ramienia organizacji
    lub b.iii)na rzecz/z ramienia rządu

    3)w celach:
    a)politycznych lub b)ekonomicznych
    lub c)religijnych lub d)idelogicznych
    lub e) podobnych lub d) wywarcia wpływu na rząd bądź zastraszania
    społeczeństwa lub jakiejkolwiek jego części

    Jeżeli dobrze rozebrałem to zdanie, wychodzi mi że jeżeli złodziej da mi
    w łeb i odjedzie samochodem, ewentualnie się do niego włamie, to wtedy
    dla Benefii jest to akt terroru, bo jest to 1.a) działanie z użyciem
    siły (ewentualnie 1.b) działanie z użyciem przemocy), działającym jest
    2.a) osoba i 2.b.i) działa samodzielnie, zdecydowanie w celach 3.b)
    ekonomicznych.

    Czy coś źle rozumiem, czy też całkiem sporo można podczepić pod tak
    rozumiany terroryzm i ubezpieczenie można sobie w d... wsadzić?

    p. m.

  • 2. Data: 2011-03-20 11:19:36
    Temat: Re: wyłączenie z AC - terroryzm
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-20 12:00, mvoicem pisze:

    > Czy coś źle rozumiem, czy też całkiem sporo można podczepić pod tak
    > rozumiany terroryzm i ubezpieczenie można sobie w d... wsadzić?

    Oprócz rozbioru logicznego jest jeszcze art. 65kc i myślę, że jeśli
    Benefia zastosowała by taką logikę jak Ty, to sąd by ją wysłał na drzewo.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2011-03-20 13:12:20
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (20.03.2011 12:19), Liwiusz wrote:

    > Oprócz rozbioru logicznego jest jeszcze art. 65kc i myślę, że jeśli
    > Benefia zastosowała by taką logikę jak Ty, to sąd by ją wysłał na drzewo.

    No parz pan, tego art. nie znałem - jedyną bronią przeciwko takiemu
    rozumieniu przepisu wydawał mi się art. 5 który jednak może być zbyt
    ogólny.

    To teraz mi się nasunęła refleksja - kiedy kupowałem telefon, w
    regulaminie sklepu było coś o tym że "dla klientów będących osobami
    prawnymi wyłącza się rękojmię". Autor miał na myśli przedsiębiorców
    kupujących telefon w celach zawodowych, ale zapisał jak zapisał. Więc
    literalnie traktując to co zapisał, żyłem w przeświadczeniu że jakby co
    - mam rękojmię.

    Czy jakby przyszło do sporu, sprzedawca mógłby się na ten art. 65kc
    skutecznie powołać?

    p. m.

  • 4. Data: 2011-03-20 14:19:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-03-20 14:12, mvoicem pisze:

> [...]
    > - mam rękojmię.
    >
    > Czy jakby przyszło do sporu, sprzedawca mógłby się na ten art. 65kc

    Musiałbyś się sądu spytać :)

    W przypadku Benefii wyłączenie dotyczyło terroryzmu i potem pokracznie
    próbowano ten terroryzm opisać (to jedna z wad przeregulowania prawnego,
    że wszystko trzeba opisywać, bez zastosowania bardzo dobrej reguły "koń
    jaki jest każdy widzi" i w razie sporu to, czy coś jest koniem
    (terrorzymem), czy nie, będzie przysługiwać sądowi). Dlatego też
    bardziej brało się pod uwagę cel, a nie błędny efekt tego opisu.

    W przypadku sprzedawcy telefonu sprawa jest prostsza - rękojmia jest
    wyłączona dla osób prawnych, trudno by wykazać, że strony (obie) chciały
    w ten sposób wyłączyć rękojmię również dla osób fizycznych będących
    przedsiębiorcami.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2011-03-20 15:13:02
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > ekonomicznych, religijnych, ideologicznych lub podobnych włączając
    > zamiar wywarcia wpływu na rząd bądź zastraszania społeczeństwa lub

    Mnie w szkole uczyli, że terror, to przemoc obiektywnie silniejszego
    względem słabszych - czyli np. przemoc państwa względem grupy obywateli
    itp. Natomiast jeśli mówimy o przemocy w wykonaniu osoby lub grupy osób,
    to może chodzić o terroryzm, czyli przemoc obiektywnie słabszego
    względem silniejszego (mała grupa ludzi terroryzuje cały kraj itp).
    Jeśli popatrzę w ten sposób na ten zapis, to go w ogóle nie rozumiem ;)...

    Konop