  • 21. Data: 2007-03-14 22:59:03
    Temat: Re: wyłączenie niektórych postanowień Kodeksu pracy
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    AsiaS wrote:
    > Użytkownik "Piotr Kubiak"

    > Uzasadnić co? Bo przedstawiłeś sytuację, której możliwość zanegowałam

    Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc że ,,negujesz możliwość takiej
    umowy''. Ja pytałem, czy umowa taka jest ważna.

    > ("umowa cywilna z pracownikiem (...) nie"),

    Zrozumiałem, że Twoje ,,nie'' odpowiada na ww. pytanie (umowa nie jest
    ważna), dlatego pytam o uzasadnienie.

    > nie przedstawiłeś zaś opcji umowy ze zleceniobiorcą.

    Bo interesują mnie wyłącznie relacje pracodawca - pracownik.

    > Umowa o powyższej treści rzecz jasna nie byłaby
    > wiążąca, ponieważ (oczywiście) nie mogą istnieć przepisy przewidujące
    > dla zleceniodawcy za łamanie prawa (KP) korzyści materialnych.

    Zaraz... Jakiego zleceniodawcy? Jego KP przecież nie dotyczy. Chyba że
    masz na myśli pracodawcę. MZ pracodawca żadnego prawa nie łamie. Czy
    przyjęcie tych pieniędzy to TZ łamanie prawa? Albo samo zawarcie takiej
    umowy?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 22. Data: 2007-03-14 23:03:57
    Od: "p09v" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr Kubiak" napisał
    > Nie rozumiem, co masz na myśli pisząc że ,,negujesz możliwość takiej
    > umowy''. Ja pytałem, czy umowa taka jest ważna.

    Jeżeli zawrzesz taką umowę z zatrudnionym przez Ciebie pracownikiem to jest
    ona bezwzględnie nieważna. (art. 58 KC w.zw. z 300 KP)
    Jeżeli zawrzesz taką umowę ze zleceniobiorcą to też będzie nieważna.

    --
    p09v

  • 23. Data: 2007-03-15 07:42:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 14 Mar 2007 18:20:05 +0100, Piotr Kubiak napisał(a):

    > To inaczej - czy umowa cywilna pomiędzy pracodawcą a pracownikiem,
    > skonstruowana mniej więcej tak, że pracownik zobowiązuje się zapłacić
    > 100 000 zł ,,opłaty'' w przypadku nałożenia na niego kary finansowej
    > zgodnie z KP będzie ważna? Bo art. 18 mówi tylko o umowach o pracę i
    > innych umowach na podstawie których *powstaje* stosunek pracy.

    Nie jest to wszystko takie proste. Przykład tych trudności to sposób
    interpretacji przez sądy kwestii skróconych lub wydłużonych okresów
    wypowiedzenia. Na pierwszy rzut oka powinno być tak, że taki zapis składa
    się naprawdę z dwu częsci: wypowiedzenia przez pracownika i wypowiedzenia
    przez zakład. I ważne jest tylko wydłużenie okresu wypowiedzenia przez
    zakład i skrócenie wypowiedzenia przez pracownika. Dla sądów jest to
    jednak jeden zapis, który w zależności od nastroju sędziego uznają w
    całości za korzystny lub nie dla pracownika.
    W tym twoim wypadku nie wiem jaka byłaby decyzja sądu gdyby przykładowo
    zapis został sformułowany w ten sposób, że "strona która naruszy umowę lub
    prawo pracy zapłaci opłatę 100 000 zł"