  • 11. Data: 2011-01-23 15:14:18
    Temat: Re: wylaczenie darowizny ze schedy spadkowej [tylko u notariusza ?]
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/23/2011 7:34 AM, lukasz wrote:

    > moglbys cos szerzej napisac ?

    to ty napisz szerzej po co chcecie wylaczenia ze schedy spadkowej.
    co chcecie osiągnąc.

    > czyli sugerujesz dokonanie np dwoch przelewow po 50% wartosci darowizny
    > i spisanie dwoch odrebnych umow darowizny: jednej z matka, drugiej z
    > ojcem ?

    przelew moze byc jeden papierkologie (szczegolnei do US) będą dwie.

    > czy rozwiazaniem jest wpisanie jako Darczyncow na jednej umowie obojga
    > rodzicow ?

    mowilem, zebys poszedl do notariusza.

    > pkt 3 i 4. ok, dzieki
    >
    > PS: orientujesz sie jaki jest orientacyjny koszt zalatwiania darowizny
    > poprzez notariusza ?

    notariusz nie wie?

  • 12. Data: 2011-01-23 15:40:14
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    W dniu 2011-01-23 16:14, witek pisze:

    > to ty napisz szerzej po co chcecie wylaczenia ze schedy spadkowej.
    > co chcecie osiągnąc.

    to ze jezeli w spadku po rodzicach zostanie powiedzmy tylko 50.000 a
    darowizna bedzie na 60.000 to niezaliczenie do schedy bedzie skutkowalo
    tym ze z tych 50.000 bedzie mi sie cos ustawowo nalezalo. Jezeli bedzie
    to zaliczone to nie dostane nic. Rozumowanie prawidlowe czy nie ?

    > notariusz nie wie?

    w poniedzialek pewnie bedzie wiedzial, w niedziele malo ktory pracuje ;)
    sprawdze w poniedzialek

    pzdrw,

  • 13. Data: 2011-01-23 16:13:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/23/2011 9:40 AM, lukasz wrote:

> [...]
    > tym ze z tych 50.000 bedzie mi sie cos ustawowo nalezalo. Jezeli bedzie
    > to zaliczone to nie dostane nic. Rozumowanie prawidlowe czy nie ?

    prawidlowe,

    przy czym nie zwolni cie to od wypłacenia zachowku od darowizny
    pozostałym, co wiekszosc wlasnie chce osiągnąć i im sie nie udaje.

  • 14. Data: 2011-01-23 17:03:16
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    W dniu 2011-01-23 17:13, witek pisze:

    > przy czym nie zwolni cie to od wypłacenia zachowku od darowizny
    > pozostałym, co wiekszosc wlasnie chce osiągnąć i im sie nie udaje.

    jestem swiadom tego ze darowizny zawsze wliczane sa przy obliczaniu
    naleznego zachowku

    poniewaz jednak dalej nie wiem jak przeprowadzic przekazanie pieniedzy i
    zakup za nich wspolnie z zona mieszkania mam dalej wiele pytan i bede
    wdzieczny za udzielenie odpowiedzi

    Ja widze dwa warianty (do obliczen przyjalem 50.000pln):
    1. Ten dyskutowany. Czyli rodzice dokonuja przelewu z konta wspolnego na
    moje konto indywidualne w wysokosci 50.000. Ja skladam dwa druki sd-z2
    do US w jednym jest przekazanie darowiny w wysokosci 25.000 od ojca dla
    syna i w drugim 25.000 od matki dla syna. Czy beda jakies problemy ze
    cala ta kwota zostanie przekazana sprzedawcy mieszkania ktore bedzie
    wspolne (mojej i zony). Reszta kwoty, powiedzmy 100.000 bedzie
    pochodzila z mojego rachunku (ale po slubie srodki na tym rachunku staly
    sie wspolne ?)

    2. Kwota wolna od podatku dla podatkowo najblizszych, jak i dla
    pierwszej grupy (tesc, tesciowa, synowa) wynosi obecnie 9637pln.
    Dodatkowo wystepuje ulga mieszkaniowa, ktora ?chyba? rowniez obejmuje
    tesciow / ziecia / synowa i wynosi rowniez 9637pln. Maksymalnie na osobe
    od kilku darczyncow mozna otrzymac 19274pln.

    Rozwazmy teraz taka sytuacje:
    aby bylo po rowno i kazdy mial rowny wklad wlasny w kupowane mieszkanie
    (nie wiem czy to jest konieczne) rodzice daruja mi 25.000 i mojej zonie
    (ich synowej) rowniez 25.000. Łacznie daruja 50.000.

    Darowizna dla syna i synowej nie musi byc zglaszana wogole do US
    poniewaz obie darowizny mieszcza sie w limitach:
    SYN
    9637 od ojca zwyklej
    9637 od matki zwyklej
    9637 od ojca mieszkaniowej
    9637 od matki mieszkaniowej
    razem 38.548pln

    SYNOWA
    j.w.

    Jezeli kalkulacja jest prawidlowa to z tego wnioskuje ze rodzice moga
    zrobic dwa przelewy: do 38.500 na moje konto i do 38.500 na konto
    synowej i w takiej sytuacji nie ma koniecznosci informowania US o
    czymkolwiek.

    Jakkolwiek w propozycji 2 (drugiej) nie bylo mowy o wylaczeniu darowizn
    ze schedy spadkowej ale to co proponowane w rozwiazniu 1 moge zastosowac
    w darowiznie od rodzicow dla syna, ztcw dla synowej nie ma takiej mozliwosci

    pozdrawiam

  • 15. Data: 2011-01-23 17:06:53
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    W dniu 2011-01-23 18:03, lukasz pisze:

    > 2. Kwota wolna od podatku dla podatkowo najblizszych, jak i dla
    > pierwszej grupy (tesc, tesciowa, synowa) wynosi obecnie 9637pln.

    moja pomylka - dla podatkowo najblizszych kwota 9637 to nie kwota wolna
    od podatku, tylko kwota powyzej ktorej nalezy zlozyc deklaracje do US.
    Oczywiscie najblizsi podatkowo nie maja limitu pod rygorem zachowania
    terminu powiadomienia US i przekazania srodkowo przelewem lub przekazem

    sorka

  • 16. Data: 2011-01-23 17:34:14
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-01-23 18:06, lukasz pisze:

> [...]
    > Oczywiscie najblizsi podatkowo nie maja limitu pod rygorem zachowania
    > terminu powiadomienia US i przekazania srodkowo przelewem lub przekazem

    Wiesz, że 'prawdziwsza' jest pierwsza wersja Twojej odpowiedzi?
    Żona autora wątku zapłaci ten podatek od nadwyżki.

    --
    spp

  • 17. Data: 2011-01-23 17:46:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 1/23/2011 11:03 AM, lukasz wrote:

> [...]
    > do US w jednym jest przekazanie darowiny w wysokosci 25.000 od ojca dla
    > syna i w drugim 25.000 od matki dla syna.

    tak.

    > Czy beda jakies problemy ze
    > cala ta kwota zostanie przekazana sprzedawcy mieszkania ktore bedzie
    > wspolne (mojej i zony).

    pod warunkiem, ze to ty przekarzesz i ze swojego konta , a nie rodzice
    ze swojego.
    bo sie pożegnasz ze zwolnieniem z podatku.
    przelew najpierw na twoje konto a potem rób co chcesz.

    Reszta kwoty, powiedzmy 100.000 bedzie
    > pochodzila z mojego rachunku (ale po slubie srodki na tym rachunku staly
    > sie wspolne ?)

    nie stały się wspólne. wszystko co przed słubem było twoje dalej jest
    twoim majątkiem oddzielnym, darowizna od rodziców też jest twoim
    majątkiem oddzielnym, czyli de facto wykładasz kasę ze swojego majątku
    oddzielnego.
    a kupić chcesz do majątku wspólnego, czyli żonie połowę zakupu podarować.
    no to sie zastanów jak bardzo US sie do tego dowali i co z tym fantem
    zrobic.

    podpowiedz: idz do doradcy podatkowego.

> [...]
    > Dodatkowo wystepuje ulga mieszkaniowa, ktora ?chyba? rowniez obejmuje
    > tesciow / ziecia / synowa i wynosi rowniez 9637pln.

    obejmuje,
    poszukaj jeszcze paragrafu o tym, ze z przeznaczeniem na cele budowalane
    kwota może być podwójna co nie przeszkadza w darowiznie na cele
    niebudowlane,

    Maksymalnie na osobe
    > od kilku darczyncow mozna otrzymac 19274pln.

    maksymalnie to można isc w nieskonczonosc.
    wszystko zalezy od wielkosci rodziny.

> [...]
    >
    > Darowizna dla syna i synowej nie musi byc zglaszana wogole do US
    > poniewaz obie darowizny mieszcza sie w limitach:
    razy 2
    > 9637 od matki mieszkaniowej
    razy 2
    > razem 38.548pln

    > SYNOWA
    > j.w.

    a wszystko razy dwa, bo "synowa" tez ma rodziców. pod warunkiem, ze maja
    kase na darowizne.

> [...]
    > zrobic dwa przelewy: do 38.500 na moje konto i do 38.500 na konto
    > synowej i w takiej sytuacji nie ma koniecznosci informowania US o

    troche wiecej.
    jak wyzej,
    szukaj moich postow mniej wiecej sprzed 2 lat, ajk byla akcja US
    dobierania sie młodym małżeństwom do tyłka pod tytułem skąd mieli kasę
    na mieszkanie.

> [...]
    > ze schedy spadkowej ale to co proponowane w rozwiazniu 1 moge zastosowac
    > w darowiznie od rodzicow dla syna, ztcw dla synowej nie ma takiej

    pytanie.
    jak jestes chory to idziesz do lekarza, czy leczysz sie sam?
    jak ci sie zepsuje telewizor to grzebiesz w nim sam czy dzownisz po serwis.

    to po jaką cholerę majstrujesz samodzielnei przy kwotach
    przekraczających zdrowo ponad 100 tys?

    wez stowe idz do doradcy podatkowego, wez drugą stówę idz do prawnika,
    dowiedz sie ile zapłacisz u notariusza za umowe darowizny.
    nawet jak oni coś skopią to bedzie szansa odzyskania tego.

    żal ci 300 zł, a wtopić możesz kilkanaście tysięcy.

  • 18. Data: 2011-01-23 17:47:48
    Od: lukasz <a...@n...spam.o2.pl>

    W dniu 2011-01-23 18:34, spp pisze:

    > Wiesz, że 'prawdziwsza' jest pierwsza wersja Twojej odpowiedzi?
    > Żona autora wątku zapłaci ten podatek od nadwyżki.

    no to teraz sie pogubilem :(:(

    podatkowo najblizsi czyli m.in syn nie placi nic jezeli zglosi darowizne
    powyzej 9637 (powyzej ok 19274 na cele mieskzaniowe) od kazdego z
    rodzicow. Do wysokosci tych kwot nie musi nic zglaszac do US a powzyej
    dlaej nie placi podatku ale sd-z2 jest obowiazkowy.

    grupa I czyli synowa, ma limit 9637 od tescia i tesciowej osobno, czyli
    lacznie ok 19274 + ta sama kwota na cele mieszkaniowe. Powyzej 2*19274
    bedzie dopiero podatek i zgloszenie do US.

    gdzie popelniam blad ?

    dzieki

  • 19. Data: 2011-01-23 18:34:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-01-23 18:47, lukasz pisze:

> [...]
    > lacznie ok 19274 + ta sama kwota na cele mieszkaniowe. Powyzej 2*19274
    > bedzie dopiero podatek i zgloszenie do US.

    Do podatku od spadków i darowizn utworzono podgrupę do której zaliczają
    się: małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym, macocha -
    ci nie płacą podatku (po spełnieniu innych warunków typu zgłoszenie czy
    przelew) bez względu na wysokość kwoty.
    Jak widzisz brakuje tu teściów, zięciów, synowych itp. planktonu - ich
    obowiązują normalne zasady - podatek od nadwyżki 9637 zł. :(

    --
    spp

  • 20. Data: 2011-01-25 11:40:28
    Od: kam <...@...pl>

    > prawidlowe,
    >
    > przy czym nie zwolni cie to od wypłacenia zachowku od darowizny
    > pozostałym, co wiekszosc wlasnie chce osiągnąć i im sie nie udaje.

    o ile będą mieli roszczenie o zachowek, przecież 50.000 w spadku zostaje