  • 1. Data: 2008-10-22 20:04:43
    Temat: wykup mieszkania komunalnego (dość długie)
    Od: "koment" <p...@p...onet.pl>

    Witam!
    Dzisiaj otrzymaliśmy pismo w sprawie naszego mieszkania komunalnego (gdzie
    mieszkamy ponad 30 lat) o treści:
    "Urząd Miasta i Gminy w X zawiadamia Pana o przeznaczeniu przez Gminę do zbycia
    lokali mieszkalnych w budynku komunalnym przy ul. XYZ, stanowiących obecnie
    przedmiot najmu oraz o pierwszeństwie w nabyciu zajmowanego lokalu. Warunkiem
    przystąpienia do przygotowania dokumentacji geodezyjno-prawnej w celu
    przeniesienia prawa własności do lokalu będzie złożenie w terminie 30 dni od
    otrzymania niniejszego pisma wniosku o nabycie lokalu wraz z oświadczeniem
    stanowiącym załącznik do niniejszego pisma, że wyraża Pan zgodę na nabycie
    lokalu za cenę ustaloną przez rzeczoznawcę majątkowego. Jednocześnie pragniemy
    poinformować, że w przypadku rezygnacji najemcy z nabycia lokalu, Gmina ma prawo
    do zbycia wynajmowanego lokalu w drodze przetargu." podpisał Zastępca Burmistrza

    Oświadczenie dołączone o poniższej treści:
    "Ja niżej podpisany... (formuła danych osobowych) oświadczam, że przystępuję do
    wykupu lokalu mieszkalnego nr ... położonego w budynku nr X w XYZ za cenę
    oszacowaną przez biegłego rzeczoznawcę majątkowego oraz pokryję koszty
    przygotowania nieruchomości do sprzedaży. W przypadku odstąpienia od wykupu
    lokalu mieszkalnego pokryję koszty związane z przygotowaniem nieruchomości
    lokalowej do sprzedaży."

    1. Nie chcę kupować tego mieszkania na własność - zresztą wcześniej Gmina nie
    powiadamiała o tym nas w żaden sposób. Jedynie w okresie letnim część lokatorów
    wpadła na genialny pomysł z wykupem, ale to było tylko ksero podobnego
    oświadczenia załatwione przez jedną z lokatorek i nie miało nawet pieczątki
    urzędu. Pomysł upadł jak Traktat w Unii Europejskiej bo miała być jednomyślność
    że albo wszyscy albo nikt.. no i były głosy podzielone - sprawa ucichła.
    2. Czy można zmusić nas do wykupu albo do podpisania takiego oświadczenia?
    3. Czy pismo z Urzędu Gminy nie jest wadliwe prawnie?
    Pismo przewodnie:
    brak powołania się na akt prawny (uchwała rady gminy o sprzedaży mieszkań
    komunalnych?)
    "za cenę ustaloną przez rzeczoznawcę majątkowego" - w piśmie bez podania
    jakiejkolwiek wartości po której ma być sprzedana ani warunków dodatkowych.
    "w przypadku rezygnacji najemcy z nabycia lokalu, Gmina ma prawo" - na podstawie
    czego ma prawo? "do zbycia wynajmowanego lokalu w drodze przetargu"
    Oświadczenie:
    Dlaczego lokator ma płacić za wycenę rzeczoznawcy - skoro on nie chce kupować -
    gmina chce coś sprzedać to wpierw powinna sama wycenić nieruchomość na swój
    koszt, bowiem nawet jeśli się okaże że wycena zostanie zrobiona a przekracza
    możliwości finansowe lokatora to i tak nie będzie w stanie tego wykupić.

    Proszę Was o pomoc!
    Piotrek

  • 2. Data: 2008-10-22 20:05:19
    Temat: Re: wykup mieszkania komunalnego (dość długie)
    Od: Kuba <k...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Oct 2008 22:04:43 +0200, "koment"

  • 3. Data: 2008-10-22 21:11:27
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl>

    > 1. Nie chcę kupować tego mieszkania na własność

    Jestes jednak świadom, że gdy ktoś kupi to "Twoje" mieszkanie, to czynsz
    poszybuje sporo w górę? W najgorszym wypadku nie będzie Cie stać i wylądujesz na
    bruku.

    > oświadczam, że przystępuję do wykupu lokalu mieszkalnego nr

    To oświadczenie jest tylko deklaracją, że jesteś zainteresowany wykupem,
    poczekasz na wycenę i jeśli będzie zbyt wysoka, to zrezygnujesz zwracając koszty
    tej wyceny. IMHO gmina szuka frajera, który opłaci wycenę tego lokalu. Jak chcą
    sprzedać, to wycenę i tak muszą zrobić. Ew. dodaj do oświadczenia punkt, w
    którym cena wywoławcza na przetargu nie będzie niższa, niż wycena zrobiona przez
    tego rzeczoznawcę.

    > 2. Czy można zmusić nas do wykupu albo do podpisania takiego oświadczenia?

    Nie.

    > Gmina ma prawo" - na podstawie czego ma prawo? "do zbycia wynajmowanego
    > lokalu w drodze przetargu"

    Jest przecież właścicielem tego lokalu. Może go sprzedać.

    Idź z tym lepiej do prawnika, a nie pytaj na grupie dyskusyjnej. Sprawa jest na
    tyle ważna, że w tym wypadku wydanie max. kilkuset zł to żaden koszt.

  • 4. Data: 2008-10-22 21:32:29
    Od: "koment" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet_WYTNIJ_.pl> napisał w wiadomości

    > Jestes jednak świadom, że gdy ktoś kupi to "Twoje" mieszkanie, to czynsz
    > poszybuje sporo w górę? W najgorszym wypadku nie będzie Cie stać i wylądujesz
    > na bruku.

    http://dom.gazeta.pl/prawo/1,65567,2751995.html - w tym art odnalazłem taki
    tekst:
    "UWAGA! W przypadku gdy lokatora nie stać na wykup mieszkania, a mimo to gmina
    chce je sprzedać, musi mu ona zapewnić mieszkanie zamienne w tej samej
    miejscowości z nie gorszym wyposażeniem technicznym."
    to w końcu bruk czy zastępcze?

> [...]
    > na tyle ważna, że w tym wypadku wydanie max. kilkuset zł to żaden koszt.

    Wiem że to sprawa wymagająca prawnika, ale pismo odebrałem dzisiaj pod wieczór i
    dlatego tutaj to umieściłem i szukam informacji.

    Dziękuję za odpowiedź!
    P.

  • 5. Data: 2008-10-23 06:16:28
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 22 Oct 2008 23:32:29 +0200, koment napisał(a):

> [...]
    > chce je sprzedać, musi mu ona zapewnić mieszkanie zamienne w tej samej
    > miejscowości z nie gorszym wyposażeniem technicznym."

    Zastepcze, ale tu nie pisze, że będzie cię stać na czynsz w tym zamiennym.