  • 1. Data: 2007-12-16 20:20:41
    Temat: właściwe wskazanie pozwanego (tylko w teorii)
    Od: "kuba " <j...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Frapuje mnie pewien problem z pogranicza prawa cywilnego i administracyjnego.

    Przykład, którym sam wymyśliłem: jeśli wjedziemy na drodze krajowej w
    gigantyczna dziurę, w wyniku czego poniesiemy szkodę, to pozwanym będzie Skarb
    Państwa, statio fisci: co do zasady Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i
    Autostrad, który jest zarządca drogi (art. 19 ust. 2 pkt. 1 ustawy o drogach
    publicznych). Dodatkowo: art. 2a ust. 1, który mówi "Drogi krajowe stanowią
    własność Skarbu Państwa". (jeśli wymyśliłem zły przykład niech ktoś mnie
    poprawi)

    Co natomiast, jeśli podobna sytuacja zdarzy się na drodze np. gminnej, która
    jest z mocy ustawy własnością gminy, a jej zarządcą jest wójt (burmistrz,
    prezydent miasta). Podejrzewam, że tu pozwanym również będzie nie zarządca, a
    gmina ponieważ to ona ma osobowość prawną, dysponuje majątkiem i przez to może
    ponosić odpowiedzialność cywilnoprawną za zaniechania swoich organów.

    Czy do wójta w tym przypadku możemy również odnieść pojęcie statio fisci czy
    jest ono zarezerwowane tylko dla jednostek organizacyjnych Skarbu Państwa?

    Z góry dzięki za pomoc i pozdrawiam serdecznie

    --
    kuba

  • 2. Data: 2007-12-17 08:49:19
    Temat: Re: właściwe wskazanie pozwanego (tylko w teorii)
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Witam
    Wczoraj na parkingu pod marketem, kiedy cofałem z miejsca parkingowego
    auto stało w bezruchu w momencie kiedy chciałem zmienić bieg ze wstecznego
    na jedynkę, drogą parginogą jechalła Kobita z pełnym wózkiem zakupów- i
    zagapiła sie, przywaliła w delikatny błotnik, - do tego stopnia ze się
    wgiótł
    Jej wóz-ek nie ma OC- jak powinen sie zachować aby od takiego zdarzenia
    uzyskać odszkodowanie...?

  • 3. Data: 2007-12-17 17:33:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kuba " <j...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    W znanych mi wypadkach gmina lub kilka gmin tworzy jakowyś Zarząd Dróg i to
    właśnie ów zarząd z reguły będący spółką prawa handlowego jest
    administratorem drogi i jego się pozywa. Przy czym zaczął bym od ustalenia
    ubezpieczyciela, bo nie spotkałem sie, by administrator drogi nie był
    ubezpieczony.

  • 4. Data: 2007-12-17 17:37:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BETON" <b...@m...pl> napisał w wiadomości

    > Jej wóz-ek nie ma OC- jak powinen sie zachować aby od takiego zdarzenia
    > uzyskać odszkodowanie...?

    Ustalić tożsamość sprawczyni. Albo dobrowolnie, jeśli zechce Ci okazać
    dokument tożsamości, albo poprzez jej ujęcie w razie odmowy i wezwanie
    Policji. Cześć osób - czasem o tym nie wiedząc - ma ubezpieczenie OC w
    życiu codziennym przy ubezpieczeniach domów lub mieszkań, więc sprawa idzie
    łatwiej. Słyszałem, że w takich wypadkach czasem MARKET-y bywają
    ubezpieczone i one płacą (trzeba sprawdzić, jak jest w tym konkretnym). W
    ostateczności zostaje ugoda ze sprawcą albo pozew.

    Słabym punkiem przedsięwzięcia będzie ewentualne podniesienie przez
    sprawcę, że to nie on wjechał w Ciebie, a Ty w jego wózek. To oczywiście
    zależy od miejsca uszkodzenia, ewentualnych świadków, albo nawet
    monitoringu VIDEO.

  • 5. Data: 2007-12-17 18:41:06
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > Ustalić tożsamość sprawczyni. Albo dobrowolnie, jeśli zechce Ci okazać
    > dokument tożsamości, albo poprzez jej ujęcie w razie odmowy i wezwanie
    > Policji.

    a skąd podstawa do interwencji policji? i ujęcia...

    KG

  • 6. Data: 2007-12-17 21:16:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości
    > a skąd podstawa do interwencji policji? i ujęcia...

    Uszkodzenie mienia. Oczywiście w dalszej konsekwencji najprawdopodobniej
    umorzone wobec braku znamion przestępstwa, tym nie mniej skutek osiągniemy.

  • 7. Data: 2007-12-17 21:43:32
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Robert Tomasik pisze:
    > Uszkodzenie mienia. Oczywiście w dalszej konsekwencji najprawdopodobniej
    > umorzone wobec braku znamion przestępstwa, tym nie mniej skutek osiągniemy.

    od początku jest oczywiste że brak znamion, a więc nie ma podstawy do ujęcia

    KG

  • 8. Data: 2007-12-17 23:33:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > od początku jest oczywiste że brak znamion, a więc nie ma podstawy do
    > ujęcia

    Wiesz, jak ktoś wali wózkiem stojący samochód, to brak celowości wcale
    oczywisty dla mnie nie jest.

  • 9. Data: 2007-12-18 09:36:21
    Od: "Kuba " <j...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > administratorem drogi i jego się pozywa. Przy czym zaczął bym od ustalenia
    > ubezpieczyciela, bo nie spotkałem sie, by administrator drogi nie był

    Jasne:) wiem, że tworzy się zarządy i że normalnie pozywa się ubezpieczyciela
    na podst. 882 par. 4 kc, tylko chodziło mi o czysto techniczny aspekt
    wskazania osoby pozwanego, w hipotetycznym stanie faktycznym, że zarządcą jest
    wójt i że brak jest ubezpieczyciela.
    Doszedłem do wniosku, że pozwanym powinna być gmina x, zastępowana przez wójta
    - jako, że to gmina ma osobowość prawną, a wójt w danej sprawie zarządza
    drogą, tj. realizuje swoje ustawowe obowiązki w związku z wykonywaniem funkcji
    właścicielskich. I jeszcze jeden przepis na poparcie tego,że pozwanym powinna
    być gmina: art 416 kc - ten o naprawieniu szkody przez osobę prawną.
    Natomiast nie odniósł bym do wójta pojęcia statio fisci, bo słowo fiscus
    dotyczy tylko Skarbu Państwa. Ale konstrukcja wydaje mi się analogiczna.

    --
    pozdrawiam,
    kuba

  • 10. Data: 2007-12-18 14:28:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kuba " <j...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Doszedłem do wniosku, że pozwanym powinna być gmina x,

    Nie, pozwanym jest zarząd dróg, bo on jest administratorem.